ПОСТАНОВА
Іменем України
16 липня 2019 року
Київ
справа №815/6197/16
адміністративне провадження №К/9901/24322/18 К/9901/33154/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
за участю секретаря - Глущенка Д.В.
учасники справи:
представники позивача -. Сокольська О. О ., Храмцов О.М.
представник відповідача - не з`явився
представник третьої особи - не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Державної служби геології та надр України та Товариства з обмеженою відповідальністю "Грабівський вапняк" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І. від 23.01.2018 у справі № 815/6197/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірняк" до Державної служби геології та надр України, третя особа ТОВ "Грабівський вапняк" про визнання незаконними дій щодо зупинення та скасування дозволу, скасування наказів, про визнання безпідставними анулювання спеціального дозволу та поновлення його дії,
УСТАНОВИВ:
У листопаді 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю "Гірняк" (далі -ТОВ "Гірняк", позивач), з урахуванням уточнень позовних вимог від 23 листопада 2016 року, звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, 3-тя особа ТОВ "Грабівський вапняк" про:
- визнання незаконними дії Державної служби геології та надр України щодо зупинення дії та подальше скасування Спеціального дозволу на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року;
- скасування наказу Державної служби геології та надр України № 94 від 16 березня 2012 року в частині пункту 43 додатку до цього наказу, яким зупинена дія Спеціального дозволу на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року;
- скасування наказу Державної служби геології та надр України № 210 від 18 травня 2012 року в частині пункту 13 додатку 3 до цього наказу, яким анульовано Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року;
- визнання Спеціального дозволу на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року таким, що анульований безпідставно та зобов`язати Державну службу геології та надр України, поновити TOB "Гірняк" Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2017 року скасовано
Прийнято по справі нову постанову, якою позовні вимоги задоволено.
Визнано дії Державної служби геології та надр України щодо зупинення дії та подальше скасування Спеціального дозволу на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року незаконними.
Скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 94 від 16 березня 2012 року в частині пункту 43 додатку до цього наказу, яким зупинена дія Спеціального дозволу на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року.
Скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 210 від 18 травня 2012 року в частині пункту 13 додатку 3 до цього наказу, яким анульовано Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року.
Визнано Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року таким, що анульований безпідставно та зобов`язано Державну службу геології та надр України поновити TOB "Гірняк" Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, відповідач та третя особа ТОВ "Грабівський вапняк" подали касаційні скарги, в яких посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Касаційну скаргу Держгеонадра обґрунтовано тим, що спеціальний дозвіл анульовано внаслідок порушення позивачем підпункту 9 пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615), тобто невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк у відповідності до ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра, а тому в даному випадку Держгеонадра не повинна отримувати згоду позивача на припинення права користування надрами. Вказує на порушення строку звернення до суду з вказаним позовом, оскільки про наявність оскаржуваного Наказу № 210 від 18.05.2012 позивачу було відомо у травні 2012 року.
Касаційна скарга ТОВ "Грабівський вапняк" обґрунтована тим, що ТОВ "Грабівський вапняк" отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 6207 від 17.07.2017, проте після ухвалення оскаржуваного рішення судом апеляційної інстанції товариство понесло збитки, втратило партнерів та майже зупинило господарську діяльність. Вказує, що строк дії спеціального дозволу ТОВ "Гірняк" закінчився 18.12.2017, тобто станом на ухвалення судом апеляційної інстанції дозвіл свою дію вичерпав та законодавством не передбачено його поновлення на підставі судового рішення. Зазначає, що судом апеляційної інстанції не надано оцінку, що ТОВ "Гірняк" не подало звітність за формою 5-гр за 2011 рік, що стало підставою для анулювання спеціального дозволу. Також вказує на порушення строків звернення до суду та розгляд справи судом апеляційної інстанції без належного повідомлення представника третьої особи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Судами встановлено, що ТОВ "Гірняк" здійснює свою діяльність на підставі законодавства України, зокрема в сфері видобування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю тощо (Код КВЕД 08.11).
З метою забезпечення передбаченої статутом господарської діяльності підприємством ТОВ "Гірняк" у 2007 році, у відповідності до вимог чинного законодавства України, Міністерству охорони навколишнього природного середовища України були надані документи з метою отримання спеціального дозволу на користування надрами у вигляді видобування вапняку на родовищі Грабівське - II (ділянка Гребенників Яр). Після перевірки комплекту наданих документів, Міністерством охорони навколишнього природного середовища України ТОВ "ПРНЯК" був виданий Спеціальний дозвіл на користування надрами № 4609 від 18 грудня 2007 року терміном дії 10 років, а саме: на видобування вапняку, об`єкт надрокористування: Грабівське-ІІ родовище ділянка Гребінників Яр, мета надрокористування: видобування вапняків, придатних для випалу на вапно.
У дозволі наведено такі особливі (додаткові) умови спеціального дозволу:
- виконання умов Держуправління екоресурсів в Одеській області екологічна картка від 26 вересня 2006 року;
- щорічний радіаційний контроль за породами в кар`єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ-97;
- своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів (в тому числі, збір за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" згідно з формою 5-гр.
12 березня 2012 року на адресу Державної служби геології та надр України надійшов лист ДНВП "ГЕОІНФОРМ УКРАЇНИ", згідно якого до Державної служби геології та надр України направлена інформація щодо надрокористувачів, які в порушення особливих умов спеціальних дозволів, не звітували перед ДНВП "ГЕОІНФОРМ УКРАЇНИ" щодо погашення запасів за 2011 рік (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр), у тому числі щодо ТОВ "ГІРНЯК", дозвіл № 4609 від 18 грудня 2007 року.
16 березня 2012 року наказом Державної служби геології та надр України № 94 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, у тому числі, п. 43 № 4609 від 18 грудня 2007 року ТОВ "ГІРНЯК" у зв`язку із порушенням п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).
18 травня 2012 року наказом Державної служби геології та надр України № 210 анульовано дію спеціальних дозволів на користування надрами, у тому числі, п. 13 № 4609 від 18 грудня 2007 року ТОВ "ГІРНЯК" на підставі підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615.
Не погоджуючись з вищевказаними наказами, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції виходив з того, що існувала підстава для анулювання спеціального дозволу № 4609 від 18 грудня 2007 року, а саме порушення позивачем підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615 (в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), тобто невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк. Таким чином, дозвіл анульовано у відповідності до ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) на підставі підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615 (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), отже відповідач не повинен був отримувати згоду позивача на припинення права користування надрами, а у випадку незгоди - звертатися до суду.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи позов, апеляційний суд виходив з того, що судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні не було встановлено факт наявності порушення особливих умов спеціальних дозволів з боку ТОВ "Гірняк". Вказав, що дозвіл скасовано всупереч ст. 26 Кодексу України про надра, оскільки не отримано на це згоди позивача як надрокористувача, та відсутнє судове рішення про анулювання спеціального дозволу.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Перелік обов`язків надрокористувачів містить норма статті 24 КУпН, пунктом 5 частини другої якої передбачено, що користувачі надр зобов`язані виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 15 Порядку державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 1995 року №75, передбачено, що облік запасів корисних копалин ведеться на основі звітних балансів гірничодобувних і геологорозвідувальних підприємств. Форма звітного балансу за групами корисних копалин та інструкції щодо їх заповнення розробляються Мінприроди, погоджуються із заінтересованими міністерствами та відомствами і затверджуються Мінстатом.
Відповідно до пункту 18 вказаного Порядку Держгеонадра контролює своєчасність подання підприємствами та організаціями звітних балансів запасів корисних копалин, перевіряє їх правильність та відповідність встановленим вимогам і складає державний баланс запасів корисних копалин.
Наказом Державної геологічної служби від 26 грудня 2007 року №142 "Про затвердження звітної документації щодо запасів та використання корисних копалин" затверджена форма звітного балансу запасів корисних копалин (5-гр), в якій термін подання такої звітності значиться - до 5 лютого.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме згідно оскаржуваних наказів Державної служби геології та надр України № 94 від 16 березня 2012 року та № 210 від 18 травня 2012 року, підставою для зупинення дії спеціального дозволу було порушення ТОВ "Гірняк" вимог Пункту 3 статті 53 Кодексу України від 27.07.1994 № 132/94-ВР "Про надра" (КУпН) в частині забезпечення користувачем надр "обліку стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності", а підставою анулювання спеціального дозволу на користування надрами стало невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Стосовно доводів касаційної скарги третьої особи, що судом апеляційної інстанції не надано оцінку, що ТОВ "Гірняк" не подало звітність за формою 5-гр за 2011 рік, що стало підставою для анулювання спеціального дозволу, колегія суддів зазначає, що спеціальний дозвіл анульовано на підставі підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615, тобто за невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу, а не з підстави неподання звітності за формою 5-гр.