1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 липня 2019 року


Київ

справа № 360/915/17

провадження № К/9901/42730/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюк Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Бородянського районного суду Київської області у складі судді Міланіч А.М. від 7 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кузьмишиної О.М., Костюк Л.О., Шелест С.Б. від 26 липня 2017 року,

УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:

- визнати протиправною відмову Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації у встановленні їй статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1,

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київську обласну державну адміністрацію прийняти від неї документи, необхідні для видачі посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, надати їй статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, та видати відповідне посвідчення із вкладкою до нього.



Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



2. Постановою Бородянського районного суду Київської області від 7 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправною відмову Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації та Київську обласну державну адміністрацію розглянути подання Бородянської районної державної адміністрації Київської області та прийняти рішення щодо надання ОСОБА_1 статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 та видачі посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3. Рішення суду першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, мотивоване тим, що оскільки позивачка отримала інвалідність через захворювання, пов`язане з аварією на Чорнобильській АЕС, що підтверджується відповідною довідкою МСЕК, то наявні достатні та необхідні правові підстави для видачі їй посвідчення 1 категорії особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Департамент соціального захисту населення Київської облдержадміністрації протиправно не розглянув заяву позивачки та подання УСЗН Бородянської РДА на оформлення останній посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи категорії 4, чим позбавив ОСОБА_1 права на належний розгляд її документів уповноваженими компетентними органами та отримання рішення по суті поставленого питання.



4. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання відповідачів видати позивачці посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, суд виходив з того, що вирішення даного питання відноситься до виключної компетенції Київської облдержадміністрації.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Бородянського районного суду Київської області від 7 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити її позовні вимоги в повному обсязі, зобов`язавши відповідачів видати їй посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є особою, яка постійно проживала на території зони посиленого радіоекологічного контролю (категорія 4).

Згідно довідки до акту огляду МСЕК серії АВ № 0512428 ОСОБА_1 з 6 листопада 2015 року визнано інвалідом другої групи внаслідок захворювання, пов`язаного з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.

ОСОБА_1 направила до Департаменту соціального захисту населення Київської ОДА заяву разом з поданням управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації, щодо встановлення їй статусу та видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

Департамент соціального захисту населення Київської ОДА своїм листом від 3 травня 2017 року повідомив ОСОБА_1 про відмову у встановленні їй статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії та видачі відповідного посвідчення, посилаючись на відсутність законних підстав для цього, так як Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VІІІ, який набрав чинності з 1 січня 2015 року, виключено абзац п`ятий частини другої статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", а саме виключено зону посиленого радіоекологічного контролю, і відповідно з 1 січня 2015 року вона вважається такою, що вже не проживає на території забрудненої зони, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи не належить, а причинний зв`язок її захворювання та інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи було встановлено після набуття чинності вказаним Законом, тобто за відсутності у неї статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 4.



7. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій, прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущения свавілля в органах влади. 3 урахуванням тієї обставини, що оскаржувані дії відповідачів в розглядуваній ситуації не ґрунтуються на дискреційних повноваженнях, позаяк її право на отримання статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 підтверджується матеріалами справи, саме зобов`язання судом відповідачів надати їй статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, та видати відповідне посвідчення із вкладкою до нього, гарантує ефективний захист її прав від порушень з боку відповідачів, та забезпечує їх примусову реалізацію.



9. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Бородянського районного суду Київської області від 7 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2017 року Департаментом соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київською обласною державною адміністрацією не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



10. Відповідно до пункту 4 частини 1статті 11 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років.



11. Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.



12. Статтею 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" встановлено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.



13. На виконання Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи.



14. Відповідно до пункту 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, посвідчення видаються на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.



15. 1 січня 2015 року набув чинності Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, яким статтю 2 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" було виключено (підпункт 1 пункту 4). Виключено також абзац 5 частини 2 статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", який визначав зону посиленого радіоекологічного контролю як одну із зон радіоактивно забруднених територій.


................
Перейти до повного тексту