1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 липня 2019 року

м. Київ

Справа № 918/553/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Губенко Н.М., Студенець В.І.,



обов`язки секретаря судового засідання за дорученням головуючого судді у судовій колегії здійснює помічник судді Гаврилюк П.Д.;



за участю представників:

позивача - Лисенка В.О.,

відповідача - Брателя О.Г.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",



на рішення Господарського суду Рівненської області

(суддя - Бережнюк В.В.)

від 11.12.2018

та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду

(головуючий - Крейбух О.Г., судді - Демидюк О.О., Юрчук М.І.)

від 06.02.2019,



у справі за позовом публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",

до товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнегаз Збут",

про стягнення 42 178 829,23 грн,

В С Т А Н О В И В:



у серпні 2018 року ПАТ "НАК "Нафтогаз України" звернулось до Господарського суду Рівненської області з позовом до ТОВ "Рівнегаз Збут" про стягнення 42 178 829,23 грн, з яких 18 150 385,80 грн пені, 5 098 244,83 грн 3 % річних та 18 930 198,60 грн інфляційних втрат.



Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором купівлі-продажу природного газу №16-443-Н від 28.10.2016 щодо повної та своєчасної оплати вартості поставленого природного газу.



Рішенням Господарського суду Рівненської області від 11.12.2018, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.02.2019, у задоволенні позову відмовлено.



Приймаючи рішення, господарські суди виходили з того, що у відповідача відсутня можливість впливати на порядок, строки та розмір розрахунків, оскільки відповідач може здійснити такі розрахунки перед позивачем лише через поточний рахунок зі спеціальним режимом використання. Підписання сторонами спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України, а також фактичне виконання розрахунків в порядку, зазначеному в цих протокольних рішеннях відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20, свідчить про узгодження сторонами зміни порядку і строків проведення оплат за природний газ за договором купівлі-продажу природного газу № 16-443-Н. Зазначені обставини виключають застосування до відповідача штрафних санкцій у вигляді пені і нарахування 3% річних та інфляційних втрат.



ПАТ "НАК "Нафтогаз України" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.



Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанції. На думку скаржника, суди дійшли помилкового висновку, що державою фактично визначено спеціальний режим проведення розрахунків за поставлений природний газ, що усуває відповідача від процесу розподілу отриманих від споживачів грошових коштів на свій розсуд та полягає у автоматичному перерахуванні зі спеціальних рахунків грошових коштів на рахунки позивача за визначеними нормативами. А також, що у відповідача відсутня можливість впливати на порядок, строки та розмір розрахунків з позивачем за поставлений природний газ, що, зокрема, виключає можливість застосування до відповідача відповідальності за прострочення виконання грошового зобов`язання у вигляді нарахування пені, 3% річних та інфляційних втрат. Відповідач не обмежений при здійсненні розрахунків з позивачем лише застосуванням рахунків зі спеціальним режимом використання та не обмежений у способах виконання своїх обов`язків з оплати придбаного природного газу.



У відзиві на касаційну скаргу відповідач вважає постанову апеляційного суду та рішення місцевого суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін. Зазначає, що у зв`язку з тим, що населення розраховується за спожитий природний газ та послуги з його розподілу переважно пільгами та субсидіями, то здійснювати розрахунки з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" можливо лише за рахунок коштів, що надходять з державного бюджету на компенсацію витрат за поставлений природний газ такій категорії споживачів. Також вказує, що державою визначено спеціальний режим проведення взаєморозрахунків за природний газ. Стверджує, що відповідач може здійснювати розрахунок перед позивачем за умовами договору лише через поточний рахунок із спеціальним режимом використання в межах коштів, передбачених нормативом перерахування коштів, затверджених НКРЕКП, при цьому сам відповідач самостійно не має можливості вплинути на проведення розрахунків за спожитий природний газ населенням, оскільки всі кошти, які потрапляли на рахунок відповідача, уповноваженим банком самостійно розподіляються згідно з затвердженим постановами НКРЕКП алгоритмом та перераховуються на рахунок позивача. Посилається на постанову Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 906/278/18.



Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.



Як встановлено господарськими судами, 28.10.2016 між ПАТ "НАК "Нафтогаз України" (продавець) та ТОВ "Рівнегаз Збут" (покупець) укладено договір купівлі-продажу природного газу № 16-443-Н, відповідно до п. 1.1 якого продавець зобов`язується передати покупцеві у 2016-2017 роках природний газ, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його на умовах цього договору.



Згідно з п. 1.2 договору, природний газ, що передається за цим договором, використовується покупцем виключно для постачання побутовим споживачам.



Відповідно до п. 2.1 договору, продавець передає покупцеві з 01.10.2016 по 31.03.2017 (включно) природний газ обсягом до 403 300,000 тис. куб.м, у тому числі за місяцями (тис. куб.м): жовтень 2016 року 29 000,000 тис. куб.м; листопад 2016 року 44 000,000 тис. куб.м; грудень 2016 року 73 000,000 тис. куб.м; січень 2017 року 107 000,000 тис. куб.м; лютий 2017 року 81 000,000 тис. куб.м; березень 2017 року 69 000,000 тис. куб.м.



В пункті 3.2 договору сторони узгодили оформлення приймання-передачі природного газу, переданого продавцем покупцеві у відповідному місяці купівлі-продажу, актом приймання-передачі.



Згідно з п. 5.1 договору, ціна за 1 000 куб. метрів природного газу, який передається за цим договором, без урахування податку на додану вартість у розмірі 20 відсотків, тарифів на транспортування і розподіл природного газу, торгової націнки постачальника газу із спеціальними обов`язками (включно) становить 4953,40 грн за 1 000 куб. метрів природного газу, крім того податок на додану вартість у розмірі 20 відсотків.



У разі зміни ціни природного газу або порядку її визначення (пункт 5.1 договору) нова ціна застосовується сторонами під час складання актів приймання-передачі природного газу та проведення розрахунків за цим договором з моменту набрання чинності відповідним рішенням Кабінету Міністрів України (п. 5.2 договору).



Загальна сума вартості природного газу за цим договором складається із сум вартості місячних поставок природного газу (п. 5.3 договору).



Відповідно до п. 6.1 договору оплата за природний газ здійснюється покупцем виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця купівлі-продажу природного газу.



Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ, крім фактично переданого природного газу, визначеного абзацом третім цього пункту, здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.



Остаточний розрахунок з оплати вартості придбаного газу на суму наданих побутовим споживачам пільг, субсидій та компенсацій проводиться за процедурою, визначеною Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 і має бути здійснений протягом 90 днів з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу. У разі, якщо продавець протягом 5 робочих днів з дати надходження спільного протокольного рішення не підпише його, зазначений строк оплати вартості природного газу продовжується на кількість днів, що дорівнює кількості днів, які перевищують цей 5-денний строк.



Вартість фактично переданого природного газу, яка підлягає сплаті грошовими коштами за процедурою, передбаченою абзацом третім цього пункту, визначається на підставі актів звіряння розрахунків (в тому числі коригуючих актів) за відповідний місяць, підписаних покупцем та розпорядником коштів місцевого бюджету, оригінали яких надаються покупцем продавцеві до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу.



У разі ненадання покупцем продавцеві до 25 числа (включно) передбачених в абзаці четвертому цього пункту актів звіряння розрахунків за відповідний місяць, остаточний розрахунок за весь фактично переданий у відповідному місяці купівлі-продажу природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу.



Покупець зберігає за собою право надати акт звіряння розрахунків, передбачений в абзаці четвертому цього пункту до закінчення 90 (дев`яностого) дня, що відраховується з 1 числа місяця, що настає за місяцем в якому була здійснена купівля-продаж природного газу. При цьому, у випадку, якщо покупець надасть продавцеві, передбачений абзацом четвертим цього пункту, акт звіряння пізніше 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу, але до закінчення 90 днів, що відраховуються з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу, то розрахунок за придбаний покупцем газ, в частині суми зазначеної в такому акті звіряння, буде здійснюватись в порядку, передбаченому абзацом третім цього пункту, але з такими особливостями. З дати надання продавцеві покупцем зазначеного вище акту звіряння, припиняється нарахування продавцем неустойки, 3% річних, а також інфляційних збитків на суму, зазначену в такому акті звіряння, на період з дати надання акту звіряння продавцеві і до закінчення 90 днів, що відраховуються з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу природного газу. Остаточний розрахунок за придбаний покупцем природний газ в частині, що підлягає оплаті за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року № 20, має бути здійснений до закінчення 90 (дев`яностого) дня, що відраховується з 1 числа місяця, що настає за місяцем в якому була здійснена купівля-продаж природного газу, за вим випадків, коли продавець протягом 5 робочих днів з дати надходження спільного протокольного рішення не підпише його то зазначений строк оплати вартості природного газу продовжується на кількість днів, що дорівнює кількості днів які перевищують цей 5 денний строк.



Покупець може ініціювати проведення розрахунку за придбаний природний газ за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 і після спливу 90-денного строку, передбаченого абзацом 3 цього пункту.



Сторони погодили, що підписання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 не змінює строків та умов розрахунків за цим договором, за винятком випадків, якщо продавець протягом 5 робочих днів з дати надходження спільного протокольного рішення не підпише його, то зазначений строк оплати вартості природного газу продовжується на кількість днів, що дорівнює кількості днів, які перевищують цей 5-денний строк.



Згідно з п. 6.2 договору оплата за природний газ здійснюється з поточного рахунка із спеціальним режимом використання покупця на поточний рахунок із спеціальним режимом використання продавця кожного банківського дня розрахункового місяця згідно з нормативами розподілу коштів, затвердженими відповідною постановою НКРЕКП.



Пунктом 6.3 договору встановлено, що за наявності заборгованості за попередні періоди покупець перераховує кошти з поточного рахунка на поточний рахунок із спеціальним режимом використання продавця.



Відповідно до п. 7.1 договору, за невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань сторони несуть відповідальність у випадках, передбачених законодавством і цим договором.



У разі невиконання покупцем пункту 6.1 договору він зобов`язується сплатити продавцю, крім суми заборгованості, пеню в розмірі облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожний день його прострочення (п. 7.2 договору).



Пунктом 11.1 договору визначено, цей договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін (за їх наявності), поширює свою дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01.10.2016, і діє в частині продажу природного газу до 31.03.2017 (включно), а в частині проведення розрахунків до їх повного здійснення.



На виконання умов договору купівлі-продажу природного газу № 16-443-Н від 28.10.2016 ПАТ "НАК "Нафтогаз України" за період з жовтня 2016 року по березень 2017 року передало, а ТОВ "Рівнегаз Збут" прийняло природний газ на загальну суму 1 572 419 520,98 грн, що підтверджується актами приймання-передачі природного газу: від 31.10.2016 за жовтень 2016 року на суму 137 065 158,90 грн, від 30.11.2016 за листопад 2016 року на суму 246 825 437,38 грн, від 31.12.2016 за грудень 2016 року на суму 312 343 952,18 грн, від 31.01.2017 за січень 2017 року на суму 367 943 105,16 грн, від 28.02.2017 за лютий 2017 року на суму 293 756 172,06 грн, від 31.03.2017 за березень 2017 року на суму 214 485 695,30 грн.



На підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" від 11.01.2005 року № 20, між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Рівненській області, Департаментом фінансів Рівненської облдержадміністрації, ТОВ "Рівнегаз Збут" та ПАТ "НАК "Нафтогаз України" підписані спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України та проведені відповідні оплати на загальну суму 1 101 573 413,21 грн, а саме:



- спільне протокольне рішення №2924 від 18.11.2016 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 33 217 173,47 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №57 від 28.11.2016 на суму 33 217 173,47 грн;



- спільне протокольне рішення №2925 від 18.11.2016 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 99 651 520,51 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №58 від 28.11.2016 на суму 99 651 520,51 грн;



- спільне протокольне рішення №3255 від 16.12.2016 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 170 784 407,49 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №68 від 21.12.2016 на суму 170 784 407,49 грн;



- спільне протокольне рішення №3256 від 16.12.2016 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 62 189 234,13 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №69 від 21.12.2016 на суму 62 189 234,13 грн;



- спільне протокольне рішення №646 від 26.01.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 100 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №10 від 06.02.2017 на суму 100 000 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №647 від 26.01.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 100 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №11 від 06.02.2017 на суму 100 000 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №1164 від 17.02.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 50 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №23 від 28.02.2017 на суму 50 000 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №1170 від 17.02.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 86 317 539,07 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №15 від 01.03.2017 на суму 86 317 539,07 грн;



- спільне протокольне рішення №1168 від 17.02.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 50 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №16 від 01.03.2017 року на суму 50 000 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №1166 від 17.02.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 46 883 286,05 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №21 від 01.03.2017 на суму 46 883 286,05 грн;



- спільне протокольне рішення №1169 від 17.02.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 50 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №22 від 01.03.2017 на суму 50 000 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №1974 від 21.03.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 5 080 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №41 від 27.03.2017 на суму 5 080 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №1975 від 21.03.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 23 164 252,49 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №42 від 27.03.2017 на суму 23 164 252,49 грн;



- спільне протокольне рішення №1976 від 21.03.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 92 286 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №40 від 11.04.2017 на суму 92 286 000,00 грн;



- спільне протокольне рішення №2546 від 13.05.2017 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 на суму 132 000 000,00 грн; проведено оплату згідно з платіжним дорученням №58 від 21.12.2017 року на суму 55 292 015,97 грн.



Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002 з позивачем проведені розрахунки в сумі 386 270 388,69 грн згідно з платіжними дорученнями № 1 від 06.02.2018 на суму 195 178 501,87 грн та № 7 від 28.02.2018 на суму 191 091 886,82 грн.



Як стверджував позивач, сплата решти вартості природного газу у сумі 84575719,08 грн у період з жовтня 2016 року по березень 2018 року здійснювалась відповідачем з порушеннями строків, передбачених договором купівлі-продажу природного газу №16-443-Н від 28.10.2016.



Переглядаючи судові рішення у справі у межах доводів і вимог касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.



Спір у справі стосується стягнення пені, 3 % річних та інфляційних втрат у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем договору купівлі-продажу природного газу № 16-443-Н від 28.10.2016 щодо своєчасної оплати поставленого природного газу.


................
Перейти до повного тексту