ПОСТАНОВА
Іменем України
16 липня 2019 року
Київ
справа №802/2192/17-а
адміністративне провадження №К/9901/52510/18, №К/9901/52405/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Коваленко Н.В.,
суддів: Берназюка Я.О., Мороз Л.Л.,
при секретарі судового засідання Глущенка Д.В.,
учасники справи:
представник сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська Зоря" - Чоловський О.М.,
представники товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" - Жолудь І.О., Литвинець В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська Зоря" до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Державний реєстратор Чечельницької селищної ради Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород", про визнання протиправним та скасування наказу за касаційними скаргами Міністерства юстиції України та товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Томчука А.В., суддів: Дмитришеної Р.М., Комара П.А. від 14 березня 2018 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді: Сушка О.О., суддів: Смілянця Е. С. Залімського І. Г. від 16 травня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Подільська зоря" (далі - СТОВ "Подільська зоря", позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Державний реєстратор Чечельницької селищної ради Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород", в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" від 27 листопада 2017 року №3789/5; скасувати записи про скасування на підставі наказу Міністерства юстиції України від 27 листопада 2017 року №3789/5 трьохсот п`ятдесяти шести рішень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Чечельницької селищної ради Чечельницького району Вінницької області Фаренюка С.А., перерахованих у цьому ж наказі; відновити у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записи про триста п`ятдесят шість рішень державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Чечельницької селищної ради Чечельницького району Вінницької області Фаренюка С.А., перерахованих у спірному наказі від 27 листопада 2017 року №3789/5.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" №3789/5 від 27.11.2017 року. Скасовано записи, вчинені на підставі п.2 Наказу Міністерства юстиції України №3789/5 від 27.11.2017 року, щодо скасування рішень державного реєстратора Чечельницької селищної ради Чечельницького району Вінницької області. Зобов`язано Міністерство юстиції України внести до державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відомості про скасування записів, зроблених на підставі п.2 Наказу Міністерства юстиції України №3789/5 від 27.11.2017 року.
Задовольняючи позовні вимоги суди виходили з того, що відповідач порушив установлену законом процедуру розгляду скарги та право позивача приймати участь у розгляді скарги, а підстави на які відповідач послався при прийняті рішення про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на час розгляду скарги були відсутні.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство юстиції України та товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" звернулись із касаційними скаргами, в яких просять скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2018 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. У судове засідання з`явився представник позивача, просив відмовити у задоволенні касаційної скарги, посилаючись на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій.
Представники третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" у судовому засіданні просили задовольнити касаційну скаргу. Надали до суду письмові пояснення до касаційної скарги, у яких зазначено, що позивач (СТОВ "Подільська зоря") самостійно фактично підтверджує, що правовідносини, які склалися між сторонами, є цивільно-правовими та не можуть бути предметом спору в адміністративному процесі. Зазначили про практику Великої Палати Верховного Суду щодо розгляду аналогічних справ, відповідно до якої судом зроблено висновок про цивільно-правовий характер спірних правовідносин та необхідність закриття провадження в адміністративній справі (постанова Великої Палати Верховного Суду від 29 травня 2019 року у справі № 826/9341/17). Крім того, представниками ТОВ "Агрофірма Шаргород" повідомлено про те, що наявний спір про право цивільне, оскільки незважаючи на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2018 року, СТОВ "Подільська зоря" подало 28 грудня 2018 року позовну заяву про визнання недійсними 51 договору оренди землі між ТОВ "Агрофірма Шаргород" та фізичними особами щодо земельних ділянок, по яким приймався оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України (цивільна справа № 125/2664/18, розглядається Барським районним судом Вінницької області).
Представник Міністерства юстиції України та Державний реєстратор Чечельницької селищної ради Вінницької області у судове засідання не з`явилися, про дату та час судового розгляду справи повідомлялися належним чином, що підтверджено матеріалами справи, причини неявки суду не повідомили.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20 жовтня 2017 року ТОВ "Агрофірма Шаргород" звернулось до Міністерства юстиції України (Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації) (вх. № 31656-0-33-17 від 23.10.2017) зі скаргою на рішення державного реєстратора Фаренюка С.А. про державну реєстрацію прав, в якій зазначено, що ТОВ "Агрофірма Шаргород" є орендарем земельних ділянок, отриманих товариством в користування від фізичних осіб-власників землі на підставі договорів оренди. Договори оренди укладені в 2009 році і зареєстровані в Державному реєстрі земель. Також товариством укладались договори оренди землі в 2012-2017 роках, відповідне право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
У скарзі зазначено, що з даного Державного реєстру ТОВ "Агрофірма Шаргород" у вересні-жовтні 2017 року стало відомо про те, що невідомими особами було здійснено підроблення документів (угод про дострокове розірвання договорів оренди) та здійснювалося незаконне припинення належних товариству прав оренди земельних ділянок. На даний час реєстрація прав оренди здійснена за СТОВ "Подільська зоря".
Посилаючись на протиправність дій державного реєстратора Фаренюка С.А., ТОВ "Агрофірма Шаргород" просило скасувати рішення прийняті державним реєстратором Чечельницької селищної ради Фаренюком С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо зазначених земельних ділянок та відновити записи про державну реєстрацію іншого речового права на земельні ділянки за ТОВ "Агрофірма Шаргород"; тимчасово блокувати доступ Державного реєстратора Фаренюка С. А. до Державного реєстру прав. Додатково надали копію висновку експертного дослідження №5534/5535/5536/17-21 від 09 жовтня 2017 року, інформаційні довідки по 178 земельним ділянкам.
За результатами розгляду скарги ТОВ "Агрофірма Шаргород" від 20 жовтня 2017 року, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 23 жовтня 2017 року за №31656-0-33-17, 23 листопада 2017 року Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації прийнято Висновок, згідно якого вирішено скаргу ТОВ "Агрофірма Шаргород" задовольнити у повному обсязі.
Так, Комісією встановлено, що оскаржувані рішення про державну реєстрацію права оренди прийняті державним реєстратором Фаренюком С.А. за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію іншого речового права (права оренди). Оскаржувані рішення про державну реєстрацію права оренди прийняті державним реєстратором Фаренюком С .А. з порушенням законодавства у сфері державної реєстрації, оскільки як підтверджено даними Державного реєстру прав, на момент прийняття оскаржуваних рішень про державну реєстрацію права оренди у Державному реєстрі прав був наявний активний запис про право оренди ТОВ "Агрофірма Шаргород" щодо земельних ділянок.
Комісією також встановлено, що оскаржувані рішення про припинення державної реєстрації права оренди прийнятті Фаренюком С.А. з порушенням законодавства у сфері державної реєстрації, оскільки на момент прийняття рішень про припинення державної реєстрації права оренди у Державному реєстрі прав були наявні по два активні записи про право оренди як ТОВ "Агрофірма Шаргород" так і СТОВ "Подільська зоря" щодо земельних ділянок.
В подальшому 27 листопада 2017 року Міністерством юстиції України прийнято Наказ №3789/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", відповідно до п. 2 ч. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. 12 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою КМУ від 25.12.20158 №1128, зазначено:
1. Скаргу ТОВ "Агрофірма Шаргород" від 20 жовтня 2017 року задовольнити у повному обсязі.
2. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняті державним реєстратором прав на нерухоме майно Чечельницької селищної ради Чечельницького району Вінницької області Фаренюком С.А..
3. Заблокувати доступ державного реєстратора прав на нерухоме майно Чечельницької селищної ради Чечельницького району Вінницької області Фаренюка С.А. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 місяців.
4. Виконання п. 2 наказу покласти на Департамент державної реєстрації та нотаріату.
5. Виконання п. 3 наказу покласти на державне підприємство "Національні інформаційні системи".
Супровідними листами від 28 листопада 2017 року копія наказу надіслана СТОВ "Подільська зоря" (№7/31656-0-33-17/19К), ТОВ "Агрофірма Шаргород" (№5/31656-0-33-17/19К), державному реєстратору Чечельницької селищної ради Фаренюку С.А.(№7/31656-0-33-17/19К).
6. Позивач не погодившись з наказом, звернувся до суду з вказаним позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційні скарги обґрунтовано тим, що суди попередніх інстанцій не врахували того, що згідно даних Державного реєстру прав, на момент прийняття оскаржуваних рішень про державну реєстрацію права оренди у Державному реєстрі прав був наявний активний запис про право оренди ТОВ "Агрофірма Шаргород" щодо земельних ділянок, а на момент прийняття рішень про припинення державної реєстрації права оренди у Державному реєстрі прав були наявні по два активні записи про право оренди як ТОВ "Агрофірма Шаргород", так і СТОВ "Подільська зоря" щодо одних і тих же земельних ділянок, що є порушенням вимог п. 1, 2 ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" з боку державного реєстратора Фаренюка С.А., який не встановив відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями та належним чином не перевірив документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав. Крім цього, відповідачем дотримано встановлену законом процедуру розгляду скарги та повідомлення скаржника та заінтересованих осіб. Права позивача не були порушенні під час розгляду скарги, адже його представник був присутній при цьому, і мав змогу надавати свої пояснення.
8. Представником СТОВ "Подільська зоря" подано відзив на касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шаргород" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 14 березня 2018 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, в якому позивач зазначає про правомірність висновків судів попередніх інстанцій. Вважає, що порушення процедури прийняття рішення суб`єкта владних повноважень може бути підставою для скасування рішення Міністерства юстиції України за наслідками розгляду скарги на дії державного реєстратора. На час подання та розгляду справи у державному реєстрі прав була відсутня подвійна реєстрація права оренди за позивачем та ТОВ "Агрофірма Шаргород", тому у відповідача не було підстав для скасування спірних реєстраційних записів.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
10. Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
11. Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
На підставі пункту 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
12. Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
13. Відповідно до пунктів 6, 13 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинній на час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанцій) господарські суди розглядають: