ПОСТАНОВА
Іменем України
18 липня 2019 року
Київ
справа №806/236/17
адміністративне провадження №К/9901/42979/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І.В., судді Берназюка Я.О., судді Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шуляка Л.А., Попової О.Г., Семенюка М.М. від 13 лютого 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Майора Г.І., Бучик А.Ю., Шевчук С.М. від 24 травня 2017 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо ненадіслання інформації про зміни у грошовому утриманні до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області для здійснення перерахунку пенсії;
- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України надіслати таку інформацію про зміни у грошовому утриманні для перерахунку пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області;
- зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України у Житомирській області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 згідно з Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей".
В обґрунтування позову зазначив, що є пенсіонером, якому призначена пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-XII (далі також - Закон № 2262-XII), і з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі також - Постанова № 988) має право на перерахунок пенсії.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2017 року, яка залишена без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2017 року, позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо ненадсилання інформації до Пенсійного фонду України про наявність підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1, зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про наявність підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд виходив з того, що після набуття чинності внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23 грудня 2015 року № 900-VIII (далі також - Закон № 900-VIII) змін до Закону № 2262-XII та у зв`язку зі встановленням для поліцейських згідно з Постановою № 988 грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, більших за грошове забезпечення працівників органів внутрішніх справ, призначена колишнім працівникам міліції пенсія підлягала негайному перерахунку, а тому Міністерство внутрішніх справ України допустило протиправну бездіяльність, не направивши інформацію про це до Пенсійного фонду України у строк, що встановлений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі також - Порядок № 45).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Міністерство внутрішніх справ України звернулось з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та відмовити в задоволенні адміністративного позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга подана 15 червня 2017 року.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 06 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 806/236/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Верховного Суду Желєзного І.В.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена відповідно до положень Закону № 2262-XII.
12 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про здійснення перерахунку пенсії відповідно до Закону № 900-VIII та Постанови № 988.
Листом від 27 грудня 2016 року № 2410/П-11 Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило ОСОБА_1 про те, що підстав для здійснення перерахунку його пенсії немає, оскільки не надходило інформації про підстави проведення перерахунку пенсії.
12 грудня 2016 року позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про направлення до органів Пенсійного фонду України та Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області інформації про зміни у грошовому утриманні у зв`язку із прийняттям Закону № 900-VIII та Постанови № 988.
Листом від 10 січня 2017 року № 22/6-П-2537 Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України відмовив позивачу в направленні такої інформації. Формулюючи мотивацію відмови, відповідач зазначив, що Постанова № 988 не є актом, яким було змінено розміри і види грошового забезпечення поліцейських, оскільки цим нормативно-правовим актом розмір і види грошового забезпечення поліцейських було встановлено вперше.
12 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Пенсійного фонду України із заявою про здійснення перерахунку пенсії відповідно до Закону 900-VIII та Постанови № 988
Департаментом пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України листом від 21 грудня 2016 року № 14561/П-11 повідомлено позивача про те, що підстав для перерахунку пенсії позивачу відсутні, оскільки після набрання чинності Законом № 900-VIII не приймалось рішення щодо зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для поліцейських Кабінетом Міністрів України
Вважаючи, що його права, свободи та законні інтереси порушені, позивач звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відсутні підстави для здійснення перерахунку пенсій пенсіонерам з числа колишніх осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у зв`язку з прийняттям Закону N 900-VIII, оскільки цей Закон не має зворотної дії у часі. Постанову Кабінету Міністрів України № 988, на думку Міністерства, не можна вважати підставою для перерахунку пенсій, зазначеною в пункті 1 Порядку № 45, так як цей акт не змінює розмір та не вводить нові додаткові види грошового забезпечення для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), а встановлює види і розмір грошового забезпечення для поліцейських.
Від ОСОБА_1 надійшли заперечення на касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України, у яких вказує на безпідставність вимог касаційної скарги та законність рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають, а викладені у касаційній скарзі мотиви скаржника є неприйнятними з огляду на наступне.