ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2019 року
м. Київ
cправа № 910/14803/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І.,
та представників
позивача: Потапенко В.Г., Рибіцька Ю.Б.,
відповідача-1: Власенко І.І.,
відповідача-2: Тунік А.В.,
третьої особи-1 на стороні позивача: Козак А.Л.,
третьої особи-2 на стороні позивача: не зʼявились,
третьої особи на стороні відповідача: не зʼявились,
Генеральної прокуратури України: Савицька О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Авеста-Буд"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.02.2019
у справі № 910/14803/17
за позовом Національного природного парку "Голосіївський"
до:
1) Київської міської ради,
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Авеста-Буд",
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
1) Міністерства екології та природних ресурсів України,
2) Комунального підприємства "Лісопаркове господарство "Конча-Заспа",
та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
за участю Прокуратури міста Києва
про визнання недійсним рішення Київської міської ради,
(в судовому засіданні 18.07.2019 оголошувалась перерва до 25.07.2019)
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2017 року Національний природний парк "Голосіївський" (далі - НПП "Голосіївський") звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Авеста-Буд" (далі - ТОВ "Авеста-Буд") про визнання незаконним рішення Київської міської ради від 29.10.2009 № 532/2601 (зі змінами, внесеними згідно з рішенням Київської міської ради від 25.03.2010 № 446/3884) "Про внесення змін до договору оренди ділянки від 01.07.08 № 79-6-00632, укладеного між Київської міською радою та ТОВ "Авеста-Буд" для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення, паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі м. Києва". Також позивач просив суд обʼєднати в одне провадження для спільного розгляду заявлену в рамках даного позову вимогу про визнання незаконним рішення Київської міської ради від 29.10.2009 № 532/2601 (зі змінами, внесеними згідно з рішенням Київської міської ради від 25.03.2010 № 446/3884), з вимогою про визнання недійсним договору оренди, що розглядається в рамках справи № 910/11164/16.
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення прийняте Київською міською радою з порушенням вимог ст.ст. 123, 124, 149, 150 Земельного кодексу України, ст.ст. 7, 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".
Рішенням Господарського суду міста Києва від 19.03.2018 (суддя Гумега О.В.) у задоволенні позову відмовлено повністю.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.02.2019 (колегія суддів у складі: Скрипки І.М. - головуючого, Чорної Л.В., Тищенко А.І.) рішення місцевого господарського суду скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено. Визнано незаконним рішення Київської міської ради від 29.10.2009 №532/2601 (зі змінами, внесеними згідно з рішенням Київської міської ради від 25.03.2010 №446/3884) "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.07.2008 №79-6-00632, укладеного між Київською міською радою та ТОВ "Авеста-Буд" для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі м. Києва".
Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Київської міської ради № 810/3385 від 19.07.2005, відповідно до ст.ст. 373, 374 та 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст.ст. 81-85, 93, 124, 127, 134-139 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), Закону України "Про оренду землі", з урахуванням Концепції запровадження у місті Києві конкурентних засад надання земельних ділянок, затвердженої рішенням Київської міської ради від 18.11.2004 № 676/2086, з метою впровадження відкритих економічних методів регулювання земельних відносин, розвитку інфраструктури первинного ринку землі, залучення додаткових коштів для виконання програм соціально-економічного розвитку міста, вдосконалення процедури набуття прав на землю для містобудівної діяльності, затверджено Тимчасовий порядок набуття права на землю на конкурентних засадах в місті Києві (далі - Порядок), яким визначено процедуру організації та проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок та набуття права оренди земельних ділянок в м. Києві.
Відповідно до п. 1.4 Порядку конкурс проводиться у випадку, коли особливості обʼєкта торгів вимагають застосування комплексу критеріїв визначення переможця торгів, який має не тільки сплатити відповідну суму коштів, а також запропонувати найкращі умови забудови та іншого використання земельної ділянки.
Пунктом 1.6 Порядку передбачено, що відбір земельних ділянок для проведення аукціонів та конкурсів здійснюється ініціаторами на підставі розроблених проектів землеустрою, із врахуванням наявних результатів планування використання земель міста Києва, організації землеустрою, моніторингу Генерального плану міста Києва, схем планування територій, детальних планів територій, проектів забудови, проектів розподілу територій, іншої містобудівної документації та державних будівельних норм, з урахуванням державних та громадських інтересів, а також зацікавленості потенційних інвесторів щодо конкретних земельних ділянок.
Пунктом 8.1 Порядку визначено, що право оренди земельної ділянки набувається на підставі результатів конкурсу або аукціону, проведених за визначеною розділами II та III цього Порядку процедурою, з особливостями, визначеними цим розділом.
Рішенням Київської міської ради від 26.06.2007 № 952/1613 "Про затвердження переліку земельних ділянок, призначених для реалізації на земельних торгах (конкурсах) під забудову" вирішено затвердити перелік земельних ділянок, призначених для реалізації на земельних торгах (конкурсах) під забудову, згідно з додатком до цього рішення. Зокрема, пунктом 9 наведеного додатку Київська міська рада визначила земельну ділянку орієнтовною площею 2,5 га за адресою - шосе Столичне (урочище "Бичок" діл. 1, парна сторона) для реалізації на конкурентних засадах (інвестиційних конкурсах) під забудову з попереднім цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва та експлуатації офісно-житлового комплексу з готелем, закладами громадського харчування, приміщеннями торгово-розважального призначення і паркінгом.
В подальшому, розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 1115 від 28.08.2007 "Про проведення конкурсів із залучення інвесторів будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище Бичок)" було затверджено перелік інвестиційних проектів для реалізації їх на конкурсних засадах, відповідно до пункту 1 якого вказано - будівництво офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище "Бичок") (урочище "Бичок", діл. 1, парна сторона).
Згідно з п. 5 зазначеного розпорядження Київської міської державної адміністрації доручено постійно діючій комісії, утвореній розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 26.12.2003 № 2442 "Про порядок залучення інвесторів до фінансування будівництва або реконструкції станцій метрополітену, підземних переходів, автошляхів, площ та інших обʼєктів житлової та соціальної інфраструктури міста", у встановленому порядку провести конкурс із залучення інвесторів для реалізації інвестиційних проектів.
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 1410 від 25.10.2007 "Про затвердження результатів конкурсів із залучення інвесторів" ТОВ "Авеста-Буд" було визнано переможцем конкурсу із залучення інвесторів у інвестиційний проект - будівництво офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище "Бичок") (урочище "Бичок", діл. 1) (п. 12 додатку до вказаного розпорядження Київської міської державної адміністрації).
На виконання розпорядження Київської міської державної адміністрації № 1410 від 25.10.2007 між Головним управлінням економіки і інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та ТОВ "Авеста-Буд" укладено інвестиційний договір від 28.12.2007 № 049-13/і/49.
Рішенням Шевченківського районного суду міста Києва від 24.04.2008 у справі № 2-7181/08 за позовом ОСОБА_1 до Київської міської ради та Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), за участю третьої особи ТОВ "Авеста-Буд", про визнання права на оренду землі, визнання договору оренди земельної ділянки укладеним та зобовʼязання вчинити певні дії, визнано право ТОВ "Авеста-Буд" на оренду земельної ділянки для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) в Голосіївському районі м. Києва, згідно з результатами конкурсу, що затверджений розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 25.10.2007 № 1410. Визнано укладеним, з дня набрання рішенням законної сили, договір оренди земельної ділянки для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією на Столичному шосе (урочище "Бичок", ділянка 1) в Голосіївському районі м. Києва між ТОВ "Авеста-Буд" та Київською міською радою, в редакції, яка підписана ТОВ "Авеста-Буд", та вирішено вважати переданою в оренду дану земельну ділянку на умовах викладеного у рішенні тексту договору.
Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 27.06.2008 внесено земельно-кадастрову інформацію на земельну ділянку за інв. № 1Д-1591 в державний реєстр земель, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 8000000000:90:119:0063.
Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 01.07.2008 зареєстровано договір оренди земельної ділянки між ТОВ "Авеста-Буд" та Київською міською радою, про що зроблено запис від 01.07.2008 за № 79-6-00632 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Обʼєктом оренди, відповідно до вказаного договору, є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - Столичне шосе (урочище Бичок, ділянка 1) в Голосіївському районі м. Києва; розмір - 2,6495 га; цільове призначення - для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків із подальшою експлуатацією та обслуговуванням; кадастровий номер - 8000000000:90:119:0063.
В подальшому рішення Шевченківського районного суду міста Києва від 24.04.2008 у справі № 2-7181/08, на підставі якого було укладено договір оренди земельної ділянки від 01.07.2008 між ТОВ "Авеста-Буд" та Київською міською радою, було скасовано ухвалою Апеляційного суду міста Києва від 02.07.2009.
В свою чергу, Київською міською радою 29.10.2009 прийнято оскаржуване позивачем рішення № 532/2601 "Про внесення змін до договору оренди ділянки від 01.07.2008 № 79-6-00632, укладеного між Київської міською радою та ТОВ "Авеста-Буд" для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення, паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі м. Києва".
Відповідно до п. 2 оскаржуваного рішення Київська міська рада вирішила укласти з ТОВ "Авеста-Буд" договір оренди земельної ділянки площею 2,69 га на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі міста Києва для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням на умовах, визначених у договорі оренди земельної ділянки від 01.07.2008 № 79-6-00632, з урахуванням положень пункту 1 цього рішення, як заміну первісного зобовʼязання (новація).
Пунктом 4 оскаржуваного рішення визначено, що з моменту державної реєстрації договору оренди земельної ділянки для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі м. Києва, укладеного на підставі пункту 2 цього рішення, вважати припиненим договір оренди земельної ділянки від 01.07.2008 № 79-6-00632, укладений між Київською міською радою та ТОВ "Авеста-Буд".
Відповідно до п. 7 оскаржуваного рішення вирішено внести зміни до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затверджених рішенням Київради від 28.03.2002 № 370/1804, а саме: земельну ділянку площею 2,69 га на Столичному шосе (урочище Бичок, ділянка 1) у Голосіївському районі м. Києва віднести за функціональним призначенням до території громадських будівель та споруд.
Проте Указом Президента України "Про створення національного природного парку "Голосіївський" від 27.08.2007 № 794/2007 (зі змінами, внесеними згідно з Указом Президента № 976/2008 від 30.10.2008) з метою збереження, відтворення та раціонального використання особливо цінних природних комплексів та обʼєктів Київського Полісся, а також для поліпшення екологічного стану міста Києва, відповідно до ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" постановлено: створити на території міста Києва національний природний парк "Голосіївський" з підпорядкуванням його Міністерству охорони навколишнього природного середовища України; установити площу земель національного природного парку "Голосіївський" 4525,52 гектара, в тому числі 1879,43 гектара земель, що вилучаються в установленому порядку у Київського комунального обʼєднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд" та надаються національному природному парку "Голосіївський" в постійне користування, і 2646,09 гектара земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів згідно з додатком.
Посилаючись на те, що спірне рішення прийняте Київською міською радою з порушенням вимог ст.ст. 123, 124, 149, 150 ЗК України, ст.ст. 7, 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", внаслідок чого в оренду ТОВ "Авеста-Буд" було передану спірну земельну ділянку, віднесену в установленому законом порядку до території природно-заповідного фонду, що, на думку позивача, призвело до порушення його прав, прав територіальної громади Києва та українського народу вцілому, НПП "Голосіївський" звернувся з даним позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог місцевий господарський суд виходив з того, що: позивачем не доведено належними та допустимими доказами, що оскаржуване рішення Київської міської ради прийняте з порушенням вимог законодавства; позивачем не доведено наявності у нього порушених прав або законних інтересів, за захистом яких він звернувся до суду; оскаржуване рішення Київської міської ради вичерпало свою дію фактом його виконання, а саме підписанням між ТОВ "Авеста-Буд" і Київською міською радою договору оренди земельної ділянки від 28.10.2010 на підставі вказаного рішення Київської міської ради; враховуючи, що у задоволенні позову про визнання незаконним рішення Київської міської ради відмовлено з підстав його необґрунтованості, суд не застосовував позовну давність та наслідки її спливу, оскільки позовна давність застосовується лише за наявності порушення прав особи.
Скасовуючи рішення місцевого господарського суду та постановляючи нове - про задоволення позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що: станом на дату винесення рішення Київської міської ради питання про зміну цільового призначення спірної земельної ділянки не було вирішене, в додатку до нього вказані лише попередні, тобто орієнтовні цільові призначення земельних ділянок. Крім того, зміст вказаного рішення вказує на необхідність розробки проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, про що неодноразово зазначалося позивачем; судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні не зазначено, яким чином спірна земельна ділянка, яка станом на кінець 2005 року перебувала в складі регіонального ландшафтного парку "Голосіїв" і мала цільове призначення "землі природно-заповідного фонду", була передана в оренду ТОВ "Авеста-Буд" "для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, салонів з продажу автомобілів і їх технічного обслуговування зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням"; окрім безпосереднього підтвердження входження спірної ділянки до урочища "Бичок" позивачем надані документи, які підтверджують той факт, що ділянка перебувала в постійному користуванні Київського комунального обʼєднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд", а саме його відокремленого підрозділу - КП "ЛПГ "Конча-Заспа" до моменту її вилучення та передачі в оренду ТОВ "Авеста-Буд"; Київська міська рада не мала повноважень вчиняти дії, направлені на зменшення території національного природного парку, оскільки такі дії належать до виключної компетенції Президента України; посилання на те, що обставини, які є предметом розгляду спору у даній справі, а саме щодо належності спірної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду та відповідності оскаржуваного рішення Київської міської ради вимогам чинного, в тому числі природоохоронного, законодавства вже встановлювалися рішеннями судів, що набрали законної сили спростовуються тим, що НПП "Голосіївський" не приймав участі в розгляді судової справи; рішення у справах, на які посилається місцевий суд, не містять оцінки тих доводів, які наразі надає позивач, адже мова йде про численні порушення при відведенні спірної ділянки; позивачем не було пропущено строк на звернення з даним позовом до суду, адже право позивача фактично було порушено саме з початку проведення дій по знищенню цінних обʼєктів на спірній земельній ділянці (квітень, серпень 2016), і до того моменту, поки відповідач-2 не почав проведення на спірній земельній ділянці дій, що призвели б до втрати її цінних властивостей, право позивача, головною метою створення і діяльності якого є збереження національного природного парку, не було порушено.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, ТОВ "Авеста-Буд" звернулось до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, а рішення місцевого господарського суду залишити без змін.
В обґрунтування своїх вимог заявник касаційної скарги посилається на неправильне застосування, а також незастосування судом апеляційної інстанції потрібних, на думку скаржника, норм матеріального права, та порушення норм процесуального права, що призвело до помилкового висновку про задоволення позову. Так скаржник зазначає, що:
- Київська міська рада, як єдиний власник і розпорядник усіх земель комунальної власності в межах м. Києва, самостійно визначила цільове призначення спірної ділянки як території громадських будівель та споруд у спосіб, передбачений законом. Вказаний факт був у належний спосіб встановлений місцевим господарським судом і не спростований;
- в матеріалах справи відсутнє рішення Київської міської ради про віднесення спірної земельної ділянки до категорії земель - землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
- висновок апеляційного суду щодо перебування спірної земельної ділянки в складі регіонального ландшафтного парку "Голосіїв" є помилковим і не відповідає фактичним обставинам справи;
- скаржник у передбачений законодавством спосіб отримав право на забудову земельної ділянки і право отримати в оренду зазначену земельну ділянку після прийняття відповідного рішення розпорядником землі, укладення і державної реєстрації договору оренди земельної ділянки;
- законодавством не визначено конкретної форми змісту рішення органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки, а тому прийняття Київською міською радою оскаржуваного рішення є волевиявленням органу місцевого самоврядування, викладеним в межах його повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та ЗК України;
- оскільки 27.06.2008 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було сформовано і зареєстровано спірну земельну ділянку, межі цієї земельної ділянки були встановлені в натурі (на місцевості), цільове призначення цієї земельної ділянки було встановлено рішенням Київської міської ради № 952/1613 від 26.06.2007 (для будівництва офісних комплексів з готелями, закладами громадського харчування, приміщеннями торговельно-розважального призначення і паркінгами, салонів з продажу автомобілів і їх технічного обслуговування, зі створенням та благоустроєм парків відпочинку, скверів, дитячих майданчиків, із подальшими їх експлуатацією та обслуговуванням) і оскаржуваним рішенням Київської міської ради № 532/2601 від 29.10.2009 не змінювалось, то необхідних та законодавчо встановлених підстав для розроблення і затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної ділянки не було; в свою чергу, оскільки такий проект землеустрою не розроблявся, то і його погодження, згідно з ч. 6 ст. 123 ЗК України не вимагалось;
- відповідно до ст. 123 ЗК України ТОВ "Авеста-Буд" було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою;
- в матеріалах справи відсутній правовстановлюючий документ (державний акт на право постійного користування чи право власності, договір оренди земельної ділянки), який би засвідчував право користування на спірну земельну ділянку загальною площею 2,6495 га, що розташована за адресою: Столичне шосе (урочище "Бичок", ділянка 1) в Голосіївському районі м. Києва у КО "Київзеленбуд";
- спірна земельна ділянка до моменту оформлення у встановленому порядку на неї прав оренди ТОВ "Авеста-Буд" не перебувала у приватній власності, постійному користуванні чи в оренді у будь-якої особи, що підтверджується фактом формування і реєстрації спірної земельної ділянки Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) лише 27.06.2008;
- в свою чергу, оскільки спірна земельна ділянка, що передавалась в оренду ТОВ "Авеста-Буд" на підставі оскаржуваного рішення Київської міської ради, не перебувала в постійному користуванні ні КО "Київзеленбуд", ні КП "ЛГП "Конча-Заспа", то дана земельна ділянка не вилучалась і не могла вилучатись у даних осіб;
- КО "Київзеленбуд" і КП "ЛГП "Конча-Заспа" є комунальним обʼєднанням і підприємством, та, відповідно, не відносяться до державного лісогосподарського підприємства, а тому планово-картографічні матеріали лісовпорядкування КО "Київзеленбуд", на які вказував позивач з посиланням на п. 5 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України, не можуть підтверджувати право на земельну ділянку в спірному випадку. При цьому в матеріалах справи відсутнє та ніколи не приймалось рішення Київської міської ради про віднесення земельної ділянки до категорії лісів;
- оскільки проект землеустрою з організації і встановлення меж територій земельних ділянок, що входять до складу НПП "Голосіївський", не був погоджений у встановленому законом порядку, на нього НПП "Голосіївський" не отримав позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, він не є затвердженим рішенням органу місцевого самоврядування - Київською міською радою, а тому в силу ч. 7 ст. 47 Закону України "Про землеустрій" не встановлено меж територій земельних ділянок, що входять до складу НПП "Голосіївський";
- в проекті землеустрою з організації і встановлення меж територій земельних ділянок, що входять до складу НПП "Голосіївський", останнім самостійно було визначено межі території земельних ділянок, які входять до складу парку, із зазначенням суміжних землекористувачів без віднесення до цих територій земельної ділянки, яка перебуває в оренді ТОВ "Авеста-Буд". План-схема територій земельних ділянок НПП "Голосіївський", який є складовою частиною зазначеного проекту землеустрою, підписано (погоджено) директором НПП "Голосіївський" ще в листопаді 2011 року, що свідчить про відсутність у позивача порушеного права та його обізнаність щодо не входження земельної ділянки в межі НПП "Голосіївський";
- судом апеляційної інстанції не вказано мотивів, якими він керувався, коли не брав до уваги докази початку відліку позовної давності саме з листопада 2011 року, при цьому саме в листопаді 2011 року позивачу було достеменно відомо про оренду ТОВ "Авеста-Буд" спірної земельної ділянки;
- суд апеляційної інстанції застосував до спірних правовідносин норму ч. 4 ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", яка набрала чинності лише 19.03.2010. Таким чином, до 19.03.2010 межі НПП "Голосіївський" могли визначатись виключно на підставі затвердженого проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій. В той же час, НПП "Голосіївський" не має затвердженого проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій, що свідчить про те, що станом на 19.03.2010 його межі не визначались.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 28.05.2019 відкрито провадження за касаційною скаргою, призначено її до розгляду у відкритому судовому засіданні та надано строк на подання відзивів на касаційну скаргу до 20.06.2019.
До Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від НПП "Голосіївський" та Прокуратури міста Києва надійшли відзиви на касаційну скаргу, у яких позивач та прокуратура просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін, посилаючись на помилковість викладених у касаційні скарзі доводів та обґрунтованість висновків апеляційного господарського суду.
Заслухавши доповідь головуючого судді Могил С.К. та пояснення учасників справи, переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного, а також рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України (в даному абзаці і далі по тексту усі нормативно-правові акти застосовуються в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, яка полягає в забезпеченні раціонального використання земельних ресурсів, збереженні й відтворенні родючості ґрунтів, захисті їх від псування і забруднення, реалізації громадянами, юридичними особами та державою їхніх прав власності та землекористування відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є обʼєктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 2 ст. 5 Конституції України народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами ст.ст. 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обовʼязковими до виконання на відповідній території, зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.