1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 липня 2019 року

Київ

справа №826/7544/18

адміністративне провадження №К/9901/69543/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 серпня 2018 року у складі судді Вєкуа Н.Г. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року у складі колегії суддів: Файдюка В.В. (головуючого), Мєзєнцева Є.І., Чаку Є.В. у справі № 826/7544/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години" до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити певні дії,-



ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години" (надалі - ТОВ "Новини 24 години", позивач) звернулося з адміністративним позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (надалі - Національна рада, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення № 555 "Про результати позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години", м. Київ" від 19 квітня 2018 року.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 серпня 2018 року в задоволенні вказаного адміністративного позову відмовлено у повному обсязі.

2.1. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року апеляційну скаргу ТОВ "Новини 24 години" залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. 22 лютого 2018 року, за результатами моніторингу супутникового мовлення позивача за 27 січня 2018 року, яким зафіксовано непоширення ліцензіатом інформації про День пам`яті до 08 год. 59 хв., на засіданні Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення рішенням № 240 призначено позапланову перевірку ТОВ "Новини 24 години".

3.2. На виконання зазначеного рішення та наказу Голови Національної ради від 02 березня 2018 року № 5а/93, було здійснено позапланову виїзну перевірку ТОВ "Новини 24 години" (супутникове мовлення, логотип: "NEWSONE"), за результатами якої складено Акт позапланової виїзної перевірки дотримання телерадіоорганізацією законодавства України та умов ліцензії № 104 від 21 березня 2018 року, в якому встановлено порушення ТОВ "Новини 24 години" вимог пункту "б" частини 1 статті 59 Закону України "Про телебачення i радіомовлення" (телерадіоорганізація зобов`язана виконувати рішення Національної ради та судових органів) та пункту 4 Правил ведення мовлення на теле- i радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті, затверджених Рішенням Національної ради 23 липня 2015 року №1146.

3.3. Розглянувши вказаний акт перевірки Національна рада прийняла рішення від 19 квітня 2018 року № 555, яким визнала порушення ТОВ "Новини 24 години" пункту б) частини 1 статті 59 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", пункту 4 Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті та постанови Верховної Ради України від 05 липня 2011 року №3560-VI "Про 70-річчя трагедії Бабиного Яру", у зв`язку з чим оголосила Товариству попередження.

3.4. Вважаючи рішення відповідача щодо застосування до позивача попередження протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

3.5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що відповідачами обґрунтовано встановлено наявність в діях позивача порушень вимог закону. Судами наголошено, що Нацрада наділена відповідними повноваженнями щодо здійснення моніторингу телерадіопрограм та застосування до телерадіоорганізацій на підставі актів їх перевірки відповідних санкцій.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Товариство з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години" звернулося до суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

5.1. Доводи касаційної скарги полягають у незгоді позивача з висновками судів щодо порушення ним вимог закону. Також зазначає про помилкове застосування судами до спірних правовідносин нормативно-правового акту - рішення Національної ради від 23 липня 2015 року "Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні траура (скорботи, жалоби) та пам?яті", який є незаконним.

6. Відзиву на касаційну скаргу відповідачем подано не було.



МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" від 23 вересня 1997 року №538/97-ВР (надалі - Закон №538/97-ВР) Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цим законом.

8. Згідно зі статтями 13, 15 Закону №538/97-ВР Національна рада здійснює офіційний моніторинг телерадіопрограм, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі та застосовує в межах своїх повноважень санкції відповідно до закону. Повноваженнями Національної ради щодо організації та перспектив розвитку телерадіомовлення, зокрема, є: визначення порядку документування, формування, обліку та зберігання телерадіоорганізаціями копій (записів) програм і передач, що виходять в ефір, формування тимчасового архіву та архівного фонду телерадіоорганізацій відповідно до законодавства України.

9. Частинами 1, 5 статті 17 Закону №538/97-ВР передбачено, що Національна рада в межах своїх повноважень приймає регуляторні акти, у тому числі нормативно-правові, а також інші акти індивідуальної дії.

Кожен акт індивідуальної дії Національної ради повинен містити мотивувальну частину, в якій зазначаються щонайменше такі дані:

посилання на норму чинного закону України, яка наділяє Національну раду повноваженнями приймати зазначений акт індивідуальної дії;

обставини, з настанням яких закони України пов`язують виникнення у Національної ради повноважень приймати відповідний акт, а також посилання на докази, якими підтверджується настання таких обставин.

10. Статтею 21 Закону №538/97-ВР закріплено, що Національна рада застосовує санкції до порушників законодавства про телебачення і радіомовлення відповідно до вимог Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

11. Закон України "Про телебачення і радіомовлення" від 21 грудня 1993 року № 3759-XII (надалі - Закон №3759-XII) відповідно до Конституції України та Закону України "Про інформацію" регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

12. Згідно з частиною 4 статті 7 Закону №3759-XII єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

13. Частиною 1 статті 70 Закону №3759-XII встановлено, що Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення; Закону України "Про рекламу" щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні; законодавства про захист суспільної моралі; законодавства про кінематографію щодо квоти демонстрування національних фільмів та щодо розповсюдження чи демонстрування телерадіоорганізаціями творів, розповсюдження і демонстрування яких заборонено законодавством про кінематографію; законодавства про вибори.

14. Частиною 4 статті 71 Закону №3759-XII встановлено, що відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюється на підставі документальних свідчень, актів перевірки телерадіоорганізацій, звернень визначених цим Законом органів державної влади.

15. За нормами частин 1, 2, 5, 6 статті 72 Закону №3759-XII санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради. Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону та/або умов ліцензії. Національна рада приймає рішення про застосування санкцій на підставі наданих документальних свідчень, актів перевірки чи подання визначених цим Законом органів державної влади. Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження; стягнення штрафу; анулювання ліцензії на підставі рішення суду за позовом Національної ради.


................
Перейти до повного тексту