ПОСТАНОВА
Іменем України
23 липня 2019 року
м. Київ
справа №2040/6022/18
адміністративне провадження №К/9901/14744/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Гусака М.Б.,
секретар судового засідання Калінін О.С.
представник позивача не з`явився, представник відповідача Калінніков В.В.,
представник третьої особи Колесник К.А.,
розглянув у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін касаційну скаргу Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.04.2019 (судді Жигилій С.П., Чалий І.С., Перцова Т.С.) у справі за позовом Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради до Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" про визнання протиправною (незаконною) та скасування вимоги про усунення порушень від 21.05.2018р. №20-04-25/3430,
УСТАНОВИВ:
Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (далі - Управління, позивач) звернулося з позовом до Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України (далі - Держаудитслужба, відповідач ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" (далі - КП "Харківські теплові мережі", третя особа), в якому просило: визнати протиправною (незаконною) вимогу про усунення порушень Північно-східного офісу Держаудитслужби України від 21.05.2018р. № 20-04-25/3430; скасувати вимогу про усунення порушень Північно-східного офісу Держаудитслужби України від 21.05.2018р. №20-04-25/3430.
Обґрунтовуючи позов, позивач зазначає, що обов`язок проводити розрахунок невикористаних сум субсидії відповідно до чинного законодавства покладається на надавачів послуг з тепло/водопостачання та водовідведення (далі - житлово-комунальні послуги, послуги), об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельні кооперативи, які є колективним споживачами (замовниками) житлово-комунальних послуг. Управління не має будь-яких повноважень контролювати діяльність надавачів вказаних послуг, в тому числі, КП "Харківські теплові мережі", недотримання чинного законодавства при розрахунку невикористаних сум субсидій яким було виявлено при зустрічній звірці в межах ревізії фінансово-господарської діяльності Управління щодо використання коштів субвенцій з державного бюджету. Позивач не може нести відповідальність за дії посадових осіб підприємств - надавачів житлово-комунальних послуг, і як наслідок, позивачу не може бути пред`явлена вимога про усунення порушень, допущених посадовими особами підприємств - надавачів послуг щодо розрахунку невикористаних сум субсидій на покриття витрат, пов`язаних з наданням послуг.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.11.2018 в задоволенні адміністративного позову Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради про визнання протиправною (незаконною) та скасування вимоги відмовлено.
Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що Управління є головним розпорядником коштів для відшкодування витрат населення на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, безпосередньо до його повноважень входить здійснення контролю щодо законності та цільового використання бюджетних коштів, виділених для таких цілей.
Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 18.04.2019 постанову суду першої інстанції скасував, в позові відмовив з тих підстав, що КП "Харківські теплові мережі" як надавач послуг і безпосередньо відповідальна особа за розрахунок невикористаних сум субсидій, не надало до Управління акт розрахунку невикористаних сум субсидій, у зв`язку з чим в Управління не було підстав для врахування виявлених ревізією невикористаних субсидій у розмірі 4 302 132,51 грн у щомісячному акті звіряння розрахунків за надані послуги. Хоча Управління і є розпорядником бюджетних коштів, які виділяються на покриття витрат, пов`язаних з наданням житлово-комунальних послуг населенню, надавач послуг самостійно визначає обсяг невикористаних сум субсидій, несе відповідальність за правильність розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій. Суд апеляційної інстанції також виходив з того, що оскаржувана позивачем вимога про усунення порушень не відповідає критерію визначеності як умови правомірності індивідуально-правового акта, оскільки не містить вказівки щодо способу усунення порушень, яких вона стосується.
Відповідач подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради є головним розпорядником коштів місцевих бюджетів при фінансуванні видатків на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету. До його функцій входить здійснення контролю за ефективним, законним витрачанням бюджетних коштів, авансованих надавачам житлово-комунальних послуг, а до компетенції - забезпечення інтересів держави у процесі управління коштами субвенції, а також усунення причин і наслідків порушень при використанні субсидій, зокрема і порушень з боку надавачів послуг щодо розрахунку невикористаних сум субсидій.
Заперечуючи проти касаційної скарги, позивач та третя особа, просять залишити скаргу без задоволення як безпідставну.
Управлінням праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради було направлено до суду клопотання про розгляд справи за відсутності його представника.
Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що Держаудитслужбою було проведено планову ревізію Управління з питань фінансово-господарської діяльності в частині використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення за період з 01.01.2014 по 01.02.2018, результати якої оформлено актом № 04-24/08 від 24.04.2018.
Ревізією встановлено порушення пункту 15 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. № 848, та пунктів 2, 3, 4, 7, 41 Порядку розрахунку та повернення до бюджету сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2016р. №534.
З огляду на виявлені в ході ревізії фінансові порушення відповідачем направлено Управлінню вимогу від 21.05.2018 № 20-04-25/3430 щодо усунення виявлених порушень про зобов`язання відшкодувати збитки, завдані внаслідок не проведення перерахунку невикористаних сум субсидій та відповідно не повернення надавачами послуг до державного бюджету коштів в сумі 4 649 194,66 грн.
Ці порушення виявлені внаслідок проведення зустрічної звірки КП "Харківські теплові мережі", якою встановлено, що з 01.01.2014 по 01.02.2018 між КП "Харківські теплові мережі" та Управлінням діяв договір від 02.04.2007 № 96 про взаємне співробітництво по здійсненню розрахунків за надані послуги отримувачам пільг та субсидій, обмін інформацією щодо нарахування та відшкодування витрат по пільгах та субсидіях населенню.
За наслідками проведення зустрічної звірки встановлено, що Управління перерахувало кошти КП "Харківські теплові мережі" за фактично не надані споживачам обсяги послуг з теплопостачання та гарячого водопостачання на загальну суму 4302132,51 грн, через неврахування у розрахунках станом на 01.05.2016 та 01.05.2017 невикористаних субсидій споживачами послуг з теплопостачання за опалювальні періоди 2015-2016 та 2016-2017 років та послуг з гарячого водопостачання за період з 01.05.2016 по 30.04.2017, внаслідок чого завищено обсяг наданих послуг та занижено суму невикористаної субсидії, яка підлягала поверненню до бюджету, чим завдано державі матеріальну шкоду (збитки) в розмірі 4302132,51 грн.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, обґрунтування заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства.
Порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в період, за який проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Управління, встановлений Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995р. № 848, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.1997р. № 1050 (з наступними змінами і доповненнями), чинній до 01.05.2018р. (далі - Положення № 848).
Відповідно до пункту 3 Положення № 848 призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Абзацом 4 пункту 15 цього Положення передбачено, що після закінчення опалювального сезону невикористана сума субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення (в разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення) повертається підприємством - виробником/виконавцем такої послуги до бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидії.