1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 липня 2019 року

Київ

справа №826/1588/18

адміністративне провадження №К/9901/66781/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської митниці Державної фіскальної служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2018 року (суддя Скочок Т.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року (судді: Бужак Н.П. (головуючий), Костюк Л.О., Парінов А.Б.) у справі № 826/1588/18 за позовом ОСОБА_1 до Київської митниці Державної фіскальної служби про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,



УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Київської митниці Державної фіскальної служби (далі - відповідач, контролюючий орган, Київська митниця ДФС) про визнання протиправною бездіяльність Київської митниці ДФС щодо невиконання вимог статті 301 Митного кодексу України статті 43 Податкового кодексу України та Порядку, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618, а саме: не підготування висновку про повернення сплачених сум за митне декларування товару позивачу з відповідного бюджету та не подання його для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, зобов`язання Київської митниці ДФС підготувати висновок про повернення позивачу помилково сплачених грошових коштів за митне декларування товару у сумі 405 600,00 грн та подати його для виконання до відповідного органу державної казначейської служби.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом допущено бездіяльність щодо розгляду та вирішення по суті заяви позивача про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у сумі 405 600,00 грн (передплата за митне оформлення), надіслану на адресу Київської митниці ДФС поштою 19.12.2017. Позивач також вказує, що попередньо постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 22.09.2017 у справі № 359/3090/17 за матеріалами адміністративного правопорушення митних правил, передбачених статтею 471 Митного кодексу України, було закрито провадження по справі відносно позивача за відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Київської митниці ДФС за заявою ОСОБА_1 (вх. № 231828/47 від 27.12.2017) про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань. Зобов`язано Київську митницю ДФС оформити та подати до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві висновок про повернення ОСОБА_1 помилково та/або надміру сплачених митних платежів у розмірі 405 600,00 грн.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що сплата позивачем митних платежів у сумі 405 600,00 грн відбулась внаслідок помилки відповідача у зв`язку зі складанням протоколу за наслідками виявлення правопорушення митних правил, факт скоєння якого в подальшому спростовано відповідними судовими рішеннями.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Київська митниця ДФС подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 липня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 12.03.2017 року відносно громадянина України ОСОБА_1 головним державним інспектором другого відділу оперативного реагування управління протидії митним правопорушенням Київської митниці ДФС Момот С.М. був складений протокол про порушення митних правил за № 0138/11А125000/17 за ознаками правопорушення, передбаченого ст. 471 Митного кодексу України ("Порушення порядку проходження митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю"). Зокрема, в тексті протоколу зафіксовано обставини ввезення позивачем на митну територію України в аеропорту товарів (речей без ознак вжитку) загальною вартістю зі слів останнього 42 550 євро без письмового декларування.

15 березня 2017 року до відділу митного оформлення № 4 митного поста "Бориспіль-аеропорт" позивачем була подана митна декларація № UА125100/2017/380002, згідно якої він задекларував зазначені товари в режимі ІМ40АА (випуск для вільного обігу), що були попередньо прийняті на зберігання 12.03.2017. Також позивачем були сплачені митні платежі у сумі 405 600,00 грн, що підтверджуються копіями дублікату квитанції № 0.0.725673648.1 від 15.03.2017 та довідки ПАТ "Приватбанк" від 13.02.2018 № 2018021317575602 . Зі змісту довідки встановлено, що позивач 15.03.2017 здійснив платіж з карткового рахунку № НОМЕР_2 на суму 405 600,00 грн за реквізитами: отримувач: Київська митниця ДФС; рахунок отримувача: 37347112520026, МФО 820019, код ЄДРПОУ 39470947; призначення платежу: "передплата за митне декларування, без ПДВ".

Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 22 вересня 2017 року у справі № 359/3090/17, відкритою за адміністративним матеріалом (протоколом від 12.03.2017 року), який надійшов від Київської міської митниці відносно громадянина ОСОБА_1, про порушення митних правил, передбачених статтею 471 Митного кодексу України, - провадження у справі було закрито за відсутністю складу адміністративного правопорушення. Вилучені у ОСОБА_1 товари за наведеним переліком постановлено повернути останньому. Постанова Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 22 вересня 2017 року набрала законної сили 3 жовтня 2017 року.

В грудні 2017 року позивач звернувся до Київської міської митниці із заявою про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань (вх. № 231828/47 від 27.12.2017), в якій він просив відповідача підгодовувати висновок про повернення грошових кошті в сумі 405 600,00 грн за переплату митного декларування та подати висновок до відповідного органу про повернення грошових коштів в сумі 405 600,00 грн за передплату митного декларування; повернути суми в розмірі 405 600,00 грн за вказаними у заяві реквізитами. Однак, листом від 09.01.2018 № 188/2/10-70-19-02-47 Київська митниця ДФС відмовила позивачу у задоволенні вказаної заяви, посилаючись на те, що вказана у заяві сума, за даними АСМО "Інспектор", не обліковується як помилково та/або надміру сплачена.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем при переміщенні товару та проходженні митного контролю, вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанції окремих положень Митного кодексу України, а також того, що вказана позивачем у заяві (№ 231828/47 від 27.12.2017) сума за даними АСМО "Інспектор", не обліковується як помилково та/або надміру сплачена, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.

8. Позивачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.

9. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до пункту 3 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Підпункти 14.1.115, 14.1.182 пункту 14.1 статті 14.

Надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.

10.2. Пункти 43.1, 43.2, 43.3, 43.4, 43.5 статті 43.

Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

11. Бюджетний кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):

11.1. Частина друга статті 45.

Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

12. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

12.1. Частини перша, друга, третя, четверта статті 301.

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.

Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.

12.2. Частина восьма статті 374.

Товари (крім підакцизних), сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 10000 євро, що пересилаються (переміщуються) на митну територію України в міжнародних поштових відправленнях, міжнародних експрес-відправленнях, у ручній поклажі, супроводжуваному та несупроводжуваному багажі, а також товари (крім підакцизних), незалежно від їх фактурної вартості, що переміщуються на митну територію України у вантажних відправленнях, підлягають декларуванню та митному оформленню з поданням митної декларації, передбаченої законодавством України для підприємств, а також дозволів (ліцензій), сертифікатів відповідності чи свідоцтв про визнання відповідності у випадках, установлених законодавством України для суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності, та оподатковуються ввізним митом за повними ставками Митного тарифу України і податком на додану вартість за ставкою, встановленою Податковим кодексом України.

13. Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затверджений наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 № 618:

13.1. Абз. 1, 2, 12 пункту 1, пункти 2, 3, 4 Розділу ІІІ.

Для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб`єкта господарської діяльності або фізичною особою.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України платника податків-юридичної особи, або прізвище, ім`я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів.

Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.


................
Перейти до повного тексту