1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду





ПОСТАНОВА

Іменем України


23 липня 2019 року

м. Київ

справа №826/7997/17

адміністративне провадження №К/9901/15562/19




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Усенко Є.А.,

суддів: Гімона М.М., Гусака М.Б.,

секретар судового засідання Калінін О.С.,

представник позивача Глотова С.О.,

представники відповідача Даценко Т.Ю., Кальковець В.Л.,

розглянув у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.01.2018 (суддя - Федорчук А.Б.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2018 (судді - Чаку ЄВ., Файдюк В.В., Коротких А.Ю.) у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт"- "Державна госпрозрахункова зовнішньоторговельна та інвестиційна фірма "Укрінмаш" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,



У С Т А Н О В И В :

У липні 2017 року дочірнє підприємство Державної компанії "Укрспецекспорт"-"Державна госпрозрахункова зовнішньоторговельна та інвестиційна фірма "Укрінмаш"" (далі - фірма "Укрінмаш", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (ДФС) (далі - відповідач) від 27.03.2017 №0002061402 про застосування фінансових санкцій у вигляді нарахування пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньо-економічної діяльності в розмірі 3 306 527,94 грн. як протиправне.

Обґрунтовуючи позов, позивач зазначає, що застосування до нього фінансових санкцій в розмірі 1`432`948,56 грн. згідно з податковим повідомленням-рішенням, з приводу правомірності якого виник спір, є неправомірним, оскільки невиконання вимог статей 1, 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" в межах зовнішньо-економічного контракту № 16/90-К від 22.12.2015, укладеного з компанією "Krave Corp" (резидент США), в період з 01.09.2016 по 27.02.2017 викликано форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили), дія яких розпочалася з 30.06.2016 та продовжувалася на момент проведення перевірки контролюючим органом, що підтверджується висновком Торгово-промислової палати України від 28.02.2017 №703/21.0-10.3. Відповідно ж до статті 6 Закону "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" перебіг строків, встановлених статями 1 та 2 цього Закону, зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.01.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2018, позов задоволено повністю: скасовано податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 27.03.2017 №0002061402.

Висновок судів попередніх інстанцій про задоволення позову вмотивований тим, що нарахування пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності при виконанні контракту № 16/90-К від 22.12.2015, укладеного фірмою "Укрінмаш" з компанією "Krave Corp", здійснене відповідачем протиправно, оскільки дія форс-мажорних обставин з 30.06.2016, факт настання яких підтверджений висновком Торгово-промислової палати України від 28.02.2017 №703/21.0-10.3, виключає правові підстави для притягнення позивача до відповідальності, передбаченої статтею 4 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" від 23.09.1994 № 185/94-ВР (далі - Закон № 184/94-ВР).

Офіс великих платників податків ДФС подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Ці доводи відповідач обґрунтовує посиланням на те, що відповідно до частини сьомої статті 6 Закону № 185/94-ВР підтвердженням форс-мажорних обставин є сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов договору. Інші документи, зокрема висновок Торгово-промислової палати, не є належним підтвердженням дії форс-мажорних обставин. Крім того, позовні вимоги фірми "Укрінмаш" про скасування податкового повідомлення-рішення від 27.03.2017 №0002061402 обґрунтовані лише доводами про протиправне нарахування пені по контракту № 16/90-К від 22.12.2015 з компанією "Krave Corp". За цим контрактом пеня нарахована в розмірі 1`432`948,56 грн, тоді як згідно з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням пеня нарахована в розмірі 3306527,94 грн. не тільки по зазначеному контракту, а й по інших зовнішньо-економічних контрактах позивача. Хоча нарахування пені по інших контрактах позивач не оспорює, суди попередніх інстанцій скасували податкове повідомлення-рішення від 27.03.2017 №0002061402 повністю та не навели будь-якого обґрунтування такого рішення.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 07.06.2019 відкрив касаційне провадження за скаргою Офісу великих платників податків ДФС та ухвалою від 02.07.2019 призначив справу до касаційного розгляду у судовому засіданні з повідомленням сторін на 23.07.2019 о 16:00.

Заперечуючи проти касаційної скарги, позивач просить залишити скаргу без задоволення як безпідставну, доводить, що дія форс-мажорних обставин як підстава, що виключає його відповідальність за порушення строків розрахунків за контрактом № 16/90-К від 22.12.2015 з компанією "Krave Corp", підтверджена у спосіб, встановлений статтею 6 Закону № 185/94-ВР, статтею 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" та пунктом 3.3 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого Рішенням президії ТПП України від 15.07.2017 №40 (3).

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду заслухав пояснення представників сторін щодо наведених у касаційній скарзі та у відзиві на касаційну скаргу доводів, перевірив правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з підстав, які викладаються нижче.

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що податкове повідомлення- рішення, з приводу правомірності якого виник спір, прийняте на підставі акта перевірки від 06.03.2017 №409/28-10-14-02/14281072, в якому зроблено висновок про порушення фірмою "Укрінмаш" статей 1, 2 Закону №185/94-ВР внаслідок несвоєчасного отримання від нерезидентів валютної виручки за експортним контрактом від 26.06.2014 №272.156.13.01-4/32-К та товарів за імпортними контрактами від 22.06.2015 №16/36-К, від 17.07.2015 №16/45-1К, від 12.06.2015 №16/35-К, від 18.09.2015 №16/61-К, від 22.12.2015 №16/90-К. Згідно з розрахунком пені як додатку до акта перевірки загальна сума нарахованої пені за результатами перевірки склала 3 306 527,94 грн, в тому числі: за експортним контрактом від 26.06.2014 №272.156.13.01-4/32-К, укладеним з Міністерством оборони Республіки Бангладеш, - 9 509,22 грн; за імпортними контрактами: 1) від 22.06.2015 №16/36-К, укладеному з компанією "Fort Hungary" (Угорщина), - 9`895,02 грн; 2) від 17.07.2015 №16/45-1К, укладеному з фірмою "Giss Sp.z.o.o" (Польща), - 59`535,62 грн; 3) від 12.06.2015 №16/35-К та від 18.09.2015 №16/61-К, укладеними з фірмою "Nattan Sp.z.o.o" (Польща), - 842`387,93 грн та 952`251,59 грн відповідно; 4) від 22.12.2015 №16/90-К, укладеному з компанією "Krave Corp", - 1`432`944,56 грн (а.с. 12).

Позивач в позовній заяві, так само як і впродовж судового процесу у цій справі, не заявляє, що має заперечення щодо правомірності застосованих до нього санкцій за порушення строків розрахунків в межах перерахованих вище зовнішньо-економічних контрактів, окрім як за контрактом від 22.12.2015 №16/90-К з компанією "Krave Corp" в розмірі 1`432`944,56 грн. Заперечення позивача на акт перевірки від 06.03.2017 №409/28-10-14-02/14281072 також стосувалися тільки цього контракту.

На виконання вказаного контракту та додаткових угод до нього фірма "Укрінмаш" 17.03.2016 сплатила нерезиденту - компанії "Krave Corp" передоплату за товар в розмірі 272191,00 доларів США (платіжне доручення в іноземній валюті Публічного акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк" від 11.03.2016 №32). Строк постачання згідно з умовами контракту був встановлений до 30.06.2016.

В листі від 30.06.2016 компанія "Krave Corp" повідомила позивача, що поставка товару затримується через політичну ситуацію щодо України. В листі зазначено, що завод-виготовлювач виробів, які постачаються за контрактом (патрони), постав перед проблемою отримання дуже спеціалізованих складових, деякі з них заборонені, виробляються у Європі (Фінляндія). Одразу, як вироби будуть виготовлені, вони будуть негайно відправлені фірмі "Укрінмаш".

Поставка товару за контрактом від 22.12.2015 №16/90-К не відбулася. Компанія "Krave Corp" частково повернула позивачу передоплату; стосовно іншої частини передоплати спір між позивачем і компанією "Krave Corp" вирішувався в судовому порядку.

Пеня в розмірі 1`432`944,56 грн нарахована за такі періоди прострочення надходження товару (враховуючи часткове повернення передоплати компанією "Krave Corp"): з 01.09.2016 по 06.09.2016; з 19.10.2016 по 09.11.2016; з 19.10.2016 по 27.02.2017 (а.с. 13).

Як зазначено вище, суди першої та апеляційної інстанцій визнали обґрунтованими доводи позивача, що порушення строку надходження товару було викликано дією форс-мажорних обставин, що підтверджено висновком Торгово-промислової палати України щодо унеможливлення виконання зобов`язання за контрактом № 16/90-К від 22.12.2015, спричиненого впливом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) від 28.02.2017. Згідно з цим висновком унеможливлення виконання зобов`язань за вказаним контрактом спричинено впливом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), а саме: забороною на транспортування спеціалізованих складових деталей із Фінляндії заводу-виготовлювачу виробів, які почали діяти з 30.06.2016, та на поточну дату продовжують діяти і дату закінчення їх дії встановити неможливо. Такі форс-мажорні обставини за умовами контракту № 16/90-К від 22.12.2015 окреслюють право сторони на звільнення від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань; їх дія призвела до порушення строку виконання імпортної операції на умовах відстрочення поставки виробів із застосуванням розрахунків в іноземній валюті. Висновок складено з урахуванням фактичних обставин, повідомлених заявником (фірмою "Укрінмаш") та наданих ним документів (а.с. 47-54).

Відповідно до частин першої, другої статті 2 Закону №185/94-ВР в редакції, чинній станом на вересень 2016 року - лютий 2017 року (Закон втратив чинність з 07.02.2019 згідно із Законом України від 21.06.2018 № 2473-VIII) імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.

При застосуванні розрахунків щодо імпортних операцій резидентів у формі документарного акредитиву строк, передбачений частиною першою цієї статті, діє з моменту здійснення уповноваженим банком платежу на користь нерезидента.

Частиною першою статті 4 цього Закону встановлено, що порушення резидентами, крім суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).


................
Перейти до повного тексту