ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2019 року
м. Київ
Справа № 911/948/15
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Малашенкової Т.М., Селіваненка В.П.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Лісовського А.А.,
відповідача - Федонюка М.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України
на постанову Північного апеляційного господарського суду у складі колегії суддів: Калатай Н.Ф., Зубець Л.П., Мартюк А.І., від 03.04.2019
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Сегмент ЛТД"
до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України
про стягнення 33 473 883, 68 грн.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Стислий виклад позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сегмент ЛТД" (далі - ТОВ "Сегмент ЛТД") звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (далі - Украерорух) про стягнення 33 473 883,68 грн за виконані позивачем підрядні роботи згідно з договорами генерального підряду №7.1-969/2013 від 26.12.2013, №7.1-970/2013 від 26.12.2013, №7.1-971/2013 від 26.12.2013 та №7.1-972/2013 від 26.12.2013, а саме:
за Договором №7.1-969/2013 - 8 654 129,89 грн боргу, 323 640,75 грн пені, 268 278,03 грн інфляційних втрат та 3% річних у сумі 32 719,72 грн;
за Договором №7.1-970/2013 - 3 986 040,14 грн. боргу, 148 393,83 грн пені, 123 009,24 грн інфляційних втрат та 3% річних у сумі 15 002,45 грн;
за Договором №7.1-971/2013 - 7 848 760,70 грн боргу, 293 522,15 грн пені, 243 311,58 грн інфляційних втрат та 3% річних у сумі 29 674,77 грн.;
за Договором №7.1-972/2013 від 26.12.2013 - 10 732 732,39 грн боргу, 401 374,79 грн пені, 332 714,70 грн інфляційних втрат та 3% річних у сумі 40 578,55 грн (далі - Договори1, 2, 3, 4, Договори).
Стислий виклад рішень суду
2. Справа розглядалась судами неодноразово.
3. Постановою Верховного Суду від 15.05.2018 рішення судів першої та апеляційної інстанції скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
4. У постанові Верховного Суду від 15.05.2018 зазначено, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність у позивача підстав для стягнення оплати за виконані роботи є передчасними, зроблені без всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності;
суди не дослідили доводи позивача про те, що умовами Договорів, зокрема пунктами 2.2, 3.2, 3.3, 5.3, 6.2, 8.1, передбачено можливість виконання позивачем відповідних робіт та отримання оплати за фактично виконані роботи без затвердження проектно-кошторисної документації;
суди не дослідили: які роботи фактично виконав позивач, чи були такі роботи прийняті відповідачем і в якому обсязі; докази виконання позивачем робіт за Договорами (акти виконаних робіт, листи про прийняття робіт тощо); наявність інших договірних відносини між сторонами (виконання робіт за іншими договорами).
5. Рішенням Господарського суду Київської області від 26.11.2018 у задоволенні позову відмовлено повністю.
6. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 03.04.2019 рішення Господарського суду Київської області від 26.11.2018 скасовано; позов задовольнити частково; стягнуто з відповідача на користь позивача основний борг у сумі 28 923 966, 65 грн та судові витрати.
Стислий виклад вимог касаційної скарги
7. Відповідач просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Аргументи учасників справи
Аргументи відповідача, зазначені в касаційній скарзі
8. Відповідач зазначає, що суд апеляційної інстанції не з`ясував обставини, які мають значення для справи, порушив норми матеріального та процесуального права.
9. Відповідач зазначає, що суд апеляційної інстанції не врахував, що Договорами визначено чітку послідовність виконаних робіт, зокрема залежність виконання робіт від наявності проектної документації та графіка виконання робіт (пункти 8.1, 2.8, 6.4.1, 11.1 Договорів).
10. Відповідно до пункту 6.4.2 Договорів початок виконання будівельно-монтажних та налагоджувальних робіт, усупереч висновку суду апеляційної інстанції пов`язано з моментом закінчення розробки проектно-кошторисної документації, тому відповідач не підписав та повернув акти виконаних робіт. Пункт 3.1 Договорів визначає, що кошторис будівельно-монтажних та налагоджувальних робіт затверджується замовником після позитивного висновку експертизи проектної документації. Отже, висновок суду про безпідставність повернення відповідачем зазначених актів необґрунтований.
11. Стаття 877 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язує підрядника з здійснювати будівництво та пов`язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт. Підрядник зобов`язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якщо інше не встановлено договором будівельного підряду. Договором будівельного підряду мають бути визначені склад і зміст проектно-кошторисної документації, а також має бути визначено, яка із сторін і в який строк зобов`язана надати відповідну документацію.
Таким чином, відповідно до умов Договорів та положень закону погодження сторонами проектно-кошторисної документації є істотною умовою договору будівельного підряду та Договорів, тобто відсутність проектно - кошторисної документації унеможливлює виконання робіт та їх оплату.
12. Позивач не виконав обов`язок, установлений статтею 875 ЦК України, збудувати і здати у встановлений строк будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, тому позов не підлягає задоволенню.
Аргументи відповідача, зазначені у відзиві на касаційну скаргу
13. Позивач вважає касаційну скаргу необгрунтованою, просить суд касаційної інстанції відмовити в її задоволенні та залишити без змін постанову суду апеляційної інстанції.
14. У відзиві зазначено, що позивач добросовісно виконував роботи відповідно до Договорів. Відсутні жодні документальні докази заперечення відповідачем щодо виконання робіт. Отже, відповідач зобов`язаний оплатити фактично виконані роботи за Договорами.
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
15. 26.12.2013 Украерорух як замовник та ТОВ "Сегмент ЛТД" як генеральний підрядник уклали Договір 1. Украерорух доручає, а ТОВ "Сегмент ЛТД" згідно з порядком та умовами цього договору, за визначену цим договором плату виконує роботи з розробки проектно-кошторисної документації стадії П та Р, будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи на об`єкті "Реконструкція поліклінічного відділення та теплового пункту медико-санітарної частини РСП "Київцентраеро" Украероруху, вул. Волинська, 66А, м. Київ" власними і залученими силами та здає роботи відповідачу в обумовлені цим договором строки (пункт 2.1).
16. Пунктом 3.1 Договору 1 визначено ціну договору - 37 808 901,00 грн (з ПДВ) відповідно до розрахунку орієнтовної вартості робіт (додаток № 1 до договору), а саме: ціна проектних робіт - 2 467 496,40 грн (з ПДВ); орієнтовна ціни будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт - 35 341 404,60 грн (з ПДВ). Ціна будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт є динамічною. Кошторис на виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт розраховується згідно з ДБН, затверджується відповідачем після одержання позитивного висновку експертизи проектної документації та додається до договору як його невід`ємна частина.
17. 26.12.2013 Украерорух як замовник та ТОВ "Сегмент ЛТД" як генеральний підрядник уклали договір Договір 2. Украерорух доручає, а ТОВ "Сегмент ЛТД" згідно з порядком та умовами цього договору, за визначену цим договором плату виконує роботи з розробки проектно-кошторисної документації стадії П та Р, будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи на об`єкті "Реконструкція тренажерних корпусів (великого та малого) навчально-сертифікаційного центру Украероруху, Повітрофлотський проспект, 76 (літери В та Б), м. Київ" власними та залученими силами та здає роботи відповідачу в обумовлені цим договором строки.
18. Пунктом 3.1 Договору 2 визначено ціну договору - 41 924 734 грн (з ПДВ) відповідно до розрахунку орієнтовної вартості робіт (додаток № 1 до договору), а саме: ціна проектних робіт - 2 467 496,40 грн (з ПДВ); орієнтовна ціни будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт - 39 898 212,40 грн (з ПДВ). Ціна будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт є динамічною. Кошторис на виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт розраховується згідно з ДБН, затверджується відповідачем після одержання позитивного висновку експертизи проектної документації та додається до договору як його невід`ємна частина.
19. 26.12.2013 Украерорух як замовник та ТОВ "Сегмент ЛТД" як генеральний підрядник уклали Договір 3. Украерорух доручає, а ТОВ "Сегмент ЛТД" згідно з порядком та умовами цього договору, за визначену цим договором плату виконує роботи з розробки проектно-кошторисної документації стадії П та Р, будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи на об`єкті "Реконструкція гуртожитку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями Украероруху, Повітрофлотський проспект, 76 Б (літера А), м. Київ" власними і залученими силами та здає роботи відповідачу в обумовлені цим договором строки.
20. Пунктом 3.1 Договору 3 визначено ціну договору - 55 917 743 грн (з ПДВ) відповідно до розрахунку орієнтовної вартості робіт (додаток № 1 до договору), а саме: ціна проектних робіт - 3 053 530, 80 грн (з ПДВ); орієнтовна ціни будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт - 52 864 212, 20 грн (з ПДВ). Ціна будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт є динамічною. Кошторис на виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт розраховується згідно з ДБН, затверджується відповідачем після одержання позитивного висновку експертизи проектної документації та додається до договору як його невід`ємна частина.
21. 26.12.2013 Украерорух як замовник та ТОВ "Сегмент ЛТД" як генеральний підрядник уклали Договір 4. Украерорух доручає, а ТОВ "Сегмент ЛТД" згідно з порядком та умовами цього договору, за визначену цим договором плату виконує роботи з розробки проектно-кошторисної документації стадії П та Р, будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи на об`єкті "Реконструкція учбового корпусу №1 навчально-сертифікаційного центру Украероруху, Повітрофлотський проспект, 76 (літера А), м. Київ" власними і залученими силами та здає роботи відповідачу в обумовлені цим договором строки.
22. Пунктом 3.1 Договору 4 визначено ціну договору - становить 53 692 813 грн (з ПДВ) відповідно до розрахунку орієнтовної вартості робіт (додаток № 1 до договору), а саме: ціна проектних робіт - 2 955 440,40 грн (з ПДВ); орієнтовна ціни будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт - 50 737 372,60 грн (з ПДВ). Ціна будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт є динамічною. Кошторис на виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт розраховується згідно з ДБН, затверджується відповідачем після одержання позитивного висновку експертизи проектної документації та додається до договору як його невід`ємна частина.
23. Загальна ціна Договорів - 189 344 191,00 грн, з яких ціна проектних робіт -
10 502 989, 20 грн, орієнтовна ціна будівельно-монтажних і пусконалагоджувальних робіт 178 841 201, 80 грн.
24. Інші умови Договорів аналогічні.
25. У Розділі 4 Договорів сторонами погоджено строки виконання робіт. Згідно з пунктом 4.1 Договорів початок та закінчення робіт за договором визначається графіком виконання робіт (додаток № 3), із правом позивача дострокового їх виконання.
26. Строки виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації щодо стадії П визначено до чотирьох місяців з дати перерахування відповідачем авансу (з урахуванням змісту пункт 4.2).
27. Строки виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації щодо стадії Р визначено до п`яти місяців після звершення стадії П (з урахуванням змісту пункт 4.2).
28. Строки виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт визначено до 01.12.2014.
29. Строк проходження відповідачем експертизи проектної документації до строку виконання робіт позивачем не враховується.
30. У зв`язку із затримкою передачі відповідачем позивачу містобудівних умов та обмежень сторони змінювали строки виконання робіт за Договорами.
31. Додатковими угодами від 18.04.2014 № 1 та від 14.08.2014 № 2 пункти 4.1. Договорів викладено в новій редакції:
строк розробки проектно-кошторисної документації по стадії П - до 01.10.2014 з правом дострокового виконання;
строк розробки проектно-кошторисної документації по стадії Р - до 01.01.2015 з правом дострокового виконання;
строк виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт до 01.07.2015 з правом дострокового виконання;
Строк проходження замовником експертизи проектної документації до строку виконання робіт генеральним підрядником не враховується.
32. Згідно з пунктом 4.2 Договорів:
перебіг строку виконання робіт з розробки проектної документації стадії П розпочинається наступного дня після отримання від відповідача затвердженого ним завдання на проектування та авансу згідно пункту 5.2. договору;
перебіг строку виконання робіт з розробки проектної документації стадії Р розпочинається наступного дня після отримання від відповідача комплекту затвердженої ним проектної документації стадії П з позитивним звітом (висновком) експертизи;
позивач розпочне виконання будівельно-монтажних робіт через 5 робочих днів з дати отримання авансу згідно з пунктом 5.2 договору.
33. Початок виконання позивачем пусконалагоджувальних робіт сторонами в умовах Договорів не встановлено.
34. Тобто Договорами сторони встановили різні умови щодо початку перебігу строків виконання та строків виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації по стадії П та Р, а також будівельно-монтажних робіт.
35. Розділом 5 Договорів встановлений порядок розрахунків за договорами.
36. Згідно з пунктом 5.1 Договорів оплата за здійснюється у безготівковій формі шляхом перерахування відповідачем відповідної суми на поточний рахунок позивача.
37. У пункті 5.2 Договорів зазначено, що Украерорух сплачує аванс: у розмірі 30% від ціни проектних робіт протягом 20 робочих днів з дня одержання рахунка-фактури, оформленого належним чином, після підписання договору; у розмірі 30% від ціни будівельно-монтажних і пусконалагоджувальних робіт - протягом 20 робочих днів з дня одержання рахунка-фактури, оформленого належним чином, після підписання договору.
38. Згідно з пунктом 5.3 Договорів поетапна оплата за виконані позивачем роботи здійснюється відповідачем у розмірі не більше 65% від вартості виконаних робіт, на підставі підписаних обома сторонами актів приймання-передачі проектних робіт, актів приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в та довідки форми КБ-3. Оплата здійснюється протягом наступних 20 робочих днів з дня одержання відповідачем рахунка-фактури позивача, "оформленого належним чином після підписання обома сторонами відповідного акту (актів)".
39. Остаточний розрахунок в розмірі не менше 5% від ціни договору відповідач здійснює протягом 20 робочих днів з дня одержання від позивача рахунка-фактури, "оформленого належним чином після прийняття об`єкта в експлуатацію"(пункт 5.4).
40. 27.12.2013 відповідач на виконання Договорів перерахував позивачу 56 803 257,30 грн авансу у розмірі 30 % від вартості проектних, будівельно-монтажних і пусконалагоджувальних робіт (189 344 191 грн.). Доказом цього є долучена до справи довідка ПАТ "Банк Восток" від 23.03.2015 № 05Ц/0421БТ (арк.с. 31, т. 2). Цей факт сторонами не заперечується.