1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 липня 2019 року

Київ

справа № 129/2130/14-а

адміністративне провадження № К/9901/1200/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г., розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2015 року (судді Мельник-Томенко Ж.М., Ватаманюк Р.В., Сторчак В.Ю.) у справі № 129/2130/14-а за позовом ОСОБА_1 до Носовецької сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання протиправним та скасування про дострокове припинення повноважень сільського голови,

УСТАНОВИВ:

У серпні 2014 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Гайсинського районного суду Вінницької області з позовом до Носовецької сільської ради Гайсинського району Вінницької області (далі альтернативно - Носовецька сільрада, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення позачергової 36-ої сесії шостого скликання Носовецької сільради від 11 липня 2014 року про дострокове припинення повноважень Носовецького сільського голови;

- поновити ОСОБА_1 на публічній службі на посаді голови Носовецької сільради з 11 липня 2014 року;

- зобов`язати відповідача виплатити ОСОБА_1 заробітну плату за період з 11 липня 2014 року по день поновлення на публічній службі;

- допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення на роботі та виплати заробітної плати у межах стягнення за один місяць.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 11 липня 2014 року відповідачем прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Носовецького сільського голови ОСОБА_1 Проте, жодної інформації щодо скликання позачергової сесії сільради та створення ініціативної групи по її скликанню, а також щодо розгляду питання про дострокове припинення повноважень сільського голови позивач як сільський голова не отримував. Про проведення позачергової сесії ОСОБА_1 стало відомо випадково від депутата сільради Войтенка А.В . На думку позивача, спірне рішення Носовецької сільради є протиправним і підлягає скасуванню через недотримання депутатами встановленого чинним законодавством і Регламентом сільської ради порядку скликання позачергової сесії, а також з огляду на відсутність підстав для припинення його повноважень на підставі частини 2 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Гайсинський районний суд Вінницької області постановою від 26 січня 2015 року позов задовольнив повністю. Визнав протиправним і скасував рішення позачергової 36-ої сесії шостого скликання Носовецької сільради 11 липня 2014 року про дострокове припинення повноважень Носовецького сільського голови. Поновив ОСОБА_1 на публічній посаді - на посаді сільського голови Носовецької сільради. Стягнув з відповідача на користь ОСОБА_1 заробітну плату за період з 11 липня 2014 року по 26 січня 2015 року.

Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 09 квітня 2015 року скасував рішення суду першої інстанції. Прийняв нову постанову, якою у задоволенні позову відмовив повністю.

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2015 року та залишити в силі постанову Гайсинського районного суду Вінницької області від 26 січня 2015 року.

На обґрунтування наведених у касаційній скарзі вимог ОСОБА_1 зазначає, що при прийнятті спірного рішення Носовецькою сільрадою не дотримано порядок скликання сесії, а також відсутні належні та допустимі докази порушення позивачем як сільським головою Конституції та законів України, прав і свобод громадян, а також порушень у здійсненні наданих йому повноважень. Суд апеляційної інстанції не врахував указаних обставин без зазначення відповідних мотивів. Також апеляційним судом порушено вимоги статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки прийнято до розгляду апеляційну скаргу Носовецької сільради після закінчення строку оскарження та без клопотання про поновлення строку. За вказаних обставин ОСОБА_1 вважає, що постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2015 року підлягає скасуванню, а постанова Гайсинського районного суду Вінницької області від 26 січня 2015 року - залишенню в силі.

У запереченнях на касаційну скаргу секретар Носовецької сільради вказує, що твердження ОСОБА_1 в касаційній скарзі не відповідають дійсності, оскільки суд апеляційної інстанції не лише врахував ті нормативні акти, які скаржник зазначив у скарзі, а й навів їх диспозиції у самій постанові. Проаналізувавши ці норми матеріального права та врахувавши встановлені у справі обставини, колегія суддів Вінницького апеляційного адміністративного суду дійшла обґрунтованого висновку, що рішення позачергової 36-ої сесії шостого скликання Носовецької сільради від 11 липня 2014 року про дострокове припинення повноважень Носовецького сільського голови прийняте з дотриманням процедури та в межах повноважень відповідача.

Суддя Вищого адміністративного суду України ухвалою від 14 травня 2015 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким КАС України викладено в новій редакції.

Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У січні 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_1 передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад судової колегії: Білоус О.В. (суддя-доповідач), Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

05 червня 2019 року відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження від 31 травня 2019 року № 560/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), визначено новий склад суду: Соколов В.М. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Єресько Л.О., Загороднюк А.Г.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та наведені в касаційній скарзі та відзиві доводи, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Суди попередніх інстанцій установили, що на місцевих виборах 31 жовтня 2010 року ОСОБА_1 обрано головою Носовецької сільради.

11 липня 2014 року на позачерговій сесії Носовецької сільради шляхом таємного голосування депутатів було прийнято рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 у зв`язку з тим, що він не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що питання дострокового припинення повноважень сільського голови пов`язане з припиненням його публічної служби на цій посаді, а процедура скликання позачергової 36-ої сесії

6-го скликання Носовецької сільради, внесення на її розгляд питання про дострокове припинення повноважень сільського голови та порядок прийняття сесією вказаного питання проведено з порушенням норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", тому спірне рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 . є протиправним і підлягає скасуванню, а позивач - поновленню на публічній службі - на посаді голови Носовецької сільради з 11 липня 2014 року.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, Вінницький апеляційний адміністративний суд керувався тим, що рішення Носовецької сільради про дострокове припинення повноважень її голови ОСОБА_1 прийняте із дотриманням процедури та в межах повноважень, наданих відповідачу Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", після відповідного обговорення, проголосувало 13 депутатів, тобто більше як 2/3 від загального складу ради. Незначні процедурні порушення проведення позачергової сесії, не вплинули на результати голосування повноважним складом сесії, у зв`язку з чим оскаржуване рішення не може бути визнано протиправним.

Верховний Суд погоджується з такою позицією суду апеляційної інстанції з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР; тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною 1 статті 42 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частини першої та другої статті 79 цього Закону.

Частиною 3 статті 42 Закону № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

За змістом частин 1- 2 статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі: його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; припинення його громадянства; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов`язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції"; порушення ним вимог щодо обмеження сумісності його діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлених цим Законом; визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; його смерті.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Відповідно до частини 3 статті 79 Закону № 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених частиною другою цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Системний аналіз наведених правових положень свідчить, що повноваження сільського голови можуть бути припинені в разі не забезпечення здійснення наданих йому повноважень за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Згідно з пунктом 16 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

За змістом частини 4 статті 46 Закону № 280/97-ВР, наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської ради - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (частина 5 статті 46 цього Закону).


................
Перейти до повного тексту