ПОСТАНОВА
Іменем України
30 липня 2019 року
Київ
справа №819/164/17
адміністративне провадження №К/9901/22519/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
Судді-доповідача - Бевзенка В.М.,
Суддів: Данилевич Н.А., Шевцової Н.В.
розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 819/164/17
за позовом ОСОБА_1
до Служби у справах неповнолітніх та дітей Тернопільської міської ради, Тернопільського міського відділу Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Козівського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Начальника Тернопільського міського відділу Управління державної міграційної служби України у Тернопільській області Лужняк Л.Й., Завідувача Козівського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області Гладчук С.І., Відділу реєстрації проживання особи Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору і виступає на стороні відповідачів та діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2, - ОСОБА_3
про встановлення відсутності повноважень, визнання протиправними дій, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року (головуючий суддя - Осташ А.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Гінди О.М., суддів - Качмара В.Я., Ніколіна В.В.),
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У лютому 2017 року ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Служби у справах неповнолітніх та дітей Тернопільської міської ради, Тернопільського міського відділу Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Козівського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області, Начальника Тернопільського міського відділу Управління державної міграційної служби України у Тернопільській області Лужняк Л.Й., Завідувача Козівського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області Гладчук С.І., Відділу реєстрації проживання особи Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору і виступає на стороні відповідачів та діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2, - ОСОБА_3, в якому просив:
- встановити відсутність повноважень служби у справах неповнолітніх та дітей Тернопільської міської ради щодо погодження реєстрації ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- визнати протиправними дії працівників Тернопільського міського відділу УДМС України в Тернопільській області щодо реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- визнати протиправною бездіяльність начальника Тернопільського міського відділу УДМС України в Тернопільській області щодо неприйняття рішення про скасування реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- визнати протиправною бездіяльність працівників Тернопільського міського відділу УДМС України в Тернопільській області щодо нескасування реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати начальника Тернопільського міського відділу УДМС України в Тернопільській області прийняти рішення про скасування реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати працівників Тернопільського міського відділу УДМС України в Тернопільській області скасувати реєстрацію місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 ;
- визнати протиправними дії працівників Козівського районного сектору УДМС України в Тернопільській області щодо зняття з реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_2 ;
- визнати протиправною бездіяльність начальника Козівського районного сектору УДМС України в Тернопільській області щодо неприйняття рішення про скасування зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_2 ;
- визнати протиправною бездіяльність працівників Козівського районного сектору УДМС України в Тернопільській області щодо нескасування зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_2 ;
- зобов`язати начальника Козівського районного сектору УДМС України в Тернопільській області прийняти рішення про скасування зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_2 ;
- зобов`язати працівників Козівського районного сектору УДМС України в Тернопільській області скасувати зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_2 .
- зобов`язати Управління Державної реєстрації Тернопільської міської ради прийняти рішення про скасування реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що 16.10.2013 року працівниками Тернопільського МВ УДМС в Тернопільській області здійснено реєстрацію місця проживання його малолітнього сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1 . Однак, рішення про реєстрацію місця проживання прийнято лише за заявою матері дитини ОСОБА_3, до якої долучено копію рішення Тернопільського міськрайонного суду від 04.07.2012 про розірвання шлюбу та відповідного погодження реєстрації місця проживання малолітнього ОСОБА_2 за вказаною адресою, наданого Службою у справах неповнолітніх та дітей Тернопільської міської ради. Вважає такі рішення суб`єктів владних повноважень незаконними та протиправними, оскільки прийняті без його письмової згоди, як батька, тобто з порушенням норм чинного законодавства.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.03.2017 року провадження у справі № 819/164/17 було закрито за клопотанням Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області з підстав непідсудності даного спору судам адміністративної юрисдикції та роз`яснено, що даний спір може бути вирішений Тернопільським міськрайонним судом в порядку цивільного судочинства.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.07.2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.03.2017 року у справі № 819/164/17 - скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.08.2017 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено повністю.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що у задоволенні позову належить відмовити, оскільки відповідачі діяли правомірно, відповідно до вимог чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства України, зокрема, Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11.12.2003, який згідно його прикінцевих положень набрав чинності 15.01.2004 та Постанови Кабінету Міністрів України від 28.04.2004 № 985, якою затверджено зразок заяви про реєстрацію місця проживання та зразок талона зняття з реєстрації місця проживання в Україні. Суд зауважив, що відсутність письмової згоди одного з батьків (якщо її неможливо отримати з будь-яких причин) не може бути перешкодою для здійснення реєстрації місця проживання дітей за адресою іншого з батьків.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2017 року вирішено апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року у справі № 819/164/17 - без змін.
Рішення суду апеляційної інстанції вмотивоване тим, що відсутність письмової згоди одного з батьків (якщо її неможливо отримати з будь-яких причин) не може бути перешкодою для здійснення реєстрації місця проживання дітей за адресою іншого з батьків, у зв`язку з чим, дії посадових осіб Тернопільського МВ УДМС у Тернопільській області щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1, є такими, що вчинені відповідно до вимог чинного законодавства України.
Суд апеляційної інстанції зазначив, що відповідачі діяли у межах повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства України, що судом першої інстанції було правильно встановлено, у зв`язку з чим вимоги позивача є безпідставними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У листопаді 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга ОСОБА_1, яка у лютому 2018 року передана на розгляд до Верховного Суду.
У касаційній скарзі скаржник просить:
- скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року і прийняти по справі нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги в повному обсязі.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:
Скаржник у касаційній скарзі посилається на те, що висновки судів попередніх інстанцій про те, що відсутність письмової згоди одного з батьків (якщо її неможливо отримати з будь-яких причин) не є перешкодою для здійснення реєстрації місця проживання дітей за адресою проживання іншого з батьків не відповідає обставинам справи.
Крім того, позивач наголошує, що суди не застосували до спірних правовідносин п.2.3 Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів, затвердженого наказом МВС України № 1077 від 22.11.2012 року, який підлягав застосуванню, внаслідок неправильної юридичної кваліфікації правовідносин.
Судами не врахована обставина, на яку посилався позивач як на підставу позову, зазначену в заяві від 07.03.2017 року, а саме, ненадання довідки територіального підрозділу або адресно-довідкового підрозділу територіального органу ДМС за місцем його проживання про те, що дитина не зареєстрована разом з ним. Адже згідно п.2.3 Порядку, яким зобов`язані були керуватися працівники ТМВ УДМС, це є обов`язковою умовою реєстрації місця проживання дитини з одним з батьків у разі проживання іншого з батьків за іншою адресою.
Аргументи інших сторін у справі
Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області та Тернопільський відділ УДМС України в Тернопільській області надали відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, в якому просили касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2016 року - без змін.