1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 липня 2019 року

Київ

справа №803/1646/17

адміністративне провадження №К/9901/64679/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в справі матеріалами адміністративну справу №803/1646/17

за позовом Турійського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Волинській області до Управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді - Волдінера Ф.А., та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2018 року, ухвалену в складі: головуючого судді - Обрізко І.М., суддів - Большакової О.О., Онишкевича Т.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Турійський районний сектор Управління Державної міграційної служби України у Волинській області (далі - Турійський РС Управління ДМС у Волинській області) звернувся з адміністративним позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області (далі - УДВС ГТУЮ у Волинській області), в якому просив:

1.1 визнати протиправними дії старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Гриценя Г.Г. щодо відкриття виконавчого провадження від 21 листопада 2017 року ВП № 55197798;

1.2 скасувати постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Гриценя Г.Г. про відкриття виконавчого провадження від 21 листопада 2017 року ВП № 55197798.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оспорювана постанова про відкриття виконавчого провадження є протиправною, оскільки боржником у ній зазначено Турійський РС Управління ДМС у Волинській області, який не має статусу юридичної особи.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. 17 листопада 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області зі заявою про прийняття до примусового виконання виконавчого листа №733/2017, виданого Волинським окружним адміністративним судом 13 листопада 2017 року.

4. Старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Гриценею Г.Г. 21 листопада 2017 року прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №55197798 з виконання виконавчого листа № 733/2017.

5. Боржником у вказаній постанові визначено Турійський РС Управління ДМС у Волинській області, зазначено його адресу: Волинська обл., Турійський р-н, смт. Турійськ, майдан Центральний, 5 та код ЄДРПОУ - 37821586.

6. Як установили суди попередніх інстанцій, за ідентифікаційним кодом " 37821586" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване Управління ДМС України у Волинській області.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

7. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року в справі №803/1646/17, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2018 року, адміністративний позов задоволений:

7.1 визнано протиправними дії старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Грицені Г.Г. щодо відкриття виконавчого провадження ВП № 55197798 від 21 листопада 2017 року;

7.2 скасовано постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Грицені Г.Г. про відкриття виконавчого провадження ВП № 55197798 від 21 листопада 2017 року.

8. Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, керувався тим, що боржником у виконавчому провадженні можуть бути лише держава або фізична чи юридична особа.

9. Установивши, що боржником у спірній постанові про відкриття виконавчого провадження №55197798 зазначено Турійський РС Управління ДМС у Волинській області, який є лише структурним підрозділом Управління ДМС у Волинській області, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про незаконність постанови про відкриття виконавчого провадження №55197798.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

10. У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

11. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про те, що Турійський РС Управління ДМС у Волинській області не може бути боржником у виконавчому провадженні.

12. Посилаючись на положення про Турійський РС Управління ДМС у Волинській області, скаржник стверджує, що саме на нього покладені обов`язки щодо оформлення та видачі паспорта громадянина України у формі книжечки.

13. У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначив, що Турійський РС Управління ДМС у Волинській області не є юридичною особою, у зв`язку з чим суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильних висновків про те, що він не може бути боржником у виконавчому провадженні.

14. Відповідач по суті вимог касаційної скарги зазначив, що виконавче провадження №55197798 було відкрите у чіткій відповідності до виконавчого документа, виданого Волинським окружним адміністративним судом, боржником за яким є Турійський РС Управління ДМС у Волинській області.

15. Ухвалою Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

16. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 12 червня 2019 року №720/0/78-19, у зв`язку із зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача у цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.

17. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019, касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів у складі: Радишевської О.Р. (судді-доповідача), Кашпур О.В., Уханенка С.А.

V. Джерела права й акти їх застосування

18. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набрав чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

19. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

21. Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

23. Частиною першою статті 3 Закону №1404-VIII передбачено, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі, зокрема виконавчих листів і наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів і на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

24. Згідно з частиною першою статті 4 Закону №1404-VIII у виконавчому документі зазначаються: 1) назва і дата видачі документа, найменування органу, прізвище, ім`я, по батькові та посада посадової особи, яка його видала; 2) дата прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я та, за наявності, по батькові (для фізичних осіб) стягувача та боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або адреса місця проживання чи перебування (для фізичних осіб), дата народження боржника - фізичної особи; 4) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стягувача та боржника (для юридичних осіб - за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) боржника (для фізичних осіб - платників податків); 5) резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень; 6) дата набрання рішенням законної сили (крім рішень, що підлягають негайному виконанню); 7) строк пред`явлення рішення до виконання.

25. У виконавчому документі можуть зазначатися інші дані, якщо вони відомі суду чи іншому органу (посадовій особі), що видав виконавчий документ, які ідентифікують стягувача та боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення, зокрема місце роботи боржника - фізичної особи, місцезнаходження майна боржника, реквізити рахунків стягувача і боржника, номери їх засобів зв`язку та адреси електронної пошти.

26. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 26 Закону №1404-VIII виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.


................
Перейти до повного тексту