1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 липня 2019 року

Київ

справа №805/3977/15-а

адміністративне провадження №К/9901/12762/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2015 року у складі судді Кравченка Т.О. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2016 року у складі колегії суддів: Казначеєва Е.Г. (головуючого), Васильєвої І.А., Жаботинської С.В. у справі № 805/3977/15-а за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області про скасування наказу та зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області, в якому просив:

- скасувати наказ відповідача від 01.08.2012 № 32-о в частині обчислення стажу роботи на державній службі;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області зарахувати до стажу роботи на державній службі період служби в органах внутрішніх справ в період з 15.08.1999 по 27.07.2003.

2. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28.09.2015 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

2.1. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.02.2016 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. З відомостей трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 вбачається, що 15.08.1999 ОСОБА_1 зараховано курсантом денного відділення Донецького інституту внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України на підставі наказу від 29.07.1999 № 168о/с. 26.06.2003 позивач закінчив навчання, що підтверджується записом в трудовій книжці № 2, внесеним на підставі наказу від 26.06.2003 № 114о/с.

3.2. В подальшому, 28.07.2003 позивача було прийнято на службу в органи внутрішніх справ, про що на підставі наказу управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 13.08.2003 № 181о/с у трудовій книжці зроблено запис за № 3. Наказом Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 21.02.2007 № 90о/с ОСОБА_1 звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України за власним бажанням.

3.3. На час звільнення позивача з органів внутрішніх справ вислуга років становила у календарному обчисленні - 07 років 06 місяців 08 днів, у пільговому - 09 років 00 місяці 05 днів. Під час перебування на службі в органах внутрішніх справ ОСОБА_1 були присвоєні наступні спеціальні звання: "рядовий міліції" на підставі наказу Донецького інституту внутрішніх справ від 29.07.1999 № 168о/с; "лейтенант міліції" на підставі наказу Донецького інституту внутрішніх справ від 28.06.2003 № 112о/с; "старший лейтенант міліції" на підставі наказу УМВС України в Донецькій області від 31.08.2004 № 204о/с, що підтверджено послужним списком позивача М-124738.

3.4. В період з 24.03.2007 по 31.07.2012 позивач не перебував на публічній службі.

3.5. 01.08.2012 ОСОБА_1 призначений на посаду головного спеціаліста - юрисконсульта юридичного сектора Управління Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області як такий, що успішно пройшов конкурсний відбір, на термін до призначення молодого фахівця, про що на підставі наказу 01.08.2012 № 32-о у трудовій книжці зроблено запис за № 22. Одночасно, позивачем прийнято Присягу державного службовця, у відповідності до вимог статті 13 Закону України "Про державну службу". Крім того, позивачу присвоєно тринадцятий ранг шостої категорії державної служби.

3.6. В подальшому, трудові відносини з позивачем оформлені, як такі, що укладені на невизначений термін на підставі наказу Управління Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області від 02.07.2013 № 17-ос.

3.7. Зазначеним наказом також обчислено стаж роботи на державній службі, який складає 03 роки 06 місяців 25 днів.

3.8. Позивач звернувся до суду із вказаним позовом оскільки вважає, що при обчисленні стажу державної служби мав бути врахований період проходження ним служби в органах внутрішніх справ в званні "рядовий міліції", який був поєднаний з навчанням у вищому навчальному закладі. Наслідком неврахування цього стажу є невірний розрахунок щомісячної надбавки за вислугу років та порушення його права на отримання додаткової оплачуваної відпустки.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що присвоєння позивачу спеціального звання "рядовий міліції" під час навчання у вищому навчальному закладі Міністерства внутрішніх справ України свідчить про включення періоду навчання до служби в органах внутрішніх справ, проте цей час не підлягає включенню до стажу державної служби. Крім того, судами досліджено правову природу статусу курсантів вищих навчальних закладів органів внутрішніх справ.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивач звернувся до суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

5.1. Доводи касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанцій помилково зроблено висновок щодо статусу курсантів, як учасників навчально-виховного процесу.

6. Управлінням Пенсійного фонду України в місті Димитрові Донецької області подано заперечення на касаційну скаргу, в яких відповідач просить залишити без задоволення касаційну скаргу, а рішення судів - без змін, з підстав правильного дослідження судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. 01 травня 2016 року вступив у силу Закон України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закон № 889-VIII) та відповідно до ст. 1 цього закону державна служба в Україні - це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.

9. Пунктом 7 частини 2 статті 46 Закону № 889-VIII визначено, що до стажу державної служби зараховуються час перебування на посадах, на яких присвоюються військові та спеціальні звання.

10. Згідно з пунктом 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889-VIII стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

11. Частиною 2 статті 35 Закону України "Про державну службу" від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІI (далі - Закон № 3723-ХІI), який був чинний на час проходження позивачем служби та спірних правовідносин, було передбачено, що до стажу державної служби зараховується, зокрема, час служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, органах внутрішніх справ та інших органах, під час проходження служби в яких присвоюються спеціальні звання (пункт 8).


................
Перейти до повного тексту