1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



06 серпня 2019 року

м. Київ

справа № 855/341/19

адміністративне провадження № А/9901/240/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Яковенка М. М.,

суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

секретаря судового засідання: Головко О. В.

за участі:

представник позивача: Богомазов П. С.

представника відповідача: Ющенко О. О.

представник третьої особи: ОСОБА_6, ОСОБА_7

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2019 року у справі № 855/341/19 за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, кандидат у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 69 ОСОБА_3 про визнання протиправною та скасування в певній частині постанови Центральної виборчої комісії від 27 липня 2019 року № 1830,

ВСТАНОВИВ:

Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 (далі - позивач, скаржник) звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), в якому просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 27 липня 2019 року № 1830 "Про окремі питання встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", в частині визнання протиправними дій окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № № 210004, 210032, 210177, 210312, 210313, 210326, 210327, 210332, 210337, 210339, 210344,210687, 210693, 210696, 210703, 210705, 210712;

- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 27 липня 2019 року № 1830 "Про окремі питання встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", в частині зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 невідкладно встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, про що скласти відповідний протокол;

- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 27 липня 2019 року № 1830 "Про окремі питання встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", в частині зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 невідкладно після складення протоколів про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року транспортувати їх та іншу встановлену Законом України "Про вибори народних депутатів України" виборчу документацію до Центральної виборчої комісії;

- залишити в законній силі постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № № 210004, 210032, 210177, 210312, 210313, 210326, 210327, 210332, 210337, 210339, 210344, 210687, 210693, 210696, 210703,210705,210712.

Вимоги адміністративного позову мотивовано протиправністю постанови ЦВК від 27 липня 2019 року № 1830, враховуючи необхідність перерахунку голосів на виборчих дільницях, на яких виявлені порушення щодо результатів волевиявлення громадян під час проведення виборчого процесу. Також позивач звертає увагу, що спірна постанова прийнята відповідачем з перевищенням повноважень, містить невірні висновки, які не відповідають фактичним обставинам.

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції погодився з висновками ЦВК щодо перевищення окружною виборчою комісією № 69 наданих повноважень при прийнятті постанови № 69 від 24 липня 2019 року про проведення повторного підрахунку голосів виборців на всіх виборчих дільницях округу.

При цьому, Шостий апеляційний адміністративний суд зазначив, що факт надходження вказаних вище заяв та скарг до окружної виборчої комісії, в межах строку, передбаченого ч. 3 ст. 109 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VI) не свідчить про наявність права у останньої прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів, як то передбачено ч.5 ст. 94 Закону № 4061-VI, яка є спеціальною по відношенню до вказаної статті.

Також, посилання позивача на висновки викладені в рішенні Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року в справі № 260/1077/19 суд першої інстанції відхилив, оскільки приймаючи оскаржувану постанову ЦВК виходила з того, що встановлений Законом час для розгляду окружною виборчою комісією скарг ОСОБА_2 та ОСОБА_3 від 23 липня 2019 року відповідно частини 5, 10 статті 94 Закону № 4061-VI сплинув, натомість зазначене рішення суду стосується скарги позивача від 22 липня 2019 року.

Окрім того, суд відзначив, що доводи позивача обґрунтовані, зокрема наявністю порушень на виборчих дільницях під час голосування та підрахунку голосів виборців, що були зафіксовані у відповідних актах, які не стосуються предмету спору даної адміністративної справи, не відповідають змісту заявлених позивачем позовних вимог, а тому не досліджуються судом при розгляді зазначеної адміністративної справи.

03 серпня 2019 року не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 звернувся до Верховного Суду з апеляційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що подані 23 липня 2019 року ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України Одномандатного виборчого округу № 69 Закарпатської області заяви, скарги та складені акти про виявленні порушення, що мало місце під час голосування, підрахунку голосів та транспортування документів на відповідних спірних виборчих дільницях, на яких позивач заявляє про необхідність перерахунку голосів, були законною підставою для прийняття 24 липня 2019 року цією ОВК № 69 постанови № 69 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на спірних виборчих дільницях в цьому окрузі.

Наявні порушення були зафіксовані уповноваженими представниками кандидата у депутати ОСОБА_2 у належний спосіб, а саме шляхом складання актів про виявленні порушення, що мали місце 21 та 22 липня 2019 року. Зазначені акти здавались до дільничних виборчих комісій, деякі не приймались комісіями. Скаржник наголошує на тому, що виявлені порушення на спірних виборчих дільницях надавали усіх підстав для проведення повторного перерахунку голосів на цих виборчих дільницях.

Скаржник наголошує, що приймаючи спірне рішення, суд помилково стверджує, що ОСОБА_2 не міг користуватися своїм правом передбаченим частиною 3 статті 109 Закону України "Про вибори народних депутатів України" на подання скарги на рішення ОВК у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності. Висновки ЦВК викладені у постанові від 27 липня 2019 року № 1830, з якими погодився суд першої інстанції щодо необхідності застосування до спірних правовідносин положень ч. 5 ст. 94 Закону № 4061-VI, є помилковими.

Також вказує, що відповідачем при прийнятті постанови від 27 липня 2019 року не надано обґрунтованої оцінки з приводу наявним заявам, скаргам та актам порушень по спірним виборчим дільницям, на що суд першої інстанції, під час ухвалення судового рішення, не звернув уваги.

У судовому засіданні представник ОСОБА_2 (скаржник) підтримав вимоги апеляційної скарги в повному обсязі та наполягав на їх задоволені.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін. До Суду надано письмовий відзив.

Представники третьої особи ОСОБА_3 в судовому засіданні просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду залишити без змін. Також подали до Суду відзив на апеляційну скаргу.

Представник третьої особи ОВК №69 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. До суду надіслав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якій просив у її задоволенні відмовити, а рішення суду - залишити без змін.

Заслухавши пояснення сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Постановою Центральної виборчої комісії № 1288 від 25 червня 2019 року "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "СЛУГА НАРОДУ" в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" ОСОБА_2 зареєстровано кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69.

22 липня 2019 року о 17 год. 35 хв. ОВК № 69 завершила прийняття протоколів про підрахунок голосів по багатомандатному та одномандатному виборчому округу та введення їх в ІАС "Вибори", що підтверджується листом ОВК № 69 від 27 липня 2019 року № 35 направленому до Центральної виборчої комісії, а також витягом з протоколу № 19/4 від 24 липня 2019 року.

22 липня 2019 року о 6 годині до вказаної ОВК надійшла заява кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2, а о 18 годині 23 липня 2019 року - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_3 щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 69 разом з доданими до них актами про порушення Закону.

За результатами розгляду вказаних заяв 23 липня 2019 року о 21:09 ОВК прийняла протокольне рішення № 3, яким відхилила заяви кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у зв`язку із невідповідністю таких заяв вимогам частини 10, 11 статті 94 Закону № 4061-VI.

Отже, як правильно зазначено судом першої інстанції, що станом на 23 липня 2019 року ОВК № 69 завершила прийняття протоколів про підрахунок голосів по багатомандатному та одномандатному виборчому округу та введення їх в ІАС "Вибори", а також здійснила розгляд заяв кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 69, за результати розгляду яких, прийняла протокольне рішення.

Водночас, 23 липня 2019 року до ОВК № 69 повторно надійшли заяви та скарги кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 69 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про повторний перерахунок голосів виборців.

24 липня 2019 року за результатами розгляду таких повторних скарг, постановою № 69 ОВК № 69 ухвалила провести повторний підрахунок голосів виборців на всіх 133 виборчих дільницях 69 округу. Забезпечити проведення повторного підрахунку голосів виборців в приміщенні ОВК № 69.

25 липня 2019 року до ЦВК надійшла копія постанови ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року від 24 липня 2019 року № 69 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на 133 виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 69.

За результатами розгляду постанови окружної виборчої комісії № 69 від 24 липня 2019 року № 69 та інших наявних в Центральній виборчій комісії матеріалів, постановою від 27 липня 2019 року № 1830 ЦВК скасувала постанову окружної виборчої комісії № 69 від 24 липня 2019 року № 69 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на 133 виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 69, визнала протиправними дії окружної виборчої комісії № 69, вчинені на виконання вказаної постанови, щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях та складення відповідних протоколів та зобов`язала окружну виборчу комісію округу № 69 на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, прийнятих відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 94 Закону № 4061-VI, в тому числі з поміткою "Уточнений", невідкладно встановити підсумки голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу № 69 та в одномандатному виборчому окрузі № 69 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, про що скласти відповідні протоколи та транспортувати їх та іншу встановлену Законом виборчу документацію до Центральної виборчої комісії.

Вважаючи вищезазначену постанову ЦВК протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Здійснюючи апеляційний перегляд оскаржуваного судового рішення, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів виходить з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та Законом України "Про вибори народних депутатів України".

Відповідно до частини 3 статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Статтею 94 Закону № 4061-VI встановлено порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією встановлений

Відповідно до частинами 1, 4, 5 статті 94 Закону № 4061-VI з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

На засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині 1 цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії,


................
Перейти до повного тексту