ПОСТАНОВА
Іменем України
17 липня 2019 року
Київ
справа №0440/7154/18
адміністративне провадження №К/9901/3532/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Губської О. А.,
суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Криворізької місцевої прокуратури №3 до Криворізької міської ради Дніпропетровської області, Управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті Кривому Розі ради, Криворізький навчально-виховний комплекс №35 "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - багатопрофільний ліцей "Імпульс" Криворізької міської ради Дніпропетровської області, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою заступника прокурора Дніпропетровської області на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року, постановлену у складі судді Турлакової Н. В., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Юрко І. В. (головуючий), Чубаненко С.В., Чумака С. Ю.
І. Суть спору
1. 24 вересня 2018 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради, Криворізької міської ради Дніпропетровської області, треті особи - Криворізький навчально-виховний комплекс №35 "Загальноосвітня школа I-III ступенів - багатопрофільний ліцей "Імпульс" Криворізької міської ради Дніпропетровської області, Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті Кривому Розі ради, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуації у Дніпропетровській області, в якому просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність Криворізької міської ради Дніпропетровської області та управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності КНВК №35 "Загальноосвітня школа І-ІИ ступенів - багатопрофільний ліцей "Імпульс" КМР, що зафіксовані в акті №111/14 та приписі №44 від 27.11.2017 року, акті №83/14 та приписі №76 від 29.05.2018 року, акті №109/14 та приписі №102 від 15.06.2018 року, складених Криворізьким міським управлінням ГУ ДСНС у Дніпропетровській області;
1.2. зобов`язати Криворізьку міську раду та управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради вжити заходи, направлені на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності КНВК №35 "Загальноосвітня школа І-IIІ ступенів - багатопрофільний ліцей "Імпульс" КМР, що зафіксовані у вказаних актах та приписах, у тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних для усунення виявлених порушень.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
2. Дніпропетровський окружний адміністративний суд ухвалою від 27 вересня 2018 року, яку залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року, адміністративний позов повернув позивачу на підставі пункту 7 частини четвертої статті 169 КАС України, оскільки відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави.
3. При цьому суди виходили з того, що доводи прокурора про те, що відсутній орган, який повноважний звернутись з даними позовними вимогами, а Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не наділено повноваженнями звернення до суду із даним позовом щодо зобов`язання вчинити дії, не відповідає дійсності та суперечить статтям 67, 68 Кодексу цивільного захисту України.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
4. Позивач, вважаючи вказані судові рішення ухваленими з порушенням вимог норм матеріального та процесуального права, подав касаційну скаргу.
5. У касаційній скарзі автор просить скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що прокурор у даному випадку звернувся з позовом як самостійний позивач та предметом його позову є матеріально-правова вимога заявлена до суб`єкта владних повноважень (органів місцевого самоврядування) про зобов`язання вжити заходи направлені на забезпечення права на безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти. У органів ДСНС України відсутня можливість на законних підставах залучати органи місцевого самоврядування та їх уповноважені органи до вирішення питання усунення порушень вимог пожежної безпеки у підпорядкованих закладах освіти. Ані Кодексом цивільного захисту України, ані будь-яким іншим законом України, не встановлено права органів Державної служби з надзвичайних ситуацій подавати позов про зобов`язання фізичної та юридичної особи вчинити певні дії.
7. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
ІV. Нормативне врегулювання
8. Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Відповідно до п.3 ч. 1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
10. Положення п. 3 ч. 1 ст.131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII).
11. Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
12. Відповідно до ч.4 ст.53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
13. Відповідно до п. 7 ч.4 ст.169 КАС України, позовна заява повертається позивачеві, якщо відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.
14. Згідно з п. 6 Положення про ДСУНС, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
15. Пунктами 47, 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. №1052 визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
15.1. перевіряє наявність і готовність до використання в разі виникнення надзвичайних ситуацій промислових засобів захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин, засобів цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку;
15.2. складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу житло та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.