ПОСТАНОВА
Іменем України
25 липня 2019 року
Київ
справа №808/1767/17
адміністративне провадження №К/9901/40192/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Губської О. А.,
суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, третя особа Державна фіскальна служба України про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, прийняту у складі судді Садового І. В., та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Чумака С.Ю. (головуючий), Білак С. В., Юрко І. В.
І. Суть спору:
1. ОСОБА_1 (надалі також ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, третя особа Державна фіскальна служба України, в якому просив:
1.1. визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України від 28.04.2017 про відмову у наданні йому статусу учасника бойових дій;
1.2. зобов`язати відповідача повторно розглянути надані ним документи та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що ним надано усі необхідні документи, які підтверджують безпосередню участь у зоні проведення антитерористичної операції, та які визначені Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413. Однак, відповідач неправомірно відмовив йому у наданні статусу учасника бойових дій.. Позивач зазначає, що відповідно до чинного законодавства встановлений вичерпний перелік підстав, за якими особі може бути відмовлено Комісією у наданні статусу. В якості підстави для відмови відповідачем зазначено, що ОСОБА_1 відряджався до головних управлінь ДФС у Донецькій та/Луганській областях, як слідчий ДФС, а Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що учасниками бойових дій визнаються особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України. Зазначену підставу відмови в наданні статусу учасника бойових дій вважає незаконною, оскільки чинним законодавством вона не передбачена.
3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову наполягав на безпідставності останнього та просив відмовити в його задоволенні.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. ОСОБА_1 є співробітником податкової міліції у званні старшого лейтенанта, який обіймає посаду слідчого відділу фінансових розслідувань Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області.
5. Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 29.04.2016 № 1831-о позивач був відряджений до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області з 12.05.2016 (підстава: службова записка Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України від 21.04.2016 № 945/99-99-09-01-18), з метою реалізації Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженого наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 22.01.2015 № 27ог.
6. Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 03.08.2016 № 2836-о позивача відкликано з відрядження до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області з 15.08.2016 (підстава: службова записка Головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС України від 26.07.2016 № 1659/99-99-23-01-18).
7. Зі змісту витягу із наказу Першого заступника Голови Служби безпеки України - керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України генерал-полковника ОСОБА_3 № 047 від 23.09.2016 вбачається, що позивач був залучений до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях і відряджений у район її проведення з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в Донецькій та Луганській областях з 12.05.2016 по 15.08.2016.
8. Згідно з наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) генерала-лейтенанта ОСОБА_4 № 289дск від 15.10.2016 у період з 12.05.2016 по 15.08.2016 ОСОБА_1 перебував у складі сил та засобів, які залучалися та брали безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей з метою виконання службових (бойових) завдань.
9. Довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України № 540/99-99-21-10-01-18д від 30.03.2017, виданою начальником Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО (м. Київ, м. Краматорськ, м. Слов`янськ) ДФС України, полковником податкової міліції ОСОБА_2 підтверджено, що в період з 12.05.2016 по 11.08.2016 ОСОБА_1 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей. Згідно з приміткою, вказана довідка є підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій.
10. 30.01.2017 ОСОБА_1 нагороджено відзнакою Всеукраїнської громадської організації "Спілка ветеранів та працівників силових структур України "Звитяга" № 398 "За захист економічних інтересів України в зоні проведення АТО".
11. 04.04.2017 позивач звернувся до Комісії (вх. ДФС № 2064) із заявою та відповідними матеріалами про надання йому статусу учасника бойових дій.
12. Листом "Про надання інформації" від 28.04.2017 № 5950/н/99-99-04-04-01-14, ДФС України повідомила позивача, що Комісією прийнято рішення відмовити в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в т.ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, у зв`язку з чим позивачу повернуто направлені до Комісії заяву та матеріали. В обґрунтування прийнятого рішення відповідач зазначив про те, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС, окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення АТО, без внесення змін до чинного законодавства не вбачається можливим.
13. Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
14. Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 17 жовтня 2017 року, яку залишено без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року, позов задовольнив частково.
14.1. Визнав протиправним та скасував рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, оформлене листом від 28 квітня 2017 року №5950/н/99-99-04-04-01-14.
14.2. Зобов`язав Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно, з урахуванням висновків суду, розглянути надані ОСОБА_1 матеріали щодо визнання учасником бойових дій та прийняти рішення.
14.3. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
15. Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України містить вичерпний перелік підстав для відмови у наданні статусу учасника бойових дій. Рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України про відмову ОСОБА_1 в наданні статусу учасника бойових дій, оформлене листом від 28.04.2017 № 5950/н/99-99-04-04-01-14 не містить будь-яких передбачених Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України підстав для відмови, тому оскаржуване рішення, оформлене цим листом, є протиправним та підлягає скасуванню.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
16. Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Державна фіскальна служба Україна подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та постанову апеляційного суду та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові.
17. Касаційна скарга обґрунтована тим, що згідно із пунктом 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" статус учасника бойових дій може бути наданий виключно особам рядового і начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС. Позивач до Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО (м. Київ, м. Краматорськ, м. Словянськ) ДФС не відряджався, а отже службу у підрозділі оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції не проходив, що свідчить про відсутність підстав для визнання ОСОБА_1 учасником бойових дій.
18. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
V. Джерела права й акти їх застосування
19. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
20. Нормами матеріального права, які регулюють спірні правовідносини є Конституція України, Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-ХІІ (далі - Закон № 3551-ХІІ), Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №413 від 20.08.2014 (далі - Порядок № 413), Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2016 №957 (далі - Положення №957).
21. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Спеціальним законом, який визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них, є Закон України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-ХІІ).
23. Відповідно до статті 4 Закону №3551-ХІІ ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.
24. Відповідно до ст. 5 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
25. Згідно із пунктом 19 частини першої статті 6 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій визнаються, зокрема, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
26. Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 затверджено Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (далі - Порядок).
27. Зокрема, пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військово-службовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.