1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ



18 липня 2019 року

справа №1740/2004/18

адміністративне провадження №К/9901/16048/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р.Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Васильєвої І.А., Гончарової І.А.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області

на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року у складі судді Зозулі Д.П.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у складі суддів Обрізко І.М., Іщук Л.П., Онишкевича Т.В.

у справі № 1740/2004/18

за позовом Приватного підприємства - фірми "Торгбуд-Сервіс"

до Головного управління ДФС у Рівненській області, Державної фіскальної служби України

про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, зобов`язання вчинити певні дії,



У С Т А Н О В И В:



ПРОЦЕДУРА



У липні 2018 року Приватне підприємство - фірма "Торгбуд-Сервіс" (далі - Підприємство, платник податків, позивач у справі) звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - податковий орган, перший відповідач у справі), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, другий відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДФС в Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №807863/32785198 від 21 червня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №262, складеної Приватним підприємством-фірмою "Торгбуд-Сервіс" 23 червня 2017 року, а також про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №262, складену Приватним підприємством-фірмою "Торгбуд-Сервіс" 23 червня 2017 року.



05 грудня 2018 року рішенням Рівненського окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року, позов задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДФС в Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №807863/32785198 від 21 червня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №262 складеної Приватним підприємством-фірмою "Торгбуд-Сервіс" 23 червня 2017 року; зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну складену Підприємством.



У червні 2019 року першим відповідачем подана касаційна скарга до Верховного Суду.



04 липня 2019 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою податкового органу після усунення недоліків касаційної скарги, зазначених в ухвалі цього ж суду від 10 червня 2019 року, справу № 1740/2004/18 витребувано з Рівненського окружного адміністративного суду.



09 липня 2019 року справа № 1740/2004/18 надійшла на адресу Верховного Суду.



Відзив від позивача до Суду на касаційну скаргу податкового органу не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.



Касаційний розгляд справи здійснюється у попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Приватне підприємство-фірма "Торгбуд-Сервіс" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, про що до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис. Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. До основного виду діяльності відповідно до КВЕД відноситься також виробництво бетонних розчинів, готових для використання (23.63).



На суміші бетонні готові до використання БСГ Підприємство має сертифікат відповідності, зареєстрований в реєстрі ДП "Рівнестандартметрологія" за UA.1О190.00176-18 з терміном дії з 03 квітня 2018 року до 25 лютого 2020 року, а до цього мало сертифікат відповідності UA.1.044.0009904-16 від 26 лютого 2016.



20 червня 2017 року між Підприємством, як постачальником, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Техно Модуль Ультра", як покупцем, укладено договір поставки №Б20/06-16, за умовами якого позивач взяв на себе зобов`язання поставити і передати у власність покупця бетон товарний, розчини цементні різних марок, фундаментні блоки, пісок та щебінь, а покупець, в свою чергу, взяло на себе зобов`язання оплатити і прийняти товар по кількості і цінам передбаченим у видатковій накладній.



Відповідно до пункту 3.1. цього договору, поставка товару здійснюється на умовах СРТ склад отримувача, у кількості та асортименті, що вказані у заявці покупця. Склад отримувача м. Луцьк.



Пунктом 5.3. зазначеного договору передбачено, що оплата товару покупцем здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дати виставлення рахунку фактури постачальником, на умовах 50% попередньої оплати за товар. Розрахунки по даному договору за фактично отриманий товар проводяться на протязі 3-х банківських днів з моменту його приймання-передачі.



На виконання умов договору, 23 червня 2017 року Підприємство виставило Товариству з обмеженою відповідальністю "Техно Модуль Ультра" рахунок на оплату № 425, яким визначило суму попередньої оплати за 140 м.куб. бетону на рівні 162400,00 грн, в тому числі ПДВ 27066,67 грн.



23 червня 2017 року на виконання умов договору та на підставі виставленого позивачем рахунку, покупець здійснив попередню оплату по договору в сумі 110000,00 грн, в тому числі ПДВ - 18333,33 грн.



На вказану суму ПДВ позивачем 23 червня 2017 року складено податкову накладну №262 та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.



15 липня 2017 року Підприємство отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №262. У графі "виявлені помилки" вказано, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 3824. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що Підприємством направлено до контролюючого органу Таблицю даних платника податку, яка є додатком до Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказаний документ прийнято контролюючим органом 17 липня 2017 року за реєстраційним номером 1773741352. Дані такої таблиці підтверджують, що позивач, як виробник, придбаває товари за кодами УКТ ЗЕД 2523, 2517,2505, 382440000, і в результаті виробничої діяльності реалізує товар за кодом УКТ ЗЕД 3824; позивач, як виробник, придбаває товари за кодами УКТ ЗЕД 2523, 2517,2505, 382440000, і в результаті виробничої діяльності реалізує товар за кодом УКТ ЗЕД 6810; позивач, як виробник, придбаває товари за кодами УКТ ЗЕД 2710, і в результаті виробничої діяльності реалізує товари за кодами УКТ ЗЕД 49.41 та 24.54; позивач, як виробник, придбаває товар за кодом УКТ ЗЕД 2716, і в результаті виробничої діяльності реалізує товар за кодом УКТ ЗЕД 68.20.



З урахуванням вимог пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №117 від 21.02.2018, Підприємством 20 червня 2018 року подано на розгляд комісії контролюючого органу - Головному управлінню ДФС у Рівненській області, повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладній №262 від 23 червня 2017 року, до якого додано: письмові пояснення та 37 додатків.



21 червня 2018 року комісією Головного управління ДФС в Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №807863/32785198 про відмову у реєстрації податкової накладної №262 від 23 червня 2017 року.



Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в рішенні №807863/32785198 від 21 червня 2018 року обрано: "Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства". І, при цьому, в рядочку, що має назву: "Додаткова інформація (вказати конкретні документи)" зазначено: "Надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, відсутні копії первинних документів щодо постачання та транспортування продукції (видаткових та товарно-транспортних накладних)".



За висновком судів попередніх інстанцій, наведене свідчить на користь того, що суть рішення не узгоджується з його змістом, позаяк підставою для відмови визначено: "Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства", в той час як фактично такою підставою було: "Ненадання платником податків копій всіх необхідних документів".



ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій висновувалися з протиправності відмови в реєстрації податкової накладної Товариства, оскільки здійснення позивачем господарських операцій відображених у спірній податковій накладній підтверджено належними, достатніми і допустимими доказами.



Здійснивши аналіз спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, суди попередніх інстанцій зазначили, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної в рішенні №807863/32785198 від 21 червня 2018 року обрано: "Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства". І, при цьому, в рядочку, що має назву: "Додаткова інформація (вказати конкретні документи)" зазначено: "Надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, відсутні копії первинних документів щодо постачання та транспортування продукції (видаткових та товарно-транспортних накладних)".



За висновком судів попередніх інстанцій, наведене свідчить на користь того, що суть рішення не узгоджується з його змістом, позаяк підставою для відмови визначено: "Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства", в той час як фактично такою підставою було: "Ненадання платником податків копій всіх необхідних документів".



З урахуванням дослідження обставин справи та за результатами аналізу положень пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок №1246), Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок №117), Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567, судами попередніх інстанцій здійснений висновок про порушення контролюючим органом підпункту 201.16.1 пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказано конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567, які є необхідними для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.



Суд апеляційної інстанції зазначив, що Підприємством надано податковому органу всі документи, які мав позивач на той час і які підтверджують інформацію, зазначену у відповідній податковій накладній, складені у відповідності до вимог законодавства та достатні для прийняття рішення відповідачем про їх реєстрацію.



Досліджені під час судових розглядів документи, за висновком судів попередніх інстанцій, за своєю формою та змістом відповідають вимогами Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та розкривають зміст господарських операцій, отримання ним реального результату в процесі господарської діяльності з контрагентами.



ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



У касаційній скарзі податковий орган викладає фактичні обставини справи, цитує зміст норм наведених вище нормативно-правових актів, вказує на те, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги, що повідомлення не містило повного пакету документів, передбачених у Вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом Міністерства фінансів України №567 від 13 червня 2017 року, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за №753/30621. Відповідач вважає, що в оскаржуваному рішенні чітко зазначено, яких саме документів не надано до повідомлення.



Податковий орган не погоджується з задоволенням судом першої інстанції вимоги про відшкодування витрат на правничу допомогу, вважає, що представником позивача не дотримано положень статей 132, 134 Кодексу адміністративного судочинства України, а також вказує на те, що позивачем не надано платіжне доручення про оплату витрат на професійну правничу допомогу, а акт містить лише загальний перелік послуг, які можуть надаватись адвокатом позивачу.



Перший відповідач просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції



Відповідно до статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



Щодо застосування норм процесуального права



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.



Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.



Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.



Нормативне регулювання



Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.



Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час подання податкової накладної для реєстрації та зупинення її реєстрації) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.



На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).


................
Перейти до повного тексту