ПОСТАНОВА
Іменем України
17 липня 2019 року
Київ
справа №316/1538/18(ЗП/0840/195/18)
провадження №К/9901/6381/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Чередниченка В.Є., Панченко О.М., Суховарова А.В. від 10 січня 2019 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області, у якому з урахуванням уточнених позовних вимог просила:
- скасувати рішення відповідача від 28 липня 2017 року про відміну з липня 2017 року призначеної позивачу державної житлової субсидії на період з травня 2017 року по квітень 2018 року;
- скасувати рішення відповідача від 02 січня 2018 року про не призначення позивачу державної житлової субсидії на наступний період;
- зобов`язати відповідача в повному обсязі перерахувати постачальникам житлово-комунальних послуг призначену позивачу житлову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за період з листопада 2014 року по квітень 2018 року і анулювати борги за ЖКП, які штучно створені його незаконними рішеннями;
- зобов`язати відповідача поновити протиправно порушене ним законне право позивача на отримання державної житлової субсидії на період з травня 2017 року по квітень 2018 року і на наступний період;
- відшкодувати позивачу в повному обсязі витрати на оплату житлово-комунальних послуг з травня 2017 року по день вирішення справи в судовому порядку.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
3. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року повернуто без розгляду.
4. Рішення суду мотивовано тим, що апеляційна скарга подана з порушенням порядку її подання - безпосередньо до суду апеляційної інстанції, разом із тим до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги слід подавати за правилами, що діяли до набрання чинності редакції Кодексу адміністративного судочинства України від 15 грудня 2017 року, тобто через суд першої інстанції.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить її скасувати.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що із апеляційною скаргою на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року ОСОБА_1 звернулась безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга ОСОБА_1 обґрунтована тим, що при подачі апеляційної скарги керувалась статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом якої апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
8. Управління праці та соціального захисту населення Енергодарської міської ради Запорізької області відзиву на касаційну скаргу не надіслало.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
10. Згідно з підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
11. Як вбачається з лексичного і семантичного аналізу наведеної норми, - структура першого речення допускає множинне її тлумачення.
12. Європейський суд з прав людини зауважує, що національні суди мають вибирати способи такого тлумачення, які зазвичай можуть включати акти законодавства, відповідну практику, наукові дослідження, тощо (VOLOVIK v. UKRAINE, № 15123/03, § 45, ЄСПЛ, 06 грудня 2007 року).
13. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
14. Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував на тому, що процесуальні правила призначені для забезпечення належного відправлення правосуддя та дотримання принципу юридичної визначеності, а також, що учасники судового провадження повинні мати право розраховувати на те, що ці правила застосовуватимуться. Цей принцип застосовується до усіх - не лише до сторін провадження, але й до національних судів (рішення у справах "Каньєте де Хоньї проти Іспанії", "Гору проти Греції", "Михолапа проти Латвії").