1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 липня 2019 року

Київ

справа №855/270/19

адміністративне провадження №А/9901/208/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Бевзенко В.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Носадчої О.Е.,

представників позивачів - ОСОБА_1, ОСОБА_2

представника відповідача - Краснощока А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центральної виборчої комісії на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року (головуючий - Безименна Н.В., судді: Ключкович В.Ю., Кучма А.Ю.) у справі за позовом ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії про визнання пртиправними дій та бездіяльності, скасування рішень та за позовом Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

09 липня 2019 року ОСОБА_3 звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії під час прийняття постанови від 05 липня 2019 року № 1496 "Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3, включеного до виборчого списку Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" (далі - постанова № 1496), що полягає в нездійсненні перевірки достовірності та належності інформації, наданої Службою безпеки України в листі від 04 липня 2019 року № 99/410;

- визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії під час прийняття постанови № 1496;

- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 1496;

- зобов`язати Центральну виборчу комісію у подальшому утриматись від скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3, включеного до виборчого списку Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року з підстав не встановлення його перебування в Україні.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 липня 2019 року відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_3

09 липня 2019 року Політична партія "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" звернулась до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 1496.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року відкрито провадження у справі за позовом Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2019 року задоволено клопотання представника відповідача та об`єднано в одне провадження справи за позовами ОСОБА_3 і Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Позовні заяви, подані з аналогічних підстав, обґрунтовані порушенням відповідачем принципів верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, внаслідок чого прийнято незаконне і необґрунтоване рішення про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 За доводами позивачів, Центральна виборча комісія не здійснила належної перевірки та не вчинила жодних дій щодо отримання від Служби безпеки України та Генеральної прокуратури України належних доказів того, що ОСОБА_3 упродовж останніх 5 років не проживає в Україні, зокрема, не вжила заходів для отримання інформації від Держприкордонслужби, яка є єдиним повноважним органом зі здійснення контролю за перетином громадянами державного кордону та не порівняла відомості Держприкордонслужби з відомостями СБУ і ГПУ. Внаслідок вказаних протиправних дій і бездіяльності відповідачем прийнято оскаржувану постанову на підставі єдиного доказу - листа СБУ від 04 липня 2019 року № 99/410, який містить нічим не підтверджені припущення щодо неперебування ОСОБА_3 з 2014 року в Україні, в той час як останнім подано до Центральної виборчої комісії докази того, що після повернення 08 травня 2014 року в Україну він більше не перетинав державний кордон України, що підтверджує його постійне перебування в Україні (в межах її державного кордону) з 08 травня 2014 року до цього часу.

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року позови задоволено частково. Визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії під час прийняття постанови № 1496. Визнано протиправною та скасовано постанову Центральної виборчої комісії № 1496. В задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_3 відмовлено.

Судове рішення мотивоване тим, що лист СБУ від 04 липня 2019 року № 99/410, який покладено в основу оскаржуваного рішення, не містить конкретних фактів та беззаперечних доказів проживання ОСОБА_3 поза межами Державного кордону України упродовж останніх п`яти років та фактично дублює інформацію, наведену в листі Генеральної прокуратури України від 20 червня 2019 року № 03/1-264вн-19, що була у розпорядженні відповідача при прийняття постанови від 20 червня 2019 року про реєстрацію ОСОБА_3 кандидатом у народні депутати України. Таким чином, на момент вирішення питання про скасування реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 у відповідача була наявна суперечлива інформація щодо перебування позивача на території України з 2014 року, для перевірки якої Центральною виборчою комісією не було вжито жодних заходів.

В апеляційній скарзі Центральна виборча комісія просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

Посилається на те, що лист СБУ містив чіткі дані щодо непроживання ОСОБА_3 протягом останніх п`яти років в Україні, а Центральна виборча комісія не наділена повноваженнями контролю та механізмами перевірки наданої СБУ інформації. Водночас подані ОСОБА_3 документи до Комісії не підтверджували його перебування на території України абсолютну більшість (не менше 183) днів кожного року із п`ятирічного періоду, які йдуть підряд та передують дню позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.

На думку скаржника, суд першої інстанції неправомірно поклав обов`язок доведення непроживання ОСОБА_3 в Україні протягом останніх п`яти років на Центральну виборчу комісію.

Зазначає також, що судом безпідставно враховано низку документів, доданих до позову ОСОБА_3 на підтвердження його проживання в Україні протягом останніх п`яти років, оскільки ці документи були відсутні у Комісії на момент прийняття постанови № 1496.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_3 просить відмовити в її задоволенні. Указує на безпідставність доводів відповідача щодо відсутності у нього повноважень з перевірки інформації, наданої СБУ, оскільки Законом України "Про Центральну виборчу комісію" комісії надано достатньо повноважень, щоб не бути пасивним користувачем інформації, а активно здійснювати передбачені законом дії на отримання додаткової інформації у разі необхідності.

ОСОБА_3 уважає необґрунтованими твердження відповідача щодо не доведення позивачем цензу осілості, зважаючи на те що комісією не вказано, яким саме документом позивач мав підтвердити своє проживання в Україні більш ніж 180 днів на рік, який орган надає такі довідки і яким законом це передбачено.

Зазначає також, що якщо Центральна виборча комісія мала намір покарати позивача шляхом скасування його реєстрації за порушення ним цензу осілості, то саме комісія й зобов`язана була довести, що позивач не проживав в України останні п`ять років.

У відзиві на апеляційну скаргу Політична партія "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" просить залишити її без задоволення, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду.

Крім того, зазначає, що статтею 54 Закону України "Про вибори народних депутатів України" не передбачено подання кандидатами в депутати доказів свого перебування в Україні протягом останніх п`яти років. Водночас поданим ОСОБА_3 з власної ініціативи документам на підтвердження факту проживання в Україні з 2014 року комісією не надано належної правової оцінки.

У судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги, представники позивачів просили відмовити в її задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що постановою Центральної виборчої комісії від 20 червня 2019 року № 1103 зареєстровано кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема, ОСОБА_3

Листом Служби безпеки України від 04 липня 2019 року № 99/410 Центральну виборчу комісію повідомлено, що Генеральною прокуратурою України щодо ОСОБА_3 здійснюється розслідування кримінального провадження від 25.09.2015 р. і Службою безпеки України за дорученням слідчого Головного слідчого управління ГПУ від 18.11.2016 р. № 17/1/5-34844-15 здійснюється розшук підозрюваного ОСОБА_3 на території України. За результатами розшукових дій перебування ОСОБА_3 в Україні не встановлено. Крім того, в рамках вказаного кримінального провадження розшук ОСОБА_3 здійснюється Національною поліцією України з 20 червня 2014 року. Місце його перебування також не встановлено. Водночас зазначено, що з відкритих джерел інформації (оприлюднений у мережі "Фейсбук" прес-секретарем ГПУ Л. Сарган лист Генеральної прокуратури України на адресу ЦВК від 20.06.2019 р. № 03/1-264 вих-19) відомо, що ОСОБА_3 є активним користувачем соціальної мережі "Фейсбук", має зареєстровану особисту сторінку у вказаній мережі та використовує можливості інтернет-провайдера ВАТ "Національні кабельні мережі" (РФ, м. Москва, вул. Нагатинська, 1) для її наповнення. З урахуванням наведеного, СБУ вважає, що ОСОБА_3 з 2014 року на території України не перебував, офіційні пункти пропуску державного кордону України не перетинав.

Постановою Центральної виборчої комісії від 05 липня 2019 року № 1496 скасовано реєстрацію кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 В основу вказаного рішення був покладений лист Служби безпеки України від 04 липня 2019 року.

Частиною першою статті 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частин другої і третьої статті 76 Конституції України народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років. Не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.

Аналогічні норми містяться у статті 9 Закону України від 17.11.2011 р. № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061).


................
Перейти до повного тексту