ПОСТАНОВА
Іменем України
15 липня 2019 року
Київ
справа № 855/271/19
адміністративне провадження № А/9901/206/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Соколова В.М., Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання - Головко О.В.
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - Єзерська А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року (судді Парінов А.Б., Беспалов О.О., Ключкович В.Ю.) у справі № 855/271/19 за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови,
УСТАНОВИВ:
09 липня 2019 року ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК) про визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 05 липня 2019 року № 1502 "Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії" (https://www.cvk.gov.ua/pls/acts/showcardd089.html?id=46808&what=0,) (далі - спірна постанова) у частині внесення змін до постанов ЦВК:
1) від 25 червня 2019 року № 1275 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" щодо кандидата в народні депутати України ОСОБА_2;
2) від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" у частині, що стосується кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 .
На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначав, що на підставі рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року у справі № 855/220/19, залишеного без змін постановою Верховного Суду від 04 липня 2019 року, ЦВК прийняла спірну постанову, якою внесла зміни до постанов від 25 та 26 червня 2019 року № 1275, № 1346 відповідно, в частині належності кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 до членів Політичної партії "Слуга народу". Однак, при розгляді зазначеної справи суд першої інстанції не встановив невідповідність документів, поданих позивачем до ЦВК, для реєстрації його як кандидата у депутати, а також не приймав рішення про внесення змін до постанови ЦВК від 25 червня 2019 року № 1275. Так чином, на думку позивача, ЦВК вийшла за межі повноважень та, одночасно з прийняттям рішення про внесення змін до постанови від 26 червня 2019 року № 1346, внесла зміни й до постанови від 25 червня 2019 року № 1275.
Рішенням від 11 липня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 відмовив.
Висловлюючи таку правову позицію Шостий апеляційний адміністративний суд керувався тим, що відповідно до статті 129 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Суд дійшов висновку, що оскільки під час розгляду судової справи № 855/220/19 встановлено внесення відповідачем недостовірних відомостей щодо партійності кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 у Додатку № 14 до постанови від 25 червня 2019 року № 1275 та Додатку 121 до постанови від 26 червня 2019 року № 1346, то відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про внесення відповідних змін до вказаних постанов шляхом зазначення, що кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 145 ОСОБА_2 є безпартійним. Крім того рішенням суду першої інстанції у вказаній судовій справі визнано протиправною бездіяльність ЦВК щодо невнесення змін до постанови від 25 червня 2019 року № 1275, а саме: виключення відомостей про членство ОСОБА_2 у Політичній партії "Слуга народу" та зазначення відомостей, що цей кандидат в народні депутати України є безпартійним. Відтак, відповідач прийняв спірну постанову на виконання судових рішень у справі № 855/220/19, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_2 звернувся до Верховного Суду з апеляційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в частині скасування постанови ЦВК від 05 липня 2019 року №1502 щодо внесення змін до постанови Комісії від 25 червня 2019 року № 1275 (Додаток № 14).
На обґрунтування вимог апеляційної скарги представник позивача вказує, що суд першої інстанції, розглядаючи дану адміністративну справу, дійшов беззаперечного висновку про право ЦВК приймати за власною ініціативою постанови про внесення змін у свої рішення, у тому числі (але не виключно) про реєстрацію кандидатів у депутати внаслідок виявлення невідповідності інформації у поданих до Комісії для реєстрації кандидата документів(зокрема щодо партійності), проте залишив поза увагою інший беззаперечний факт, що був установлений пунктом 6 Роз`яснення, затвердженого постановою ЦВК від 14 червня 2019 року № 1009, та знайшов своє відображення у висновках суду у справі № 855/220/19, щодо відсутності правових підстав для прийняття ЦВК рішення про зміни до постанов про реєстрацію кандидатів у депутати після 25 червня 2019 року. Виходячи із того, що ЦВК, реєструючи ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України, установила достовірність поданих ним відомостей, то прийнята у подальшому спірна постанова відповідача є нічим іншим як застосуванням подвійних стандартів та порушення прав і законних інтересів виборця, впливом на кандидата, а тому є неправомірною та підлягає скасуванню.
Відзив на апеляційну скаргу ОСОБА_2 відповідач до суду не подав.
У судовому засіданні представник позивача просив апеляційну скаргу задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції.
Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення.
Судом установлено, що 25 червня 2019 року ЦВК прийняла постанову № 1275 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою вирішила, серед іншого, зареєструвати в одномандатному виборчому окрузі № 145 кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2, який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в селі Старе Село Рокитнівського району Рівненської області, є громадянином України, протягом останніх п`яти років проживає на території України, має вищу освіту, є фізичною особою-підприємцем та членом Політичної партії "Слуга народу", проживає у місті Києві, судимість відсутня, самовисуванець (Додаток № 14).
26 червня 2019 року ЦВК прийняла постанову № 1346, якою затвердила форму і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
У Додатку 121 до цієї постанови у виборчому бюлетені по одномандатному виборчому окрузі № 145 розміщена інформація щодо кандидата у народні депутати України ОСОБА_2, 1987 року народження, освіта вища, фізична особа-підприємець, проживає у місті Києві, член Політичної партії "Слуга народу", самовисування.
При цьому судом установлено, що 28 червня 2019 року Політична партія "Слуга народу" звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом, у якому просила суд, зокрема:
- визнати протиправною бездіяльність ЦВК щодо незабезпечення внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про їх партійність - "член Політичної партії "Слуга народу", а саме до постанови від 25 червня 2019 року № 1275, якою, у тому числі, зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 26 червня 2019 року № 1346 у частині зазначення відомостей про партійність - "член Політичної партії "Слуга народу" кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі, в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2 ;
- зобов`язати ЦВК протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах шляхом зазначення таких відомостей - "безпартійний".
При вирішення спору у справі № 855/220/19 судом установлено, що у реєстрі переліку членів Політичної партії "Слуга народу" відомості про ОСОБА_2 - відсутні.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року, залишеного без змін постановою Верховного Суду від 04 липня 2019 року, позовні вимоги Політичної партії "Слуга народу" задоволено, серед іншого, щодо кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 .
На виконання судових рішень у справі № 855/220/19, ЦВК прийняла постанову від 05 липня 2019 року № 1502, якою внесла відповідні зміни до постанови Комісії від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", зокрема, щодо відомостей стосовно партійності ОСОБА_2 .
Крім того, враховуючи встановлені судами обставини, з метою недопущення неналежного інформування виборців про особи вказаних кандидатів у народні депутати України та порушення принципу забезпечення вільного волевиявлення виборців, ЦВК визнала за необхідне внести зміни, серед іншого, до постанови від 25 червня 2019 року № 1275 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 145 ОСОБА_2 .
Вважаючи, що при винесенні постанови від 05 липня 2019 року № 1502 у частині, що стосується ОСОБА_2, відповідач протиправно вийшов за межі судового рішення у справі № 855/220/19, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів Верховного Суду виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом (частина 3 статті 77 Основного Закону).
Організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI).
За частиною 1 статті 1 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон № 1932-IV) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Згідно з частиною 2 статті 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Стаття 19 указаного Закону визначає повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України.
Зокрема, Комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом, та затверджує форму, колір, текст виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах, забезпечує їх виготовлення.
Зазначені положення кореспондуються з пунктами 9 і 14 частини 2 статті 30 Закону № 4061-VI, відповідно до яких Комісія реєструє кандидатів у депутати та затверджує форму, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в одномандатних виборчих округах; забезпечує централізоване виготовлення у необхідній кількості та облік виборчих бюлетенів і передає їх окружним виборчим комісіям.
Згідно з частиною 2 статті 55 Закону № 4061-VІ Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів, зокрема автобіографії кандидата в депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості.
Отже, реалізуючи зазначені повноваження, ЦВК у відповідності до приписів частини 1 статті 59 Закону № 4061-VІ, реєструє кандидатів у народні депутати України в одномандатних округах, за умови надання їй, документів, передбачених статтею 55 цього Закону.