1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 липня 2019 року

Київ

справа №814/766/16

адміністративне провадження №К/9901/21360/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Бевзенка В.М.,

суддів: Данилевич Н.А., Шевцової Н.В.

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Національної поліції Миколаївській області

на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2017 року (головуючий суддя - Єщенко О.В., судді: Димерлій О.О., Вербицька Н.В.)

у справі №814/766/16

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції України в Миколаївській області, Центрального відділу Головного управління Національної поліції в Миколаївській області, третя особа - Національної поліції України

про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на посаді та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції України в Миколаївській області (далі - відповідач 1), Центрального відділу Головного управління Національної поліції в Миколаївській області (далі - відповідач 2), третя особа - Національної поліції України, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача 1 від 24.03.2016 року № 53 о/с про звільнення капітана поліції ОСОБА_1, інспектора Центрального відділу поліції, за пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VІІІ) ;

- зобов`язати відповідач 1 поновити його на посаді інспектора Центрального відділу поліції Головного управління Національної поліції в Миколаївській області та виплатити грошове забезпечення за час вимушеного прогулу.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.09.2016 року у задоволенні адміністративного відмолено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що оскільки акти органу поліції, що регламентують проведення атестування поліцейського апарату є чинними, позивачем не оскаржені, а негативні висновки за результатом атестації поліцейського є для відповідача безумовною обставиною для прийняття наказу про звільнення працівника за відповідних підстав, позивачем не надано доказів незаконності заходів по проведенню атестації - позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2017 року апеляційну скаргу позивача - задоволено, постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 01.09.2016 року - скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 - задоволено:

- визнано протиправним та скасовано наказ відповідач 1 від 24.03.2016 року №53 о/с про звільнення капітана поліції ОСОБА_1, інспектора Центрального відділу поліції, за пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону Закону №580-VІІІ;

- поновлено ОСОБА_1 на посаді інспектора Центрального відділу поліції Головного управління Національної поліції України в Миколаївській області;

- стягнути з Головного управління Національної поліції України в Миколаївській області на користь ОСОБА_1 середнє грошове забезпечення за час вимушеного прогулу у сумі 39 297 (тридцять дев`ять тисяч двісті дев`яносто сім) грн. 70 коп. (без утримання податків й інших обов`язкових платежів);

- постанову суду в частині поновлення позивача на посаді та в частині стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу за один місяць звернуто до негайного виконання.

Вказане рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що атестація працівника одразу ж після прийняття його на роботу (на службу до поліції), безвідносно до вирішення питань кар`єри (призначення поліцейського на вищу посаду або переведення на нижчу посаду) або дисциплінарного провадження не відповідає меті та завданню атестування та суперечить вимогам Закону № 580-VІІІ. Також зазначено, що відповідачем не доведено наявність підстав для проведення атестування, передбачених частиною 2 статті 57 Закону № 580-VІІІ.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

21.02.2017 року відповідач 1 звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, яка 13 лютого 2018 року була передана на розгляд до Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду.

У касаційній скарзі відповідач 1 просить: скасувати постанову суду апеляційної інстанцій та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:

У своїй касаційній скарзі відповідач 1 зазначає, що суд апеляційної інстанції при прийнятті рішення неправильно застосував у цій справі частину другу статті 57 Закону №580-VIII. Також, в своїй касаційній скарзі відповідач 1 посилається на те, що рішення про включення позивача до списку поліцейських, які підлягають атестуванню, а також дії відповідача щодо проведення атестації є правомірними у зв`язку з наявністю у нього передбачених законом підстав, так і повноважень для призначення і проведення атестації відносно позивача.

Позивачем заперечення на касаційну скаргу не надані, що не перешкоджає її розгляду по суті.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Матеріалами справи підтверджено, що на підставі особистої заяви позивача, наказом Головного управління Національної поліції в Миколаївській області від 07 листопада 2015 року №4 о/с "По особовому складу" відповідно до п. 9 та 12 розділу XI Закону №580-VІІІ позивача, як такого, що прибув з Міністерства внутрішніх справ, з присвоєнням спеціального звання поліції в порядку переатестування та установленням посадових окладів згідно штатного розпису з 07 листопада 2015 року призначено поліцейським батальйону патрульної поліції, підпорядкованому ГУНП в Миколаївській області.

Вказаний наказ не містить жодних застережень про тимчасовість призначення позивача на посаду, також свідчить про те, що відповідач визнав позивача таким, що відповідає вимогам до поліцейських, визначеними Законом №580-VІІІ.

Наказом відповідача 1 від 01.02.2016 року №52, з метою оцінки ділових, професійних, особистих якостей поліцейських, їх освітнього та кваліфікаційного рівнів, на підставі глибокого і всебічного вивчення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар`єри, можливого вирішення питання щодо призначення на вищу посаду, переміщення на нижчу посаду або звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність, відповідно до статті 57 Закону №580-VІІІ, Інструкції про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої наказом МВС України від 17.11.2015 року №1416, призначено проведення атестування поліцейських Головного управління Національної поліції в Миколаївській області та підпорядкованих підрозділів атестаційною комісією ГУНП, починаючи з 22.02.2016 року, та створено атестаційну комісію №5.

Щодо ОСОБА_1 складений атестаційний лист, згідно якого позивач, перебуваючи на службі зарекомендував себе з позитивного боку як грамотний та підготовлений працівник. Нормативні документи, що регламентують діяльність Національної поліції та діяльність дільничних інспекторів, знає та вміло їх використовує в своїй службовій діяльності. До виконання своїх функціональних обов`язків ставиться добросовісно та сумлінно, з почуттям відповідальності. У службовій діяльності суворо дотримується вимог законів, інших нормативних актів, що регламентують діяльність органів поліції. Показники службової діяльності добрі. Добре володіє державною мовою, необхідну інформацію викладає грамотно і в доступній формі. В колективі підрозділу та з громадянами веде себе тактовно, поважно ставиться до дотримання конституційних прав громадян, тощо.

За висновком прямого керівника - ОСОБА_1 "займаній посаді відповідає", результати тестування - "тестування загальних навичок 38/60, професійне тестування 27/60".

Також, у розділі ІV Атестаційного листа визначено, що за результатами атестування ОСОБА_1, атестаційна комісія прийняла рішення (висновок): " 4 - займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність".

На підставі висновків комісії за результатами співбесіди та розгляду питань щодо професійної діяльності поліцейського та мотивів перебування на службі в поліції, про що складено протокол ОП№15.00004401.0022206 від 04.03.2016 року, відповідачем 1 видано наказ від 24.03.2016 року №53о/с про звільнення ОСОБА_1 зі служби в поліції за пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону №580-VІІІ.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку із проходженням та звільненням позивача зі служби в поліції.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Закон України "Про Національну поліцію" № 580-VІІІ.

Пункт 1 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VІІІ. Цей закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім: 1) пунктів 1, 2, 3, 7-13, 15, 17-18 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування; 2) ч.7 ст.15 та ч.5 ст.21 цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року. Закон опублікований 06.08.2015 року та набрав чинності 07.11.2015 року.

Пункти 9, 10 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VІІІ.

Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.

Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.

Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів.

Вказані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в органах внутрішніх справ до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ.

Пункт 12 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VІІІ. Працівникам міліції, які у визначеному цим Законом порядку прийняті на службу до поліції, наказами про призначення на відповідні посади одночасно присвоюються відповідні спеціальні звання поліції відповідно до схеми співвідношення спеціальних звань.

Частина 1 статті 17 Закону №580-VІІІ. Поліцейським є громадянин України, який склав Присягу поліцейського, проходить службу на відповідних посадах у поліції і якому присвоєно спеціальне звання поліції.


................
Перейти до повного тексту