1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 липня 2019 року

м. Київ

справа №440/3546/18

провадження №К/9901/14807/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,



розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.12.2018 (головуючий суддя Кукоба О.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Лях О.П., суддів Бегунца А.О., Яковенка М.М.)

у справі №440/3546/18

за позовом ОСОБА_1

до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції,

третя особа Всеукраїнська громадська організація "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ",

про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнська громадська організація "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ", у якому просив:

а) визнати протиправними дії та бездіяльність Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, які полягають у безпідставному неприйнятті та поверненні документів, поданих ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб;

б) зобов`язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції прийняти та передати документи, подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, після повторного їх подання ОСОБА_1 ;

в) зобов`язати Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб розглянути подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" документи та прийняти за результатом їх розгляду обґрунтоване законне рішення, передбачене Положенням про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 10.11.2014 №867.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку ОСОБА_1 відповідач безпідставно повернув без розгляду документи позивача, подані останнім з метою одержання статусу учасника бойових дій. На переконання позивача, розгляд заяви про надання статусу учасника бойових дій має здійснюватися відповідною Комісією, а повноваження відповідача полягають виключно у прийнятті заяви та її передачі на розгляд Комісії.

3. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.12.2018 залишеною без змін ухвалою постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019, позов задоволено частково:

а) визнано протиправною бездіяльність Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції щодо не вчинення дій з передання заяви ОСОБА_1 від 18 липня 2018 року на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб;

б) зобов`язано Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (код ЄДРПОУ 39396335; пров. Музейний, 12, м. Київ, 01001) прийняти та передати документи, подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, після повторного їх подання ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

4. У поданій касаційній скарзі Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 31.08.2011 є членом Всеукраїнської громадської організації "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ", а з 11.01.2016 є головою відокремленого підрозділу зазначеної організації у Полтавській області.

6. Рішенням Оржицького районного суду Полтавської області від 02.05.2018 у справі №543/254/18 встановлено факт, який має юридичне значення, а саме: залучення та безпосередня участь ОСОБА_1 у проведенні антитерористичної операції в районах її проведення у складі групи пошуку та евакуації тіл загиблих військовослужбовців у періоди з 28.09.2014 по 05.10.2014, з 06.10.2014 по 12.10.2014, з 01.01.2015 по 01.06.2015.

7. В серпні 2018 року позивач звернувся до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції із заявою, у якій він просив розглянути документи, що підтверджують його безпосередню участь в антитерористичній операції, та надати статус учасника бойових дій.

8. Листом від 27.07.2018 №3223/02/05.1-18 відповідач повідомив ОСОБА_1 про повернення документів, оскільки надання статусу учасника бойових дій представникам громадських організацій не належить до повноважень Міжвідомчої комісії, а інших документів, що підтверджували б наявність трудових відносин між позивачем та ВГО "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ" разом із заявою не надано.

9. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у спірних відносинах відповідач вийшов за межі власних повноважень, тобто, діяв не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, що визначені чинним законодавством.

11. Крім того суд першої інстанції вказав, що з метою поновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції прийняти та передати документи, подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій", на розгляд саме Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, після повторного їх подання ОСОБА_1 (з у рахуванням того, що такі документи повернуті позивачу разом з листом від 27.07.2018 вих. №3223/02/05.1-18).

12. Окремо суди зазначили, що позовні вимоги ОСОБА_1 про зобов`язання Міжвідомчої комісії розглянути подані ним документи та прийняти за результатом їх розгляду обґрунтоване законне рішення, є передчасними.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Відповідач у своїй касаційній скарзі наголошує на тому, що до компетенції Міжвідомчої комісії не відноситься повноваження надавати оцінку про належність особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, оскільки за результатом такої оцінки у міжвідомчої комісії відсутні повноваження щодо прийняття рішення про відмову у наданні статусу учасника бойових дій. Тобто, міжвідомча комісія уповноважена розглядати питання лише щодо тих осіб, щодо яких має право приймати рішення по суті (надати або відмовити у наданні статусу), вирішуючи при цьому питання чи брала така особа безпосередню участь в антитерористичній операції і чи має вона право на такий статус відповідно до частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

14. Оскільки Положенням не передбачено права комісії відмовити особі у наданні статусу учасника бойових дій з підстав неналежності особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, презумується, що на її засідання можуть бути винесені лише ті документи, щодо яких вона може прийняти одне з рішень по суті.

15. Позивач у відзиві на касаційну просив суд рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін. Також просив постановити окрему ухвалу щодо незаконних дій відповідача, які полягають у свідомому не виконанні судового рішення, що набрало законної сили.

16. Третя особа у відзиві на касаційну скаргу просила суд:

а) частково скасувати рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове, яким позов задовольнити у повному обсязі;

б) постановити окрему ухвалу щодо незаконних дій відповідача, які полягають у свідомому не виконанні судового рішення, що набрало законної сили.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

18. Перелік осіб, які визнаються учасниками бойових дій, визначений статтею 6 Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

19. Відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України від 22.10.1993 №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (тут і далі у редакції, чинній у період перебування позивача в зоні проведення АТО) учасниками бойових дій, окрім інших, визнаються працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.

20. Абзацом другим згаданого пункту передбачено, що порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.

21. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (далі - Порядок №413, у редакції, чинній у період перебування позивача в зоні проведення АТО).


................
Перейти до повного тексту