ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 липня 2019 року
Київ
справа №826/16958/16
адміністративне провадження №К/9901/24431/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва в складі колегії суддів: Добрянської Я.І., Кузьменка В.А., Федорчука А.Б. від 24.04.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Василенка Я.М., Кузьменка В.В., Шурка О.І. від 03.10.2017 у справі №826/16958/16 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Кабінету Міністрів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
В жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати незаконною бездіяльність Кабінету Міністрів України щодо невжиття заходів по приведенню у відповідність до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (зі змінами та доповненнями згідно із Законом № 900-VIII від 23.12.2015), а саме щодо незабезпечення прийняття нормативно-правових актів, не приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність та незабезпечення приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";
- зобов`язати Кабінет Міністрів України усунути порушення фінансування, перерахунок та виплати пенсії шляхом прийняття нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а саме: прийняти нормативно-правовий акт, передбачений Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";
- визнати незаконною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо невиконання вимог п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45;
- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України вчинити дії відповідно до вимог п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 - повідомити у визначений судом термін Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій пенсіонерам МВС України;
- стягнути з Кабінету Міністрів України, Міністерства внутрішніх справ України на користь позивача моральну шкоду в розмірі по 10 000, 00 грн. з кожного;
- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Кабінету Міністрів України та Міністерства внутрішніх справ України подати у визначений судом термін з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.04.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.10.2017, позов задоволено частково: визнано незаконною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо невиконання вимог п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45; зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України вчинити дії відповідно до вимог п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 - повідомити Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсії ОСОБА_1 як пенсіонеру МВС України; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі відповідач - МВС України, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що на відповідача покладений обов`язок інформування безпосередньо Пенсійного фонду України про виникнення підстав для перерахунку пенсії певному колу осіб, а не щодо конкретного пенсіонера органів внутрішніх справ. Крім того вказує, що листом від 03.02.2017 року МВС повідомило Пенсійний фонд України про наявність підстав для перерахунку.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 25.10.2017 відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
Відповідно до ч. 1 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області та отримує пенсію відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (пенсійне посвідчення № НОМЕР_1 від 06.01.2016 серія НОМЕР_2 ).
22.09.2016 позивач звернувся з інформаційним запитом до Міністра МВС України Авакова А.Б. з проханням надати йому інформацію про перерахунок його пенсії відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
12.06.2016 із секретаріату Кабінету Міністрів України надійшла відповідь про те, що 10.06.2016 за вих. № 41-К-014477/16 звернення було надіслано до Міністерства внутрішніх справ України.
11.07.2016 за вих. № 15/2-К-930 від Департаменту фінансово-облікової політики МВС України, 13.07.2016 за вих. № 23/2-К-263 від управління у справах учасників антитерористичної операції та 10.10.2016 за вих. № 22/б-345 зі від 03.10.2016 від Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України надійшли відповіді з яких вбачається, що постанова № 988 набрала чинності 02.12.2015, тобто до прийняття і набрання чинності Законом України № 900-VIII. Тому факт її прийняття не породжує підстав для проведення перерахунку пенсії особам з числа колишніх працівників міліції. Інших актів Уряду, якими б змінювалися розміри чи вводилися нові види грошового забезпечення поліцейських не видавалося. Перерахунок пенсій пенсіонерам органів внутрішніх справ можливе після чергового підвищення чи зміни складових грошового забезпечення поліцейських.
Позивач, вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що за приписами п. 2 Порядку № 45 після прийняття вказаного рішення Кабінету Міністрів України на набрання чинності наказу МВС України № 260, МВС України зобов`язане було повідомити у п`ятиденний строк Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій пенсіонерам МВС України, а тому бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо невиконання вимог п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 є протиправною.