1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



25 липня 2019 року

Київ

справа №296/6615/17

адміністративне провадження №К/9901/55255/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області про визнання протиправною (неправомірною) бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Шидловського В.Б. (головуючий), Мацького Є.М., Шевчук С.М.



І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (надалі також ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:

1.1. визнати бездіяльність УМВС України в Житомирській області в особі ліквідаційної комісії протиправною в частині не видання наказу про встановлення надбавки за роботу в умовах режимних обмежень ОСОБА_1, на підставі розпорядження УСБУ в Житомирській області від 29.05.2015 № 57 д, про допуск до державної таємниці (за формою 3) в розмірі 10% посадового окладу за посадою начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області;

1.2. зобов`язати УМВС України в Житомирській області в особі ліквідаційної комісії встановити надбавку за роботу в умовах режимних обмежень ОСОБА_1, на підставі розпорядження УСБУ в Житомирській області від 29.05.2015 року за № 57 д, про допуск до державної таємниці (за формою 3) в розмірі 10% посадового окладу за посадою начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області на момент звільнення з органів внутрішніх справ 29 вересня 2015 року.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що під час проходження служби на останній перед звільненням посаді, йому безпідставно не нараховувалася і не виплачувалася грошова надбавка за таємність, внаслідок чого вона не була включеною до грошового атестату від 07.10.2015 № 21 та довідки про додаткові види грошового забезпечення від 07.10.2015 № 21, виданих Новоград-Волинським МВ УМВС України в Житомирській області, для нарахування та виплати позивачу пенсії. Виплата вказаної надбавки передбачалася відповідно до розпорядження УСБУ в Житомирській області від 29.05.2015 № 57 д про допуск його, начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області, до державної таємниці за формою З (три).

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. 29.09.2015 ОСОБА_1 був звільнений з органів внутрішніх справ за вислугою років та через хворобу з посади начальника штабу Новоград-Волинського міського відділу УМВС України в Житомирській області та перебуває на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію за вислугою років згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі 56 % грошового забезпечення.

4. Позивачу, який перебував на посаді начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області розпорядженням УСБУ в Житомирській області від 29.05.2015 № 57 д був наданий допуск до державної таємниці за формою 3. Однак грошова надбавка за таємність позивачу не нараховувалась та не виплачувалась, у зв`язку з чим не була включена до грошового атестату від 07.10.2015 № 21 та довідки про додаткові види грошового забезпечення від 07.10.2015 № 21, виданих Новоград-Волинським МВ УМВС України в Житомирській області.

5. Даний допуск до державної таємниці скасовано розпорядженням УСБУ в Житомирській області від 18.07.2016 № 80 д на підставі наказу УМВС України в Житомирській області від 23.10.2015 № 138 о/с дек. (тобто після звільнення позивача з органів внутрішніх справ).

6. 20.06.2017 ОСОБА_1 звернувся до ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області з заявою, в якій просив внести зміни у відомчі нормативно-правові акти, здійснити виплату грошової надбавки за таємність за період перебування на посаді начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області відповідно розпорядження УСБУ в Житомирській області від 29.05.2015 № 57 д та включити до грошового атестату та довідки про грошове забезпечення грошову надбавку за таємність.

7. Листом від 6 липня 2017 року за № УС-169/29/05-2017 позивач отримав відповідь відповідача про відмову у задоволенні вказаної вище заяви, посилаючись на відсутність правових підстав, в зв`язку з тим, що надбавка за службу в умовах режимних обмежень не була позивачу встановлена наказом начальника УМВС України в Житомирській області, під час проходження служби на посаді начальника штабу Новоград- Волинського МВ УМВС України в Житомирській області, тому, не проводилось її нарахування та виплата.

8. Вважаючи вказану відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

9. Корольовський районний суд міста Житомира рішенням від 11 січня 2018 року позовні вимоги задовольнив.

10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог, оскільки позивач мав доступ до державної таємниці.

11. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2018 року рішення Корольовського районного суду міста Житомира від 11 січня 2018 року скасовано та прийнято нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

12. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виплата надбавки особам начальницького складу за службу в умовах режимних обмежень здійснюється за умови, якщо займана особою посада віднесена до номенклатури посад, які підлягають оформленню на допуск до державної таємниці, на підставі наказу по особовому складу у разі подання керівником структурного підрозділу погодженого із секретним підрозділом рапорту. Виплата вказаної надбавки можлива тільки з дня оформлення допуску до державної таємниці. Однак, матеріалами справи не доведено, що позивач має доступ до документів, що містять державну таємницю.

IV. Касаційне оскарження

13. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2018 року та залишити в силі рішення Корольовського районного суду міста Житомира від 11 січня 2018 року.

14. Касаційну скаргу мотивує тим, що перебуваючи на посаді начальника штабу Новоград-Волинського МВ УМВС України в Житомирській області та виконуючи свої функціональні обов`язки, постійно був носієм інформації з обмеженим доступом, мав доступ до таємних документів та працював в умовах режимних обмежень. Відповідачем не надано доказів того, що позивач не мав доступу до державної таємниці та не працював з таємними документами.

15. Від відповідача відзиву на апеляційну скаргу не надходило.

V. Джерела права й акти їх застосування

16. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Суспільні відносини, пов`язані з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці з метою захисту національної безпеки України регулює Закон України від 21 січня 1994 року № 3855-ХІІ "Про державну таємницю" (далі - Закон № 3855-ХІІ).

18. Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 3855-ХІІ залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску до державної таємниці: форма 1 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно"; форма 2 - для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності "цілком таємно" та "таємно"; форма 3 - для роботи з секретною інформацією, що має ступінь секретності "таємно", а також такі терміни дії допусків: для форми 1 - 5 років; для форми 2 - 10 років; для форми 3 - 15 років.

19. Відповідно до частини другої статті 22 Закону № 3855-ХІІ допуск до державної таємниці із ступенями секретності "особливої важливості", "цілком таємно" та "таємно" надається дієздатним громадянам України віком від 18 років, які потребують його за умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної діяльності або навчання, наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи або організації, де працює, перебуває на службі чи навчається громадянин.

20. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону № 3855-ХІІ допуск до державної таємниці керівникові органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації надається наказом чи письмовим розпорядженням посадової особи, що призначає його на посаду, а у разі, коли орган державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація не підпорядкована іншому органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємству, установі, організації або не належить до сфери їх управління, допуск до державної таємниці надається зазначеному керівникові наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, яка є замовником робіт, пов`язаних з державною таємницею. Керівникам центральних органів виконавчої влади, які призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України, до державної таємниці надається розпорядженням Кабінету Міністрів України.

21. Відповідно до частини сьомої статті 22 Закону № 3855-ХІІ надання допуску передбачає: визначення необхідності роботи громадянина із секретною інформацією; перевірку громадянина у зв`язку з допуском до державної таємниці; взяття громадянином на себе письмового зобов`язання щодо збереження державної таємниці, яка буде йому довірена; одержання у письмовій формі згоди громадянина на передбачені законом обмеження прав у зв`язку з його допуском до державної таємниці; ознайомлення громадянина з мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю.

22. Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 3855-ХІІ переоформлення громадянам допуску до державної таємниці здійснюється: у разі закінчення терміну дії допуску до державної таємниці за необхідності подальшої роботи з секретною інформацією; у разі потреби підвищення громадянину форми допуску за необхідності роботи з секретною інформацією вищого ступеня секретності; у разі необхідності проведення додаткової перевірки, пов`язаної з можливим виникненням обставин, передбачених пунктами 2 і 4 частини першої та частиною другою статті 23 цього Закону.

23. Відповідно до частини другої цієї статті скасування раніше наданого допуску до державної таємниці можливе у разі виникнення або виявлення обставин, передбачених статтею 23 цього Закону, а також після припинення громадянином діяльності, у зв`язку з якою йому було надано допуск, втрати громадянства України чи визнання його недієздатним.

24. Згідно з частиною п`ятою статті 26 Закону № 3855-ХІІ громадянина, якому скасовано допуск до державної таємниці, якщо виконання трудових чи службових обов`язків вимагає доступу до державної таємниці, а переміщення на інше робоче місце чи іншу посаду неможливе, може бути в передбаченому законодавством порядку переведено на іншу роботу або службу, не пов`язану з державною таємницею, чи звільнено. Порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці встановлюється Кабінетом Міністрів України.

25. Відповідно до статті 30 Закону № 3855-ХІІ у разі коли за умовами своєї професійної діяльності громадянин постійно працює з відомостями, що становлять державну таємницю, йому повинна надаватися відповідна компенсація за роботу в умовах режимних обмежень, види, розміри та порядок надання якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.

26. На виконання зазначених вимог закону Кабінет Міністрів України постановою від 15 червня 1994 року № 414 затвердив Положення про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 1994 року № 414 (далі - Положення)


................
Перейти до повного тексту