ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
08 серпня 2019 року
Київ
справа №808/3080/17
адміністративне провадження №К/9901/49454/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Запорізького окружного адміністративного суду в складі судді Стрельнікової Н.В. від 06.12.2017 та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Кругового О.О., Прокопчук Т.С., Шлай А.В. від 27.03.2018 у справі №808/3080/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа - Державне підприємство "Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" про зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
В жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання від 27.06.2017 про затвердження Проекту щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 1,5451 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, з врахуванням попередніх причин для відмови у затвердженні документації та затвердити Проект щодо відведення позивачці земельної ділянки загальною площею 1,5451 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що розпорядженням голови Приморської районної державної адміністрації їй надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,5451 га, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, для ведення особистого селянського господарства. Вказує, що після виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності у 2014 році вона звернулась до відповідача із проханням затвердити документацію із землеустрою та передати їй у власність вищевказану земельну ділянку. Однак з 2014 року по теперішній час відповідачем щоразу надавалися відмови у затвердженні даної документації із посиланням щоразу на нові підстави. Вказує, що після отримання численних відмов та усунення недоліків документації вона знов звернулась до відповідача із проханням затвердити технічну документацію із врахуванням усіх попередніх зауважень та пояснень, проте листом від 14.07.2017 їй було відмовлено. Позивач вважає відмову відповідача, викладену в вищевказаному листі, як і попередні відмови, незаконною та необґрунтованою, оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року, адміністративний позов задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання від 27.06.2017 року про затвердження проекту щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 1, 5451 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, з врахуванням висновків суду по даній справі. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
В касаційній скарзі позивач просить скасувати судові рішення в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити нове, яким позов задовольнити повністю.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судами не вжито дій для забезпечення позивачу ефективного судового захисту, оскільки враховуючи попередні неодноразові відмови, відповідач розглядаючи повторно клопотання позивача про затвердження проекту землеустрою знову відмовить у затвердженні, що триває з 2014 року.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.
Судами встановлено, що розпорядженням голови Приморської районної державної адміністрації Запорізької області №121 від 12.03.2011 "Про надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Зеленівської сільської ради" відповідно до ст.ст. 13, 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст. 17, 33, 116, 118 та п. 12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, на підставі звернення громадян України надано згоду громадянам України на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Зеленівської сільської ради загальною площею 20,24 га, в тому числі: 1,87 га (угіддя - рілля) та 18,37 га (угіддя - сіножаті), розташованих на території Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області згідно додатку.
Згідно з Списком громадян Зеленівської сільської ради, яким надається згода на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, який є додатком до розпорядження голови районної державної адміністрації №121 від 12.03.2011, ОСОБА_1 надано згоду на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,57 (угіддя - сіножаті) у власність для ведення особистого селянського господарства.
Розпорядженням голови Приморської районної державної адміністрації Запорізької області №352 від 16.08.2013 "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 12.03.2011 №121" внесено зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 12.03.2011 №121 "Про надання згоди на розроблення проекту щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Зеленівської сільської ради", а саме викладено його в новій редакції:
1. Надати згоду громадянам України на розроблення проекту відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення загальною площею 20,24 га в тому числі: 1,87 га (угіддя - рілля) та 18,37 га (угіддя - сіножаті) шляхом зміни виду угідь із (угідь - сіножаті) в (угіддя - рілля) Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області.
2. Площа земельних ділянок буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
ДП "Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області №2/223-3096 від 22.07.2014.
В жовтні 2014 року, лютому, квітні та травні 2015 року ОСОБА_1 зверталась до ГУ Держземагенства у Запорізькій області, правонаступником якого є ГУ Держгеокадасту у Запорізькій області, із клопотаннями про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,5451 га для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району, проте листами №31-8-0.3-10280/2-14 від 29.10.2014, №31-8-0.3-2141/2-15 від 18.02.2015, №31-8-0.3-4705/2-15 від 22.04.2015 та №31-8-0.3-5975/2-15 від 25.05.2015 їй було відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
27.06.2017 ОСОБА_1 звернулась до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,5451 га для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району (вх. №7089).
Разом з тим, листом №Т-7089-4789/6-17 від 14.07.2017 ГУ Держгеокадасту у Запорізькій області повідомило позивача про відсутність підстав для задоволення її клопотання.
Не погоджуючись із відмовою відповідача в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, позивач звернулася з вказаним позовом.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що твердження відповідача щодо невідповідності поданого на затвердження проекту землеустрою вимогам закону не відповідають дійсним обставинам справи тому наявними є підстави для зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Частиною 8 статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.
За приписами частини 9 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, підлягає обов`язковому погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.
Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.