ПОСТАНОВА
Іменем України
18 липня 2019 року
Київ
справа №855/288/19
адміністративне провадження №А/9901/217/19, №А/9901/210/19, №А/9901/212/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.,
а участю:
секретаря судового засідання - Волощука В.В.,
представників позивача - ОСОБА_3, ОСОБА_4.,
представника відповідача - Краснощока А.І.,
представника третьої особи-1 - Качури О.А.,
представника третьої особи-2 - ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №855/288/19
за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - політична партія "Слуга народу"; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року - ОСОБА_2 - про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій і бездіяльності, зобов`язання утриматись від учинення певних дій,
за апеляційними скаргами кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1, Центральної виборчої комісії, кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 липня 2019 року, прийняте в складі колегії суддів: головуючого судді - Губської Л.В., суддів - Карпушової О.В., Степанюка А.Г.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
Кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - політична партія "Слуга народу" (далі - третя особа-1); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 (далі - третя особа-2), в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 14 липня 2019 року, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії під час прийняття постанови від 11 липня 2019 року №1611, якою скасовано реєстрацію кандидата в народні депутати України ОСОБА_1, висунутого політичною партією "Слуга народу" в одномандатному виборчому окрузі № 169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, що полягає у нездійсненні перевірки достовірності та належності наданої Державною прикордонною службою України інформації в листі від 26 червня 2019 року за №24-41-25385;
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 11 липня 2019 року №1611 "Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 ОСОБА_2, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 9 липня 2019 року за №21-36-30716";
- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо створення перешкоди у реалізації права ОСОБА_1, висунутого політичною партією "Слуга народу" кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, бути обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року з підстав невідповідності ОСОБА_1 вимогам щодо проживання в Україні протягом останніх п`яти років, визначеним статтею 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України";
- зобов`язати Центральну виборчу комісію утриматися від вчинення дій щодо створення перешкоди у реалізації права ОСОБА_1, висунутого політичною партією "Слуга народу" кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, бути обраним народним депутатом України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року з підстав невідповідності ОСОБА_1 вимогам щодо проживання в Україні протягом останніх п`яти років, визначеним статтею 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ЦВК дійшла передчасних і необґрунтованих висновків про недотримання кандидатом у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 цензу осілості.
Як зазначає позивач, висновок про його перебування за межами України у період з 15 березня по 05 грудня 2015 року ґрунтується на відомостях, отриманих від Державної прикордонної служби України про дату та пункт виїзду і в`їзду на територію України з використанням паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
Посилаючись на наявність у нього паспорта громадянина Держави Ізраїль для виїзду за кордон, позивач доводить, що у спірний період він знаходився на території України і не покидав її без поважних причин більш ніж на 90 днів.
Позивач стверджує, що володіючи інформацією про наявність у нього іншого документа для цілей перетину кордону України, а також про дати виїзду та в`їзду на територію України в період з 15 березня по 05 грудня 2015 року за цим документом, ЦВК, розглядаючи скаргу ОСОБА_2, оцінку їй не надала.
На переконання позивача такі діяння є свідченням протиправної бездіяльності ЦВК, а скасування його реєстрації як кандидата в народні депутати з указаних підстав свідчить про створення ЦВК перешкод у реалізації його пасивного виборчого права.
ІІ. Фактичні обставини справи
Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року №1288 ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України, висунутого політичною партією "Слуга народу" в одномандатному виборчому окрузі № 169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
26 червня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 169 ОСОБА_2, в якій він, посилаючись на факти наявності в ОСОБА_1 громадянства Держави Ізраїль та недотримання ним цензу осілості, вимагав скасувати реєстрацію останнього кандидатом у народні депутати.
29 червня 2019 року ОСОБА_2 подав до ЦВК лист, в якому доповнив доводи, викладені у заяві від 26 червня 2019 року.
09 липня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2, в якій стверджувалося про здійснення ОСОБА_1 агітації, що супроводжується введенням в оману виборців.
Розглянувши скаргу від 09 липня 2019 року, ЦВК прийняла спірну постанову від 11 липня 2019 року №1611, якою скасувала реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в народні депутати, висунутого політичною партією "Слуга народу" в одномандатному виборчому окрузі №169 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Обґрунтовуючи таке рішення, ЦВК у спірній постанові зазначила, що за інформацією, отриманою від Державної прикордонної служби України, ОСОБА_1 залишив територію України 15 березня 2015 року і повернувся 05 грудня 2015 року, тобто був за межами України 264 дні.
ЦВК доводи ОСОБА_1, що його перебування у вказаний період за межами України було пов`язане зі службовими відрядженнями як виконавця редакційного завдання ІП " 1+1 Продакшн" і члена Громадської організації "Всеукраїнське студентське братство "Еліта нації" - відхилила з мотивів відсутності належних доказів.
Не погоджуючись з указаною постановою, позивач звернувся до суду.
ІІІ. Зміст рішення суду першої інстанції і мотиви його ухвалення
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 липня 2019 року адміністративний позов задоволений частково:
- визнано протиправною та скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 11 липня 2019 року №1611 "Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №169 ОСОБА_2, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 09 липня 2019 року за № 21-36-30716".
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи адміністративний позов у вказаній частині, суд першої інстанції керувався тим, що ЦВК не було дотримано процедуру розгляду скарг, унаслідок чого було прийняте передчасне і незаконне рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що ЦВК не мала повноважень розглядати скаргу від 09 липня 2019 року за №21-36-30716, оскільки вона стосувалася бездіяльності ЦВК, що може бути оскаржена виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Суд першої інстанції також дійшов висновку, що скарга від 09 липня 2019 року за №21-36-30716 на протиправну бездіяльність ЦВК була подана за межами визначених у Законі України "Про вибори народних депутатів України" строків, адже про стверджувані в скарзі порушення кандидатом у депутати ОСОБА_1 скаржнику було відомо 26 червня 2019 року.
IV. Провадження в суді апеляційної інстанції
16 липня 2019 року до Верховного Суду від позивача, відповідача, третьої особи-2 надійшли апеляційні скарги.
Позивач, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати його рішення у частині відмовлених позовних вимог і прийняти у вказаній частині нове - про задоволення позову.
Позивач стверджує, що суд першої інстанції безпідставно не взяв до уваги доводів позовної заяви про протиправну бездіяльність ЦВК, що полягала у нездійсненні перевірки відомостей про перетин ОСОБА_1 кордону України на підставі паспорта ОСОБА_1, що виданий йому Державою Ізраїль, а також не надав оцінки доводам позивача про створення ЦВК штучних перешкод у реалізації ОСОБА_1 пасивного виборчого права.
Відповідач в апеляційній скарзі зазначає, що суд першої інстанції неповно дослідив обставини справи, унаслідок чого дійшов безпідставних висновків про порушення ЦВК порядку розгляду скарги від 09 липня 2019 року.
З урахуванням викладеного відповідач в апеляційній скарзі рішення суду першої інстанції, у частині задоволених позовних вимог, просить скасувати і прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.
Третя особа-2 в апеляційній скарзі зазначає, що рішення суду в частині задоволення позовних вимог прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального права і порушенням норм процесуального права, у зв`язку з чим воно підлягає скасуванню.
Третя особа-2 стверджує, що суд першої інстанції дійшов необґрунтованих висновків про те, що скарга ОСОБА_2 від 09 липня 2019 року стосувалася виключно бездіяльності ЦВК, адже в скарзі йшлось про недотримання кандидатом у народні депутати ОСОБА_1 вимог Конституції України щодо наявності українського громадянства та постійного проживання на території України.
З урахуванням викладеного, третя особа-2 уважає, що висновки суду першої інстанції, на яких ґрунтується його рішення в частині задоволених позовних вимог, такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, у зв`язку з чим третя особа-2 просить рішення суду першої інстанції скасувати і прийняти нове - про відмову в позові.
Ухвалами Суду від 16 та 17 липня 2019 року відкрите апеляційне провадження за вказаними апеляційними скаргами та призначено справу до розгляду в судовому засіданні.
V. Джерела права й акти їх застосування
Відповідно до статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Згідно з частиною першою статті 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, <…> чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, <…> порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 109-113 цього Закону.
Частиною восьмою статті 108 Закону №4061-VI передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у депутати може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Відповідно до частини першої статті 109 Закону №4061-VI скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом п`яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.
Вимоги до форми і змісту скарги передбачено у статті 110 Закону №4061-VI, відповідно до частини першої якої скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити, зокрема, (1) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження; (2) суть порушеного питання; (3) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги; (4) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; (5) перелік документів і матеріалів, що додаються.
У частині другій статті 111 Закону №4061-VI визначено, що скарга, оформлена без дотримання вимог статті 110 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії <…> суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно. При поверненні скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 цього Закону, у передбачені цим Законом строки.
Відповідно до частин 1- 4 статті 112 Закону №4061-VI доказами, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, можуть бути: 1) письмові документи і матеріали (в тому числі електронні), які містять відомості про обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги; 2) письмові пояснення суб`єктів виборчого процесу, посадових і службових осіб органів державної влади, <…>, відповідних правоохоронних органів, отримані на вимогу виборчої комісії - суб`єкта розгляду скарги <…>; 3) речові докази; 4) висновки експертів <…>.
Докази виборчій комісії надають суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія - суб`єкт розгляду скарги може звернутися із запитом щодо витребування додаткових доказів за власною ініціативою або на прохання суб`єкта звернення, суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб.