ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2019 року
м. Київ
справа № 328/1014/17
провадження № 61-38332ск18
Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Карпенко С. О. (судді-доповідача), Стрільчука В. А., Тітова М. Ю.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області, ОСОБА_2,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Міжрайонне управління у Токмацькому районі та м. Токмаку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, Токмацька районна державна адміністрація Запорізької області,
провівши у порядку письмового провадження попередній розгляд справи за касаційною скаргою Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької областіна рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 20 грудня 2017 року, ухвалене у складі судді Коваленка П. Л., та постанову апеляційного суду Запорізької області від 15 травня 2018 року, прийняту колегією у складі суддів: Онищенка Е. А., Бєлки В. Ю., Воробйової І. А.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2017 року ОСОБА_1 звернувся з позовом, уточненим у липні 2017 року, до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, ОСОБА_2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: управління Держгеокадастру у Токмацькому районі Запорізької області, Токмацька районна державна адміністрація Запорізької області, про визнання незаконним і скасування рішення про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку.
В обґрунтування позову зазначив, що йому на праві власності належить житловий будинок по АДРЕСА_1 . Після набуття у власність цього будинку він звернувся до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області із заявами про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки, на якій розташований будинок, орієнтовною площею 0,25 га із цільовим призначенням - для обслуговування будівель та споруд, а також земельної ділянки площею 0,5800 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, з метою їх подальшої безоплатної приватизації.
До закінчення розроблення технічної документації, дозвіл на виготовлення якої йому надано рішеннями Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області за номерами 04 та 08 від 1 лютого 2016 року, його сусід ОСОБА_2, який проживає по АДРЕСА_1, самовільно захопив частину земельної ділянки, що перебувала у його користуванні, і знищив межові знаки.
У червні 2016 року закінчено виготовлення технічної документації щодо земельної ділянки із цільовим призначенням - для обслуговування будівель та споруд, на якій розташований належний позивачу будинок; цій земельній ділянці присвоєний кадастровий номер НОМЕР_1 .
Позивач зазначає, що двічі звертався до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області щодо затвердження технічної документації зі землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості для передачі її у приватну власність, у чому йому відмовлено, зокрема, з підстав наявності спору з сусідом ОСОБА_2 щодо меж земельної ділянки і непогодження ним акта затвердження меж, а також у зв`язку зі здійсненням ним на цій ділянці самочинного будівництва.
Не погоджуючись із останньою відмовою, ОСОБА_1 оскаржив відповідне рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від 16 вересня 2016 року до суду; про існування такого позову і відкриття провадження у справі посадові особи сільської ради і ОСОБА_2 були обізнані, оскільки брали участь у судових засіданнях.
Незважаючи на існування такого судового спору ОСОБА_2 виготовив технічну документацію щодо земельної ділянки, яка перебувала у його користуванні, включно із самовільно зайнятою ним частиною земельної ділянки ОСОБА_1, та без погодження з ним меж подав цю документацію на затвердження до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області з метою отримання цієї земельної ділянки у приватну власність.
Рішенням позачергової сесії восьмого скликання Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 04 від 15 березня 2017 року затверджено подану ОСОБА_2 технічну документацію і передано останньому у приватну власність земельну ділянку площею 0,25 га по АДРЕСА_1, до складу якої входить частина земельної ділянки, яка перебуває у користуванні позивача. Земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1, яка сформована за зверненням позивача при виготовленні технічної документації для подальшого набуття у власність, та земельна ділянка, яка передана у власність ОСОБА_2, згідно з даними Державного земельного кадастру частково накладаються одна на одну.
За таких обставин та враховуючи, що Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області затвердила подану ОСОБА_2 технічну документацію щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості без підписаного позивачем як суміжним землекористувачем акта погодження меж та знаючи про існування між ними судового спору щодо їх встановлення, ОСОБА_1 просив визнати рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 04 від 15 березня 2017 року незаконним і скасувати його, а також скасувати рішення про державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Короткий зміст судових рішень судів першої і апеляційної інстанцій та мотиви їх прийняття
Рішенням Токмацького районного суду Запорізької області від 20 грудня 2017 року позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від № 04 від 15 березня 2017 року про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і передачу у приватну власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 0,2500 га по АДРЕСА_1 .
Скасовано рішення державного реєстратора Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області (індексний номер рішення 35093765 від 10 травня 2017 року) про реєстрацію у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності ОСОБА_2 на об`єкт нерухомого майна - земельну ділянку площею 0,25 га, кадастровий номер НОМЕР_2, із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташовану по АДРЕСА_1 . Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що без погодження меж земельної ділянки із суміжним землекористувачем технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості є неповною і не може бути затверджена органом місцевого самоврядування, тому рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від № 04 від 15 березня 2017 року "Про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки" і прийняте на його підставі державним реєстратором рішення про реєстрацію права власності на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно підлягають скасуванню. Також суд дійшов висновку про накладення земельної ділянки, переданої у приватну власність ОСОБА_2, на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні позивача, що свідчить про незаконність рішення про затвердження поданої ОСОБА_2 технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості.
Постановою апеляційного суду Запорізької області від 15 травня 2018 року апеляційні скарги Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області і ОСОБА_2 залишено без задоволення, рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 20 грудня 2017 року - без змін.
Відхиляючи апеляційні скарги, суд апеляційної інстанції погодився із висновками суду першої інстанції про неправомірність рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області щодо затвердження виготовленої ОСОБА_2 технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості без доказів погодження її меж суміжним землекористувачем, на земельну ділянку його накладається ця земельна ділянка, оскільки вважав, що до таких висновків суд першої інстанції дійшов на підставі всебічного і повного з`ясування обставин справи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнені доводи особи, яка її подала
У червні 2018 року Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 20 грудня 2017 року і постанову апеляційного суду Запорізької області від 15 травня 2018 року скасувати і ухвалити нове рішення про відмову у позові.
Касаційна скарга мотивована тим, що судові рішення судів першої і апеляційної інстанцій є немотивованими та ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права і порушенням процесуального права.
Заявник зазначає, що суди безпідставно прийняли до уваги доводи позивача про знищення ОСОБА_2 межових знаків між їх ділянками і самовільне захоплення частини ділянки, так як ці твердження не підтверджені доказами.
На думку заявника, суди допустили порушення цивільного процесуального законодавства, так як вирішили питання про скасування рішення про державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку, не залучивши державного реєстратора в особі Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області до участі у справі як співвідповідача.
ОСОБА_1 має лише право користування земельною ділянкою, на якій розташований його будинок, у той час як ОСОБА_2, на час розгляду справи, є власником земельної ділянки, тому його зареєстроване у встановленому порядку право власності, на думку заявника, має пріоритет над правом користування.
Позивач не дотримався встановленого законодавством досудового порядку вирішення земельного спору, так як не звертався до земельної комісії із відповідним питанням, тому звернення до суду із цим позовом є неналежним способом захисту.
Суди попередніх інстанцій, на думку заявника, не надали належної оцінки тій обставині, що позивач здійснює на своїй земельній ділянці самочинне будівництво, що і стало приводом відмови у затвердженні поданої ним технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки. Також суди не з`ясували причин накладення земельних ділянок із кадастровими номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_3 .
На думку заявника, оскаржувані судові рішення не містять обґрунтувань, які саме норми законодавства порушив заявник при прийнятті оскаржуваного рішення і які порушення процедури допустив ОСОБА_2 при виготовленні технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості.
Заявник вказує, що суд апеляційної інстанції безпідставно відмовив у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи з посиланням на те, що представник заявника не надав докази на підтвердження поважності причин своєї неявки, хоча ЦПК України не вимагає подання таких доказів; відхиливши зазначене клопотання, суд апеляційної інстанції обмежив право заявника на правову допомогу.
Ухвалою Верховного Суду від 5 липня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі і зупинено дію рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 20 грудня 2017 року, залишеного без змін постановою апеляційного суду Запорізької області від 15 травня 2018 року, до закінчення їх перегляду у касаційному порядку.
Позиції інших учасників справи
У вересні 2018 року ОСОБА_2 подав пояснення щодо касаційної скарги, у яких зазначив, що дану касаційну скаргу вважає обґрунтованою і погоджується із її доводами. Вказує, що позивач має на меті захопити частину належної йому земельної ділянки. Послався на відсутність у ОСОБА_1 права власності чи користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1, що свідчить про відсутність права на цей позов.
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 подав відзив на касаційну скаргу, у якому послався на безпідставність її доводів. Зазначив, що на земельну ділянку, якою він користується і межі якої уже сформовані для подальшого набуття у власність, накладається земельна ділянка, яка пізніше сформована за зверненням ОСОБА_2 . За таких обставин Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області не мала правових підстав для затвердження поданої ОСОБА_2 технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки на місцевості (в натурі). Також послався на те, що не погоджував із ОСОБА_2 меж земельної ділянки через існування судового спору, тому технічна документація є неповною і не могла бути затверджена.
Встановлені судами першої і апеляційної інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 згідно зі свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 2 грудня 2015 року є власником житлового будинку по АДРЕСА_1 .
4 грудня 2015 року позивач звернувся до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області із заявою про надання йому безоплатно у приватну власність земельної ділянки площею 0,25 га по АДРЕСА_1 із цільовим призначенням - для обслуговування будівель і споруд.
17 грудня 2015 року ОСОБА_1 і ОСОБА_2 у присутності сільського голови Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області та представника проектної організації - Приватного підприємства "Інфотера" -підписали акт погодження на місцевості зовнішніх меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 . Межа цієї земельної ділянки із земельною ділянкою ОСОБА_1 визначена по огорожі.
Рішенням Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 4 від 1 лютого 2016 року надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га для обслуговування будівель і споруд по АДРЕСА_1 з метою оформлення права власності на землю; рекомендовано замовити розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в ліцензованій землевпорядні організації.
Рішенням Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 8 від 1 лютого 2016 року надано позивачу дозвіл на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки орієнтовною площею 0,58 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 з метою оформлення права власності на землю; рекомендовано замовити розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в ліцензованій землевпорядні організації.
На виконання зазначених рішень ОСОБА_1 розпочав виготовлення технічної документації на земельну ділянку згідно з фактично існуючими межам та відповідно до акта погодження зовнішніх меж в натурі від 17 грудня 2015 року, яким погоджено межі земельної ділянки ОСОБА_2 .
У червні 2016 року земельна ділянка із цільовим призначенням - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд сформована відповідно до вимог чинного земельного законодавства, їй присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1 і виготовлено відповідну технічну документацію щодо встановлення її меж на місцевості.
З витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17 червня 2017 року суди встановили, що земельна ділянка із кадастровим номером НОМЕР_1 розташована по АДРЕСА_1, має площу 0,25 га, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та перебуває у комунальній власності.
5 липня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області із заявою про затвердження технічної документації щодо встановлення на місцевості меж земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд та передачу її у приватну власність, долучивши до заяви копії технічної документації із землеустрою.
Рішенням Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від 8 липня 2016 року № 02 відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні технічної документації.
У липні 2016 року позивач повторно звернувся до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області із заявою про затвердження технічної документації щодо встановлення на місцевості меж земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_1 .
Рішенням Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від 16 вересня 2016 року № 07 ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості.
Відмова мотивована тим, що на теперішній час між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 існує спір щодо межі земельної ділянки, акт погодження меж земельної ділянки ОСОБА_2 не підписав; крім того, ОСОБА_1 здійснює на земельній ділянці самочинне будівництво господарських будівель без відповідної дозвільної документації.
18 жовтня 2016 року ОСОБА_1 оскаржив вказане рішення до суду. 28 жовтня 2016 року відкрито провадження у справі № 328/3731/16-ц за позовом ОСОБА_1 . Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області є відповідачем у зазначеній справі і про її перебування у провадженні суду була обізнана.
Оцінивши зазначені докази, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли висновку, що відповідач Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області знала про існування станом на 2016 рік спору між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 щодо меж земельної ділянки і саме з таких підстав відмовила ОСОБА_1 у затвердженні технічної документації із землеустрою.
Рішенням Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від 15 березня 2017 року № 04 затверджено подану ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_1 і передано земельну ділянку йому у приватну власність.
Технічна документація, подана ОСОБА_2, не містить підписаного ОСОБА_1 акта погодження меж. Мотиви, у зв`язку з якими Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області затвердила подану ОСОБА_2 технічну документацію із землеустрою за відсутності підписаного ОСОБА_1 акта погодження меж, у оскаржуваному рішенні не зазначені; у протоколі засідання ради від 15 березня 2017 року відомості про обговорення цього питання також відсутні.
На підставі рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області від 15 березня 2017 № 04 право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,25 га по АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2, зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Судами також встановлено, що площа переданої ОСОБА_2 земельної ділянки із кадастровим номером НОМЕР_2 накладається на земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1, яка сформована раніше за зверненням ОСОБА_1 із урахуванням акта від 17 грудня 2015 року, підписаного сторонами. На день формування земельної ділянки № НОМЕР_1 і присвоєння їй кадастрового номера земельна ділянка ОСОБА_2 не була зареєстрована в Національній кадастровій системі і не мала присвоєного кадастрового номера.
Згідно з листом Міжрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмак Головного правління Держгеокадастру у Запорізькій області від 14 серпня 2017 року накладення земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_1 складає 0,0015 га.
Позиція Верховного Суду, застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд при прийнятті постанови
Заслухавши доповідь судді-доповідача, вивчивши матеріали цивільної справи та перевіривши доводи касаційної скарги, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими (частина перша статті 400 ЦПК України).
Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Згідно зі статтею 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад і передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Частина перша статті 116 ЗК України встановлює, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки шляхом безоплатної приватизації відбувається за правилами та в порядку, визначеними статтею 118 цього Кодексу.
Громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (стаття 118 ЗК України).
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина чотирнадцята статті 186 ЗК України).
Згідно зі статтею 107 ЗК України основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації, яка відповідно до статті 193 ЗК України містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів.
Відповідно до частин першої, другої статті 198 ЗК України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому ЗК України (частина друга статті 50 Закону України "Про землеустрій").