1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 липня 2019 року

Київ

справа №420/5711/18

адміністративне провадження №К/9901/15231/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шевцової Н.В.,

суддів: Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №420/5711/18

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу

за касаційною скаргою Міністерства юстиції України

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Бітова А.І., суддів: Лук`янчук О. В., Ступакової І.Г.,



УСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог



1. У листопаді 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі - відповідач, Мін`юст) з позовною заявою, в якій з урахуванням змін, просила:

1.1. визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 25 жовтня 2018 року №3345/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (далі - Наказ №3345/5);

1.2. визначити, що рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/5711/18, що набрало законної сили, є підставою відновлення (розблокування) Державним підприємством "Національні інформаційні систем" Міністерства юстиції України доступу державному реєстратору - приватному нотаріусу Одеського міського нотаріального округу Іллічовій Н.А. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

1.3. визначити строк виконання судового рішення та звернути рішення, що прийнято по справі №420/5711/18, до негайного виконання.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Наказ №3345/7, прийнятий за результатами камеральної перевірки, виданий з порушенням статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктів 7, 10 "Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2018 року №990 (далі - Порядок № 990).

3. За доводами позивача спірний наказ прийнятий без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення та без забезпечення права позивача брати участь у процесі його прийняття. Крім того, на думку позивача, її діями не було порушено права та законні інтереси фізичних чи юридичних осіб або держави.

4. Відповідач позов не визнав, вказуючи, що під час проведення камеральної перевірки приватного нотаріуса Іллічової Н. А., були виявлені порушення. Міністерство юстиції України, прийнявши до уваги пропозицію Комісії, створеної для проведення даної камеральної перевірки, відповідно до приписів частини другої статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", прийняло рішення у формі Наказу №3345/5 про тимчасове блокування доступу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

5. На думку відповідача, ним прийнято вмотивоване рішення про тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що виключає необхідність доведення шкоди завданої в результаті порушень, виявлених камеральною перевіркою. Прийняття зазначеного рішення є дискреційними повноваженнями Міністерства юстиції України.



ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи



6. 25 липня 2018 року Міністерством юстиції України прийнято наказ №2555/7 року "Про проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Наказ № 2555/7), яким затверджено перелік державних реєстраторів, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, зокрема, ОСОБА_1 - приватного нотаріусу Одеського міського нотаріального округу.

7. Наказом № 2555/7 встановлено строк проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань з дати набрання чинності цим наказом у термін до 03 вересня 2018 року.

8. 27 липня 2018 року текст Наказу № 2555/7 опубліковано на офіційному сайті Міністерства Юстиції України.

9. 31 серпня 2018 року головним спеціалістом відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату І.П. Октисюк складено Акт за результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни (далі - Акт моніторингу).

10. В Акті моніторингу зазначено, що у ході моніторингу реєстраційних дій позивача, встановлено порушення вимог частини третьої статті 10, частини першої статті 18, статті 26 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" 1952-ІV від 01 липня 2004 року (далі - Закон № 1952--ІV), пункту 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Кабінетом Міністрів України №1127 від 25 грудня 2015 року, пунктів 10,11,12,13 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1141 від 26 жовтня 2011 року за заявою про реєстрацію іншого речового права №25782843 та заявою про внесення змін до записів Державного реєстру прав №25657336.

10.1. Виявлені порушення встановлено на підставі того, що за заявами №25782843 та №25657336 нотаріусом не здійснено пошук у державному реєстрі прав відомостей про нерухоме майно; право власності та суб`єкта цього права; інші речові права та суб`єкта цих прав; іпотеку та суб`єкта цього права; обтяження прав на нерухоме майно та суб`єкта цих прав (відсутні сформовані пошуки відомостей у Державному реєстр прав).

10.2. Крім того, за заявами про внесення змін до записів Державного реєстру прав №№26398922, 26400059, 26405822 не встановлено черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв (відсутній пошук у базі даних заяв).

11. 17 вересня 2018 року Міністерством юстиції України прийнято наказ №3347/7 "Про проведення камеральної перевірки у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора-приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни" (далі - Наказ № 3347/7), яким з метою проведення камеральної перевірки позивача утворено Комісію для проведення камеральної перевірки у складі: ОСОБА_2 - начальника відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату; Кондакової Світлани Миколаївни - головного спеціалісту відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату; Клочко Тараса Петровича - головного спеціаліста відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації департаменту державної реєстрації та нотаріату (далі - Комісія).

12. 20 вересня 2018 року текст Наказу № 3347/7 розміщено на офіційному сайті Мін`юсту.

13. Копія даного наказу, згідно супровідного листа Міністерства юстиції України, направлена ОСОБА_1, 19 вересня 2018 року за вихідним номером 10076/19.3.2/34-18 на зазначену адресу позивача - 65044, м. Одеса, вул. Пироговська 7/9.

14. 04 жовтня 2018 року за результатами проведення камеральної перевірки Комісією складено довідку, за містом якої встановлено порушення позивачем вимог частини третьої статті 10, частини першої статті 18, статті 26 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" 1952-ІV від 01 липня 2004 року (далі - Закон № 1952--ІV), пункту 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Кабінетом Міністрів України №1127 від 25 грудня 2015 року, пунктів 10,11,12,13 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1141 від 26 жовтня 2011 року.

14.1. Виявлені порушення встановлено на підставі того, що за заявами №25782843 та №25657336 не здійснено пошук у державному реєстрі прав відомостей про нерухоме майно; право власності та суб`єкта цього права; інші речові права та суб`єкта цих прав; іпотеку та суб`єкта цього права; обтяження прав на нерухоме майно та суб`єкта цих прав (відсутні сформовані пошуки відомостей у Державному реєстр прав).

14.2. Крім того, за заявами про внесення змін до записів Державного реєстру прав №№26398922, 26400059, 26405822 не встановлено черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв (відсутній пошук у базі даних заяв).

14.3. 28 липня 2016 року приватним нотаріусом Іллічовою Н.А. прийнято заяву №17866677 про державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "РАФ-ПЛЮС" (код ЄДРПОУ 31185987) на об`єкт нерухомого майна - нежитлову будівлю лікувально-оздоровчого комплексу, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2

14.4. 28 липня 2016 року за результатами розгляду вищезазначеної заяви приватним нотаріусом Іллічовою Н.А., прийнято рішення №30671890, на підставі якого відкрито розділ Державного реєстру прав №984340351101, внесено запис про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "РАФ-ПЛЮС" №15620817, запис про іпотеку №15621111, а також записи про арешт нерухомого майна №№15621337, 15621420, 15622013, 15622192, щодо всього рухомого та нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "РАФ-ПЛЮС".

14.5. У порушення вимог статей 3,12,26 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" 1952-ІV від 01 липня 2004 року, пункту 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1141 від 26 жовтня 2011 року, приватним нотаріусом Іллічовою Н.А., записи про арешти №№15621337, 15621420, 15622013, 15622192 - було безпідставно видалено як помилкові, без відповідного рішення суду.

15. За наслідками проведення камеральної перевірки Комісією запропоновано тимчасово заблокувати доступ державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 1 (один) рік.

16. 25 жовтня 2018 року наказом Міністерства юстиції України №3345/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно", тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора-приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 1 (один) рік.



ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



17. 05 лютого 2019 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду у задоволенні позовних вимог відмовлено.

18. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що у ході судового розгляду справи знайшли своє підтвердження порушення вчинені нотаріусом ОСОБА_1, та виявлені відповідачем у ході перевірки. Порушення процедурних питань проведення камеральної перевірки, судом під час розгляду справи не встановлено.

19. Суд першої інстанції дійшов висновку, що законодавством не встановлено обов`язку залучати суб`єкта, щодо якого проводиться перевірка, до участі у її проведенні та в подальшому прийнятті відповідного рішення. Документи, створені або отримані під час проведення камеральної перевірки можуть надаватися суб`єкту, щодо якого проводилася камеральна перевірка, у разі його звернення. Отже, наказ Міністерства юстиції України №3345/5 від 25 жовтня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" - відповідає законодавчо визначеним вимогам.

20. 09 квітня 2019 року постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено нове судове рішення, яким задоволено позовну заяву, визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України №3345/5 від 25 жовтня 2018 року "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".

21. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що матеріали справи не містять належних доказів підтвердження отримання позивачем Наказу про проведення камеральної перевірки №2555/7 від 25 липня 2018 року, камеральну перевірку проведено з порушенням встановленої процедури, а отже прийнятий за результатами такої перевірки Наказ Міністерства юстиції України №3345/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу Іллічової Наталії Артемівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" є протиправним та підлягає скасуванню. З приводу двох інших позовних вимог апеляційний суд зазначив, що вони стосуються суду першої інстанції.



ІV Касаційне оскарження



22. Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, представник відповідача подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а саме вимог пункту 10 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 1 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), окремих положень Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 990 (далі - Порядок № 990), статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.


................
Перейти до повного тексту