1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



15 липня 2019 року

м. Київ

Справа № 905/1255/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Ткаченко Н.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу Державного підприємства "Регіональні електричні мережі"

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.03.2019

(Колегія суддів: Гребенюк Н.В. - головуючий, Зубченко І.В., Чернота Л.Ф.)

у справі

за позовом Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" в особі Донецької філії ДП "Регіональні електричні мережі", Донецька область, м.Мирноград,

до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ, Донецька область, м. Слов`янськ,

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, м. Київ,

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Селидівський машинобудівний завод", Донецька область, м. Дружківка,

про стягнення 872 222,40 грн, -



ВСТАНОВИВ:

1. Державне підприємство "Регіональні електричні мережі" в особі Донецької філії Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" (далі в тексті - Позивач) звернулось до господарського суду Донецької області з позовною заявою до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (далі в тексті - Відповідач) про стягнення 872 222,40 гривень, з яких: 859 951,92 гривень за активну електричну енергію, 12 270,48 гривень за послуги з перетікання реактивної електричної енергії.

Короткий зміст позовних вимог та рішень судів попередніх інстанцій

2. В обґрунтування заявлених вимог Позивач посилається на самовільне, бездоговірне споживання електричної енергії військовими частинами В2950 та А1126, у зв`язку з чим Відповідач на підставі п.8.7. Положення про організацію квартирно-експлуатаційного відділення міста Луганськ, затвердженого начальником Південно-Східного територіального квартирно-експлуатаційного управління 14.11.2014, зобов`язаний сплатити вартість спожитої електричної енергії.

3. Рішенням господарського суду Донецької області від 16.10.2018 задоволено позовні вимоги Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" в особі Донецької філії Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" до квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ про стягнення 872 222,40 гривень, з яких: 859 951,92 гривень заборгованості за самовільно спожиту електричну енергію, 12 270,48 гривень заборгованості за послуги з перетікання реактивної електричної енергії та вирішено стягнути з квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ на користь Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" в особі Донецької філії Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" 859 951,92 гривень заборгованості за самовільно спожиту електричну енергію, 12 270,48 гривень заборгованості за послуги з перетікання реактивної електричної енергії, 13 083,34 гривень судового збору.

4. Рішення суду першої інстанції мотивовано наступним:

4.1. Суд першої інстанції за результатами дослідження зібраних доказів у справі дійшов до висновку, що Позивачем доведено, а Відповідачем не спростовано факт бездоговірного споживання військовими частинами В2950 та А1126 електричної енергії. З огляду на викладене, позовні вимоги, як зазначено у рішенні, підлягають задоволенню в повному обсязі.

5. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.03.2019 рішення господарського суду Донецької області від 16.10.2018 у справі №905/1255/18 скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

6. Постанова суду апеляційної інстанції мотивована наступним:

6.1. Суд апеляційної інстанції встановив, що 22.10.2007 між Державним підприємством "Регіональні електричні мережі" (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Селидівський машинобудівний завод" (Споживач) було укладено договір про постачання електричної енергії №03-46, за яким Постачальник зобов`язався постачати електричну енергію Споживачу за об`єктом - завод, Донецька область, Покровський район (станом на 2015 рік - Красноармійський район), с. Михайлівка, вул. Центральна,6.

6.2. Споживач (ТОВ "Селидівський машинобудівний завод") листом №46 від 16.06.2015 звернувся до Донецької філії ДП "Регіональні електричні мережі" з вимогою про припинення електропостачання заводу у зв`язку із розташуванням на його території військової частини та втратою контролю за безпекою електропостачання, а також узгодження постачання електричної енергії на спірний об`єкт в подальшому.

6.3. Як зазначив Позивач, в той же день представники Селидівського енергоуправління Донецької філії ДП "Регіональні електричні мережі" прибули за нарядом на територію заводу та зафіксували покази засобів обліку електроенергії разом із представниками військової частини А1126. Разом з цим, військовим було роз`яснено порядок поставки електроенергії на об`єкт.

6.4. Позивач вказав, що договір про постачання електричної енергії з Відповідачем, з причин, не залежних від Позивача, укладено не було, у зв`язку з чим та утвореною заборгованістю, 11.08.2016 об`єкт ТОВ "Селидівський машинобудівний завод" було відключено від електропостачання, з моменту відключення по сьогоднішній день на завод електропостачання не здійснюється.

6.5. За результатами дослідження зібраних доказів у справі суд апеляційної інстанції зазначив, що суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку, що саме КЕВ м. Луганськ має нести відповідальність за бездіяльність ТОВ "Селидівський машинобудівний завод", яке відповідно до норм ПКЕЕ було зобов`язано відключити споживачів та за дії військових частин, які (можливо) самовільно споживали електрику. Матеріалами справи підтверджено відсутність договірних відносин між Позивачем, третьою особою, військовими частинами та КЕВ м. Луганськ.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу

7. До Верховного Суду від Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" надійшла касаційна скарга у якій Позивач просить суд скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.03.2019 і залишити в силі рішення господарського суду Донецької області від 16.10.2018.

8. В обґрунтування підстав для скасування постанови суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції у касаційній скарзі наведено наступні доводи:

8.1. Суд апеляційної інстанції неправильно застосував приписи пунктів 8.7, 8.8 Положення "Про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України", яке затверджено Наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013 №448.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

9. До Верховного Суду від Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ надійшов відзив на касаційну скаргу у якому Відповідач просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Позиція Верховного Суду

10. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2019 відкрито касаційне провадження у справі №905/1255/18 за касаційною скаргою Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.03.2019 у вказаній справі та вирішено призначити до розгляду касаційну скаргу Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.03.2019 у справі №905/1255/18 у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

11. Дослідивши без виклику учасників судового процесу наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції - без змін, виходячи з наступного.

12. Відповідно ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

13. Щодо доводу касаційної скарги про те, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував приписи пунктів 8.7, 8.8 Положення "Про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України", яке затверджено Наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013 №448, колегія суддів зазначає наступне.

14. Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 10 Закону України "Про Збройні Сили України", Міністерство оборони України забезпечує життєдіяльність Збройних Сил України, їх функціонування, бойову та мобілізаційну готовність, боєздатність, підготовку до виконання покладених на них завдань, застосування, комплектування особовим складом та його підготовку, постачання озброєння та військової техніки, підтримання справності, технічної придатності та модернізації зазначеного озброєння і техніки, матеріальних, фінансових, інших ресурсів та майна згідно з потребами, визначеними Генеральним штабом Збройних Сил України в межах коштів, передбачених Державним бюджетом України, і здійснює контроль за їх ефективним використанням, організовує виконання робіт і надання послуг в інтересах Збройних Сил України.

15. Згідно підпункту 1.1. пункту 1 Положення "Про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України", яке затверджено Наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013 №448 (далі в тексті - Положення), це Положення визначає організацію та завдання квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України (далі - ЗС України). Організація квартирно-експлуатаційного забезпечення ЗС України (далі - квартирно-експлуатаційне забезпечення) - це комплекс заходів, спрямованих на безпечну експлуатацію, утримання казармено-житлового фонду, об`єктів соціально-культурного призначення, комунальних споруд та інженерних мереж військових містечок, забезпечення військових частин квартирним майном.


................
Перейти до повного тексту