1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 липня 2019 року

Київ

справа №816/4661/15

адміністративне провадження №К/9901/12852/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Калашнікової О.В.,

суддів - Білак М.В., Губська О.А.

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №816/4661/15

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Полтавського обласного військового комісаріату, третя особа - військова частина А 4583, про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на військовій службі, стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства оборони України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 21 січня 2016 року (прийняту у складі головуючого судді Бойка С.С., суддів: Єресько Л.О., Удовіченка С.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Шевцової Н.В., суддів: Мінаєвої О.М., Макаренка Я.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, Полтавського обласного військового комісаріату, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - військова частина А4583, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:

1.1. визнати протиправними та скасувати наказ Міністерства оборони України від 09 жовтня 2015 року № 778 (по особовому складу) щодо звільнення ОСОБА_1 з військової служби та наказ військового комісара Полтавського обласного військового комісаріату від 28 грудня 2015 року № 310 щодо виключення ОСОБА_1 зі списків особового складу;

1.2. поновити позивача на посаді військового комісара Полтавського обласного військового комісаріату;

1.3. зобов`язати Міністерство оборони України здійснити перерахунок та виплатити матеріальне та грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 29 грудня 2015 по дату поновлення.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підставою для його звільнення став рапорт, складений під тиском керівництва. Оскільки, фактичного наміру залишати військову службу ОСОБА_1 не мав, останній звернувся до суду з даним позовом, вказуючи на порушення, допущені відповідачами під час його звільнення.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 січня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року, позов задоволено.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з протиправного звільнення ОСОБА_1 з військової служби у запас без урахування відсутності у позивача наміру звільнятися з військової служби, без достатнього з`ясування обставин звільнення та без надання відповідачами належної оцінки мотивам рапорту про звільнення з військової служби в частині зазначення у ньому про факти здійснення тиску командування на позивача з метою примусу останнього до подання відповідного рапорту.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 27 квітня 2016 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Міністерства оборони України.

5.1. У касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

5.2. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 травня 2016 року відкрито касаційне провадження за скаргою Міністерства оборони України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 21 січня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2016 року.

6. 31 січня 2018 року вказана касаційна скарга надійшла до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (позивача у справі):

7.1. Свої вимоги скаржник мотивує тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Відповідач зазначає, що Міністерством оборони України були дотримані всі вимоги чинного законодавства щодо звільнення полковника ОСОБА_1 з військової служби у запас за станом здоров`я, який виявив власне бажання звільнитися з військової служби з зазначеної підстави, що викладено в рапорті від 04 жовтня 2015 року.

8. Доводи, викладені у запереченні на касаційну скаргу:

8.1. ОСОБА_1 посилається на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийняті з дотриманням процесуальних норм на підставі повно та всебічно з`ясованих обставинах справи, а тому не підлягають скасуванню.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами встановлено, що відповідно до наказу начальника Генерального штабу Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 16 січня 2012 року № 22 ОСОБА_1 призначено військовим комісаром Полтавського обласного військового комісаріату.

10. 26 грудня 2011 року між позивачем та Міністерством оборони України укладено контракт про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, на підставі якого ОСОБА_1 проходив дійсну військову службу в Збройних Силах України на посаді військового комісара Полтавського обласного військового комісаріату.

11. Полковник ОСОБА_1 за час проходження військової служби характеризувався позитивно, дисциплінарних стягнень не мав, що підтверджується службовими характеристиками від 26 серпня 2014 року, листопада 2014 року, 25 липня 2015 року.

12. Висновком військово-лікарської комісії від 26 серпня 2015 року встановлено, що позивач непридатний до військової служби в мирний час та обмежено придатний у воєнний час.

04 жовтня 2015 року (неділя) ОСОБА_1 складено рапорт на ім`я командувача військ оперативного командування "Північ" про звільнення з військової служби у запас за станом здоров`я. В рапорті від 04 жовтня 2014 року вказано, що останній складено з метою припинення тиску на позивача, який впливає на погіршення стану його здоров`я, та на виконання розпорядження начальника Генерального штабу - Головнокомандувача Збройних Сил України, викладеного в листі від 322/2/6842 від 31 липня 2015 року.

13. Рапорт позивача від 04 жовтня 2015 року про звільнення з військової служби зареєстровано в журналі реєстрації вхідних документів Полтавського обласного військового комісаріату в день складення рапорту.

14. Наказом Міністерства оборони України від 09 жовтня 2015 року № 778 (по особовому складу) ОСОБА_1 звільнено з військової служби у запас за пунктом "б" (за станом здоров`я).

15. Наказом військового комісара Полтавського обласного військового комісаріату від 28 грудня 2015 року № 310 позивача виключено зі списків особового складу Полтавського обласного військового комісаріату.

16. Не погодившись з правомірністю свого звільнення з військової служби, позивач звернувся до суду з позовом.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

17. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

18. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

19. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

20. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

21. Відносини публічної служби з приводу прийняття громадян на військову службу, її проходження та притягнення до відповідальності врегульовані спеціальним законодавством, зокрема: Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України, Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"; Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу", Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008 (далі Положення № 1153/2008), Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою Наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170 (Інструкція - № 170).

22. Підстави звільнення військовослужбовців з військової служби зазначені в статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

23. Так, відповідно до пункту "б" частини шостої статті 26 зазначеного Закону контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність або обмежену придатність до військової служби.

24. Указом Президента України від 14 січня 2015 року № 15/2015 "Про часткову мобілізацію" в Україні оголошено часткову мобілізацію.

25. Відповідно до частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" під час дії особливого періоду з військової служби звільняються військовослужбовці за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби в мирний час, обмежену придатність у воєнний час, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу.

26. Таким чином, звільненню з військової служби підлягають військовослужбовці за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби в мирний час, обмежену придатність у воєнний час, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу.

27. Пунктом 233 Положення № 1153/2008 передбачено, що військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються:

- підстави звільнення з військової служби;

- думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю;

- районний (міський) військовий комісаріат, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця.

28. Згідно з частиною другою статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" закінченням проходження військової служби вважається день виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби громадянами України.

29. Відповідно до пункту 34 Положення № 1153/2008 контракт припиняється (розривається) у день, зазначений у наказі командира (начальника) військової частини по стройовій частині про виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (у разі дострокового розірвання контракту, звільнення з військової служби або направлення для проходження військової служби до іншого військового формування з виключенням зі списків особового складу Збройних Сил України).


................
Перейти до повного тексту