1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 липня 2019 року

Київ

справа №826/16328/17

адміністративне провадження №К/9901/15044/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

секретаря судового засідання Головко О.В.

за участю:

позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Кіцнака П.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції справу № 826/16328/17

за позовом ОСОБА_1 до Прокуратури міста Києва про визнання протиправним та скасування наказу № 2268 к від 13 листопада 2017 року, поновлення на службі в органах прокуратури та зобов`язання здійснити виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 08 січня 2019 року (прийняту в складі: головуючого - Кузьменко А.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року (прийняту в складі колегії суддів: головуючого Чаку Є.В., суддів: Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І.),



І. Суть спору:

1. У грудні 2017 року ОСОБА_1 (далі - Позивач, скаржник) звернувся до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Прокуратури міста Києва (далі - Відповідач) у якому просив суд:

1.1 - визнати протиправним та скасувати наказ виконувача обов`язків прокурора міста Києва № 2268к від 13 листопада 2017 року про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва;

1.2 - поновити ОСОБА_1 на службі в органах прокуратури на посаді прокурора другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва;

1.3 - зобов`язати прокуратуру міста Києва виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу.

2. Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що наказом прокурора міста Києва №2153к від 31 серпня 2016 року він призначений на посаду прокурора відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування управління територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва. Позивач зазначає, що він працював в органах прокуратури з 2010 року та за час роботи жодного разу не притягувався до дисциплінарної та іншої відповідальності й жодного разу не позбавлявся премій. Наказом виконувача обов`язків прокурора міста Києва Кононенка П.М. №2268к від 13 листопада 2017 року позивач звільнений із займаної посади на підставі рішення Кваліфікаційно - дисциплінарної комісії прокурорів №209дп-17 від 18 жовтня 2017 року.

3. На думку позивача, його було незаконно позбавлено можливості працювати на посаді прокурора до закінчення строків оскарження рішення Кваліфікаційно - дисциплінарної комісії прокурорів, оскільки останнє прийнято 18 жовтня 2017 року, а наказ про звільнення підписано 13 листопада 2017 року.

4. Також, позивач вказує на те, що на момент підписання наказу про звільнення позивача та ознайомлення з ним, останній перебував на лікарняному, що, на думку позивача, свідчить про порушення відповідачем вимог трудового законодавства України.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

5. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 січня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

6. Визнано протиправним та скасовано наказ прокуратури міста Києва від 13 листопада 2017 року №2268к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва за вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об`єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а також одноразове грубе порушення правил прокурорської етики.

7. Зобов`язано прокуратуру міста Києва вчинити дії, направлені на виконання рішення Кваліфікаційно - дисциплінарної комісії прокурорів від 18 жовтня 2017 року №209дп-17 щодо звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва за вчиненні дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об`єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а також одноразове грубе порушення правил прокурорської етики на підставі рішення Кваліфікаційно - дисциплінарної комісії прокурорів №209дп-17 від 18 жовтня 2017 року у порядок та спосіб, визначені чинним законодавством України, з урахуванням висновків суду у даній адміністративній справі.

8. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

9. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваний наказ № 2268к від 13.11.2017 року винесений відповідачем передчасно, оскільки рішення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів від 18.10.2017 року №209дп-17 станом на час винесення оскаржуваного наказу не набуло статусу остаточного.

10. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 січня 2019 року скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Прокуратури міста Києва про визнання протиправним та скасування наказу № 2268 к від 13 листопада 2017 року, поновлення на службі в органах прокуратури та зобов`язання здійснити виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу - відмовлено.

11. Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що наказ № 2268к від 13.11.2017 року винесений відповідачем у відповідності до вимог чинного законодавства.

IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

12. Позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій посилається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

13. У касаційній скарзі відповідач наполягає на тому, що при отриманні наказу про звільнення позивач перебував на лікарняному, про що повідомив безпосереднього керівника. Також позивач зазначив, що судом апеляційної інстанції не взято до уваги листок непрацездатності, оскільки у суду були сумніви щодо справжності та видачі останнього, однак зазначені факти судом перевірені не були. Позивач наголошує, що апеляційну скаргу відповідача не отримував про що зазначав у судовому засіданні апеляційної інстанції.

14. Позивач просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року, скасувати частково рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 08 січня 2019 року та ухвалити нове судове рішення яким задовольнити позовні вимоги у в повному обсязі.

15. Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу, у якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

ІV. Установлені судами фактичні обставини справи

16. 18.10.2017 року Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів, розглянувши висновок про наявність дисциплінарного проступку прокурора другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду у кримінальному провадження прокуратури міста Києва ОСОБА_1., прийняла рішення № 209дп-17 про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності та накладення на нього дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади в органах прокуратури.

17. Підставою для притягнення до адміністративної відповідальності стало вчинення ОСОБА_1 дорожньо-транспортної пригоди у стані сп`яніння.

18. Копія рішення Кваліфікаційно - дисциплінарної комісії прокурорів від 18.10.2017 року №209дп-17 надійшла до прокуратури міста Києва 26.10.2017 року.

19. 30.10.2017 року позивач повідомив начальника другого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання державного обвинувачення управління нагляду у кримінальному провадженні прокуратури міста Києва Пальчукова О.Ю. про хворобу та надав довідку, видану КНП "Центр первинної медико - санітарної допомоги №1" Подільського району міста Києва від 01.11.2017 року про те, що відкрито листок тимчасової непрацездатності серії АДІ №326210 з 30.10.2017 року.

20. До роботи позивач приступив 13.11.2017 року, про що повідомив свого безпосереднього керівника ОСОБА_3 та начальника відділу роботи з кадрами прокуратури міста Києва ОСОБА_4 . Цього ж дня позивач надав листок непрацездатності серії АДІ №326210, відповідно до якого ОСОБА_1 був звільнений від роботи у період з 30.10.2017 року по 10.11.2017 року. Зазначені обстави підтверджуються Актом. (а.с.49)

21. 13 та 14 листопада 2017 року позивач перебував у прокуратурі міста Києва, що підтверджується актом від 13.11.2017 року та копією книги обліку вхідної кореспонденції, яка фіксує отримання позивачем вхідної кореспонденції з датою отримання 13.11.2017 року, а також листком непрацездатності серії АДІ №326210, який наданий позивачем саме 13.11.2017 року, про що свідчить дата на звороті з підписом головного спеціаліста відділу документального забезпечення ОСОБА_5

22. На підставі вищезазначеного рішення Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, керуючись п.п. 3, 8, ч. 1 ст. 11 Закону України "Про прокуратуру" в.о. прокурора міста Києва прийнято наказ № 2268к від 13.11.2017 року про звільнення ОСОБА_1 з посади в органах прокуратури за вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об`єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а також одноразове грубе порушення правил прокурорської етики. Підставою для звільнення зазначено: рішення Квіліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів від 18.10.2017 року №209дп-17.

23. Судами попередніх інстанції встановлено, що позивач, не погодившись із вищезазначеним рішенням Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, звернувся з адміністративним позовом до суду.

24. Рішенням Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 06.02.2018 року, залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2018 року, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 було відмовлено.

25. Водночас, звертаючись до адміністративного суду з вказаною позовною заявою, позивач зазначив, що у період видання зазначеного наказу він перебував на стаціонарному лікуванні, а саме з 09.11.2017 року по 18.11.2017 року, що підтверджується наданим до суду листком непрацездатності Серії АДЗ №445516.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

26. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАСУ) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

28. Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також система прокуратури України визначені Законом України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII).

29. Спеціальною нормою, яка встановлює особливий порядок звільнення прокурорів є Закон № 1697-VII.

30. Статтею 16 Закону № 1697-VII передбачено гарантії незалежності прокурора, однією з яких є особливий порядок призначення прокурора на посаду, звільнення з посади, притягнення до дисциплінарної відповідальності.

31. Згідно частини 3 статті 16 Закону № 1697-VII прокурор призначається на посаду безстроково та може бути звільнений з посади, його повноваження на посаді можуть бути припинені лише з підстав та в порядку, передбачених цим Законом.

32. Пунктами 1, 5, 6 частини статті 43 Закону № 1697-VII передбачено, що прокурора може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності у порядку дисциплінарного провадження з таких підстав, зокрема: 1) невиконання чи неналежне виконання службових обов`язків; 5) вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об`єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури; 6) систематичне (два і більше разів протягом одного року) або одноразове грубе порушення правил прокурорської етики.

33. Згідно частини першої статті 44 Закону № 1697-VII дисциплінарне провадження здійснюється Комісією.

34. Відповідно до частини першої ст.45 Закону № 1697-VII дисциплінарне провадження - це процедура розгляду Комісією дисциплінарної скарги, в якій містяться відомості про вчинення прокурором дисциплінарного проступку.


................
Перейти до повного тексту