ПОСТАНОВА
Іменем України
18 липня 2019 року
Київ
справа №464/2262/17
адміністративне провадження №К/9901/3149/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради, Приватного підприємства "Кантрансбуд", ОСОБА_2, третя особа - Львівське міське комунальне підприємство "Львівводоканал" про визнання протиправним та скасування рішень за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сихівського районного суду м. Львова у складі судді Чорної С.З. від 19 червня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Запотічного І.І., Сапіги В.П., Кузьмича С.М. від 10 грудня 2018 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Сихівського районного суду м. Львова з адміністративним позовом до Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради (далі - відповідач 1), Приватного підприємства "Кантрансбуд" (далі - відповідач 2), ОСОБА_2 (далі - відповідач 3), третя особа - Львівське міське комунальне підприємство "Львівводоканал" (далі - треті особи), у якому просив визнати незаконними, такими, що порушують його приватні та публічні права, і скасувати дозволи Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради № 140, № 141, № 142, затверджені розпорядженням Сихівської районної адміністрації № 607 від 20 жовтня 2016 року.
В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що вказане розпорядження про надання дозволів на тимчасове порушення благоустрою для будівництва будинку на АДРЕСА_1 несе загрозу його життю і здоров`ю, можливості здійснення безпечної і комфортної життєдіяльності, яка гарантована йому Конституцією та законами України у тому числі внаслідок перенесення інженерних мереж. Зокрема, для будівництва згаданого багатоквартирного будинку передбачено перенесення комунікаційних мереж, у тому числі міського колектору під територію проїжджої частини. Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради видала дозвіл на порушення благоустрою всупереч інтересам мешканців, що підтверджується багаторазовими колективними зверненнями, у яких висловлюється незгода з планованим будівництвом, у тому числі і з порушенням благоустрою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 19 червня 2018 року у задоволені позову відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, рішення Сихівського районного суду м. Львова від 19 червня 2018 року у частині позовних вимог до ПП "Кантрансбуд" та ОСОБА_2 скасовано та закрито провадження у справі у цій частині. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що спірні дозволи видані Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради на виконання постанови Сихівського районного суду м. Львова від 30 червня 2016 року у справі за позовом ПП "Кантрансбуд" до Сихівської районної адміністрації про зобов`язання вчинити дії в адміністративній справі № 464/4842/16-а, яке набуло законної сили 20 вересня 2016 року.
Суд апеляційної інстанції, закриваючи провадження у справі у частині позовних вимог до ПП "Кантрансбуд" та ОСОБА_2, виходив з того, що публічно-правові відносини у зв`язку із наданням дозволів на тимчасове порушення благоустрою у зв`язку з будівництвом багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1, виникли саме між суб`єктом владних повноважень - Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради та позивачем, відтак, оскільки ПП "Кантрансбуд" та ОСОБА_2 не здійснюють жодних управлінських функцій та не є суб`єктами владних повноважень, вони не можуть бути відповідачами в адміністративній справі.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 19 червня 2018 року та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано 25 січня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 04 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі № 864/2262/17, витребувано матеріали справи та запропоновано учасникам справи подати відзив на касаційну скаргу.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29 травня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Коваленко Н.В.
Учасники справи письмових клопотань не заявляли.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що згідно договору про встановлення права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), посвідченим приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Біляк О.Я. 17 квітня 2014 року (зареєстрованим в реєстрі № 1094), власник земельної ділянки ( ОСОБА_2 ) надав у користування землекористувачу (ПП "Кантрансбуд"), а землекористувач прийняв у користування від власника земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
ПП "Кантрансбуд" отримано містобудівні умови та обмеження, які затверджені наказом департаменту містобудування Львівської міської ради від 26 грудня 2013 року № 457 "Про затвердження нових містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво громадянином ОСОБА_2 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 ".
13 червня 2014 року Інспекцією державного архітектурного контролю у Львівській області за № 0831341640599 зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 ".
На розгляді Сихівського районного суду м. Львова перебувала справа № 464/5219/14-ц за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 до ОСОБА_2, третя особа - Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради про заборону будівництва, предметом розгляду якої було питання законності проведення забудови спірного будинку та виготовлення для цього проектної документації.
Рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 05 серпня 2014 року у задоволенні позову ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 до ОСОБА_2, третя особа - Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради відмовлено.
Даним рішенням досліджено та встановлено наступні обставини: ОСОБА_7 продав, а ОСОБА_2 купив земельну ділянку, площею 0,0544 га, яка розташована по АДРЕСА_1, що підтверджено договором купівлі-продажу від 11 травня 2012 року, та така земельна ділянка знаходиться на межі території багатоповерхової та малоповерхової забудови м. Львова, згідно з листа Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради від 10 травня 2011 року № 2401-3вих-1156. Робочий проект багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1, на який вказує зареєстрована декларація про початок виконання будівельних робіт, розроблений у 2014 році та 30 січня 2014 року погоджений Департаментом культурної спадщини та культурних цінностей Міністерства культури України. За матеріалами даного робочого проекту окреслено будівництво дванадцяти поверхового житлового будинку, в якому передбачено 9 поверхів житлових приміщень та три поверхи вбудованих приміщень, а саме: спортивно-оздоровчі приміщення - один поверх та цокольні автостоянки - два поверхи. 30 січня 2014 року був підготовлено експертний звіт Філією ДП "Укрдержбудекспертиза" у Львівській області № 14-0042-14 щодо розгляду проектної документації щодо міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва за проектом будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками на АДРЕСА_1 . Згідно додатку до вказаного вище експертного звіту № 14-0042-14 проект "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 " виконано згідно з вимогами ДБН А.2.2-3-2012 "Склад та зміст проектної документації на будівництво та розроблено згідно вихідних даних на проектування з дотриманням вимог у частині міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва". На цій підставі Сихівський районних суд м. Львова у рішенні від 05 серпня 2014 року, яке набуло законної сили 16 грудня 2014 року, дійшов до переконання, що проектна документація на будівництво 12-поверхового будинку по АДРЕСА_1 виготовлена з дотримання діючих норм законодавства.
14 травня 2014 року Відділом ДАІ з обслуговування м. Львова ГУ МВС України у Львівській області розглянуто та узгоджено тимчасову схему організації дорожнього руху під час проведення ремонтних робіт по заміні каналізаційного колектора по вул. Карманського - вул. Ярославенка у м. Львові.
Крім того, вказаним рішенням було досліджено правомірність, безпечність та технічну можливості проведення згаданого будівництва, його вплив на сусідній будинок за адресою: АДРЕСА_3 .
Зокрема, щодо можливості впливу будівництва багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 на будинок № 19 , вказане спростовується технічними висновками згідно результатів обстеження будинку по АДРЕСА_3, підготовлених ПП ОСОБА_8, у відповідності до яких ступінь розвитку виявлених дефектів на момент проведення обстеження дає змогу однозначно стверджувати, що вони на момент проведення обстеження не впливають на несучу здатність конструкцій будівлі, фізико-механічні характеристики матеріалів несучих конструкцій будівлі відповідають вимогам чинних будівельних норм.
Покликання на те, що будівельні роботи здійснюються на прибудинковій території будинку позивачів спростовано листом Відділу Держземагенства у м. Львові ГУ Держземагенства у Львівській області від 20 червня 2011 року № 40/11/431, з якого вбачається, що земельна ділянка за вказаною адресою належить до земель м. Львова, що не надані у власність або у користування. Також не встановлено порушення будь-яких екологічних прав позивачів, в тому числі за змістом висновку про інсоляційний режим в житловому будинку на АДРЕСА_3 до і після будівництва багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 та безпосередньо вказано, що інсоляційний режим житлових приміщень квартир в будинку по АДРЕСА_3 відповідає встановленій нормі за тривалістю інсоляції - 2 год. 30 хв., після будівництва 12-ти поверхового житлового будинку, що на АДРЕСА_1 .
Щодо влаштування огорожі будівельного майданчика, 08 травня 2014 року Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради надано дозволи №№ 32, 34 на виконання робіт з тимчасового порушення благоустрою при виконанні робіт із встановлення тимчасової огорожі будівельного майданчика на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 .
Листом Юридичного управління Львівської міської ради від 27 травня 2014 року № 1104-361 надано відповідь, що у зв`язку з наданням ПП "Кантрансбуд" дозволу на тимчасове порушення благоустрою при виконанні робіт із встановлення тимчасової огорожі будівельного майданчика на будівництво житлового будинку з вбудованими автостоянками на АДРЕСА_1, необхідності надання інших додаткових дозволів для встановлення тимчасової огорожі будівельного майданчика немає.
Вцілому рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 05 серпня 2014 року встановлено, що ОСОБА_2 у відповідності з діючим законодавством України набуте право власності на земельну ділянку, що знаходиться по АДРЕСА_1 ; виготовлення проектної документації для будівництва житлового будинку та проведення підготовчої роботи для початку будівництва 12-ти поверхового житлового будинку здійснено з дотримання діючих норм законодавства, а твердження про те, що при будівництві нового житлового будинку на спірній земельній ділянці не враховані інтереси мешканців сусідніх будинків, що прямо порушує їх права, передбачені Конституцією України і діючим законодавством України, спростовано зібраними у справі доказами.
У 2016 році ПП "Кантрансбуд" звернулось з позовом до Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради про зобов`язання до вчинення дій, в якому покликалось на чинення протиправної бездіяльності Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради, що виражалася у ненаданні ПП "Кантрансбуд" дозволів на тимчасове порушення благоустрою та часткове перекриття вулиці, у зв`язку із будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 для складання будівельних матеріалів та встановлення будівельного крану поза межами земельної ділянки (будівельного майданчика); виносом магістрального каналізаційного колектора та прокладенням електричного кабелю, які погоджені робочим проектом.
30 червня 2016 року постановою Сихівського районного суду м. Львова адміністративний позов ПП "Кантрансбуд" задоволено, визнано протиправною бездіяльність Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради та зобов`язано таку видати ПП "Кантрансбуд" дозвіл на тимчасове порушення благоустрою та часткове перекриття вулиці, у зв`язку із виносом магістрального каналізаційного колектора, який погоджений робочим проектом "Будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1" та знаходиться на розі вулиць Карманського-Ярославенка у м. Львові строком на один рік з моменту фактичної видачі.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2016 року апеляційну скаргу Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради залишено без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишено у силі.
Судами у справі № 464/4842/16-а при вирішенні питання щодо зобов`язання Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради видати ПП "Кантрансбуд" відповідні дозволи на тимчасове порушення благоустрою та часткове перекриття вулиці, у зв`язку із будівництвом багатоквартирного житлового будинку, судом було, зокрема, встановлено наступні обставини.
13 червня 2014 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області за № 0831341640599 зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками по АДРЕСА_1 ".
ПП "Кантрансбуд" звернулось до Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради, подавши три заяви щодо надання дозволів на тимчасове порушення благоустрою, які були зареєстровані адміністрацією 01 квітня 2016 року за №№ 2-7025/АП-С-34; 2-7027/АП-С-34; 2-7022/АП-С-34, але відповіді, рішення чи відмови на вказані заяви надано не було.
В судовому засіданні під час розгляду справи № 464/4842/16-а Сихівським районним судом м. Львова встановлено, що позивачем надано всі необхідні документи та виконані всі вимоги щодо отримання дозволів на порушення благоустрою, а відмова Сихівської районної адміністрації зумовлена тим, що за існуючих умов вирішити даний спір в позасудовому порядку є неможливим через конфліктну ситуацію та надходження звернень громадян, які заперечують проти будівництва.
Зважаючи на те, що вказана підстава не передбачена Правилами благоустрою м. Львова або іншими чинними актами законодавства, а інші підстави не наводилися, не обґрунтовувалися відповідачем, доказів які б їх підтверджували не надавалося, Сихівський районний суд м. Львова, з висновками якого погодився Львівський апеляційний адміністративний суд, задовольнив позов ПП "Кантрансбуд" та зобов`язав Сихівську районну адміністрацію Львівської міської ради видати відповідні дозволи.
На виконання вищевказаного судового рішення, що набрало законної сили 20 вересня 2016 року (у справі № 464/4842/16-а), Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради видано ПП "Кантрансбуд" дозволи: № 140 від 20 жовтня 2016 року на тимчасове порушення благоустрою у зв`язку з прокладанням електричного кабелю, який погоджений робочим проектом "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками на АДРЕСА_1"; № 141 від 20 жовтня 2016 року на тимчасове порушення благоустрою та часткове перекриття у зв`язку із виносом каналізаційного колектора, який погоджений робочим проектом "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками на АДРЕСА_1 та знаходиться на розі вулиць Карманського - Ярославенка у м. Львові"; № 142 від 20 жовтня 2016 року на тимчасове порушення благоустрою у зв`язку з будівництвом багатоквартирного житлового будинку з вбудованими автостоянками на АДРЕСА_1, для складування будівельних матеріалів та встановлення будівельного паркану поза межами земельної ділянки (будівельного майданчика).
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі ОСОБА_1 вказує на те, що суди першої та апеляційної інстанцій прийняли незаконні рішення, оскільки вони ґрунтуються на неповному з`ясуванні всіх обставин справи та неповному дослідженні доказів, зокрема, у зв`язку з відмовою судів попередніх інстанцій у задоволенні низки клопотань позивача про витребування доказів, якими підтверджується неправомірність надання Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради дозволів на тимчасове порушення благоустрою.
Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не дослідили: план-схему, землевпорядну документацію, які підтверджують місце розташування прибудинкової території будинку АДРЕСА_3 ; документацію, яка засвідчує схему пролягання загальноміського колектора, що проходить по земельній ділянці по АДРЕСА_1 та його охоронні зони; документи, які підтверджують межі історичного ареалу і режим його використання.
Від ПП "Кантрансбуд" надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, у якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими, прийнятими на підставі повно та всебічно встановлених обставин справи, просять залишити рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення. У відзиві також зазначається, що позивач зловживає своїми процесуальними правами щодо подання клопотань, оскільки питання правомірності видачі спірних дозволів на тимчасове порушення благоустрою Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради вже було предметом судового дослідження в іншій адміністративній справі № 464/4842/16-а, у якій суди дійшли висновку про відсутність законних підстав для відмови у видачі відповідного дозволу ПП "Кантрансбуд".
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Сихівського районного суду м. Львова від 19 червня 2018 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятними з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.