1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 липня 2019 року

Київ

справа №522/23102/17

адміністративне провадження №К/9901/29059/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №522/23102/17

за позовом Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області до ОСОБА_1 про примусове видворення та затримання з метою ідентифікації, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Танасогло Т.М., суддів Запорожана Д.В., Яковлєва О.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У грудні 2017 року Головне управління Державної міграційної служби України в Одеській області (далі - ГУ ДМС України в Одеській області, позивач) звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 (далі - відповідач) про примусове видворення з України громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, і затримання громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення за межі території України строком на 6 місяців.

2. В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідач проживає в Україні без документів на право проживання в ній, порушує міграційне законодавство України, ухиляється від добровільного виїзду за межі України у визначений ДМС термін, а тому він має бути примусово повернутий в країну походження.

3. Відповідач правом подати письмові заперечення проти позову не скористався.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. 06 грудня 2017 року співробітниками Управління боротьби зі злочинами пов`язаними з торгівлею людьми ГУНП в Одеській області (далі - УБЗПТЛ ГУНП в Одеській області) за адресою вул. Івана та Юрія Липи, 60, було виявлено громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, та доставлено до приміщення ГУ ДМС України в Одеській області.

5. Після проведення перевірки було встановлено, що громадянин В`єтнаму ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1, порушив правила перебування іноземців в Україні, а саме: проживання без документів на право проживання в Україні.

6. Зі слів громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, він прибув до України у листопаді 2017 року нелегально поза пунктом пропуску ДПС України з метою працевлаштування. Після потрапляння на територію України він приїхав до м. Одеса для подальшого нелегального перетину кордону з державою-членом ЄС.

7. Нині громадянин В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, на території України перебуває незаконно, постійного місця проживання і законного джерела існування не має.

8. Громадянин В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з заявою про добровільне повернення, а також із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового або тимчасового захисту в Україні до ГУ ДМС України в Одеській області не звертався, відповідного бажання під час опитування не виявив, жертвою торгівлі людьми себе не вважає.

9. 06 грудня 2017 року співробітником ГУ ДМС України в Одеській області було складено протокол про адміністративне затримання №000014 за частиною другою статті 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), частиною одинадцятою статті 259 КУпАП.

10. 06 грудня 2017 року за порушення частини першої статті 203 КУпАП, у зв`язку з порушенням правил перебування іноземців в Україні, тобто проживання без документів на право проживання в Україні, стосовно громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, складено протокол про адміністративне правопорушення ПР МОД №000063.

11. Постановою про накладення адміністративного стягнення від 07.12.2017 ПН МОД №000063 громадянин В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, притягнутий до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

12. 06 грудня 2017 року ГУ ДМС України в Одеській області було прийняте рішення про примусове повернення в країну походження громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, та зобов`язано його покинути територію України у термін до 07.12.2017.

13. У визначений термін громадянин В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з території України не виїхав.

14. Ураховуючи той факт, що відповідач досі не покинув території України, ГУ ДМС України в Одеській області звернулося до суду з позовом.

IІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

15. Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 08 грудня 2017 року адміністративний позов задоволено:

15.1 примусово видворено з України громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

15.2 затримано громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення за межі території України строком на шість місяців.

16. Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що відповідач порушив міграційне законодавство України, ухилявся від виїзду за межі України після закінчення терміну перебування, проживання в Україні без документів на право проживання в Україні, відсутності у громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, постійного місця проживання та законного джерела існування.

17. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року постанову Приморського районного суду м. Одеси від 08 грудня 2017 року скасовано та прийнято нову постанову, якою позов залишено без задоволення.

18. Скасовуючи постанову суду першої інстанції, Одеський апеляційний адміністративний суд керувався тим, що однією з підстав для примусового видворення з України іноземця, на підставі прийнятої постанови адміністративного суду, є рішення про примусове повернення, яке не виконано іноземцем в установлений строк без поважних причин.

19. Суд апеляційної інстанції зазначив, що 06.12.2017 Головним управлінням ДМС України в Одеській області було прийняте рішення про примусове повернення в країну походження громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, та зобов`язано його покинути територію України у термін до 07.12.2017. Тобто, на виїзд до В`єтнаму відповідачу було надано одну добу, що є неможливим, ураховуючи, що між Україною та В`єтнамом немає прямого авіасполучення.

20. Також відповідач фізично не міг виконати рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки протягом усього строку, який надавався йому для залишення України, був затриманий, що підтверджується протоколом про адміністративне затримання від 06.12.2017.

21. Отже, суд апеляційної інстанції вказав на передчасність висновків про наявність підстав для примусового видворення за межі території України громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

22. У касаційній скарзі позивач, не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, просить скасувати його з підстав порушення норм матеріального і процесуального права та ухвалити нове, яким залишити в силі рішення суду першої інстанції.

23. В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив про наявність мотивованих підстав уважати, що відповідач і надалі буде ухилятись від виїзду з України, ухилятиметься від виконання рішення про примусове повернення, тому наявні підстави для затримання і поміщення до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства та подальшого видворення громадянина В`єтнаму ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 , з території України.

24. Заперечення на касаційну скаргу відповідачем не подавалися.

25. Ухвалою Верховного Суду від 10 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року у справі №522/23102/17.

26. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 12.06.2019 №723/0/78-19, у зв`язку із зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача у цій справі, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.

27. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019 касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів у складі: Радишевської О.Р. (судді-доповідача), Кашпур О.В., Уханенка С.А.

V. Джерела права й акти їх застосування

28. Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України встановлює Закон України від 22.09.2011 №3773-VI "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" (далі - Закон №3773-VI).

29. За приписами частини першої статті 26 Закону №3773-VI іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України), з подальшим повідомленням протягом 24 годин прокурору про підстави прийняття такого рішення. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення.

30. Іноземець або особа без громадянства зобов`язані самостійно залишити територію України у строк, зазначений у рішенні про примусове повернення (ч.5 ст. 26 Закону №3773-VI).


................
Перейти до повного тексту