1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



24 червня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/1398/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючого - Пєскова В.Г., суддів: Катеринчук Л.Й., Погребняка В.Я.



учасники справи:

позивач - Акціонерне товариство "Таскомбанк" (попередня назва - Публічне акціонерне товариство "Таскомбанк",

відповідач - Головне управління урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України,

за участю - Військової прокуратури Центрального регіону України,

розглянув у порядку письмового провадження без виклику учасників судового процесу касаційну скаргу Акціонерного товариства "Таскомбанк"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019

у складі колегії суддів: Мальченко А.О. (головуючий), Дикунської С.Я., Жук Г.А.

та на рішення Господарського суду міста Києва від 26.11.2018

у складі судді Гумеги О.В.

у справі за позовом Акціонерного товариства "Таскомбанк" (попередня назва - Публічне акціонерне товариство "Таскомбанк"

до Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України,

за участю Військової прокуратури Центрального регіону України,

про стягнення 515 676,38 грн,



За результатами розгляду касаційної скарги Касаційний господарський суд



ВСТАНОВИВ:

Обставини справи встановлені судами першої та апеляційної інстанції

1. Як вбачається з матеріалів справи, 30.12.2011 між Головним управлінням Державної фельд`єгерської служби, найменування якого було змінено на Головне управління урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України (далі - Головне управління урядового фельд`єгерського зв`язку, у тексті договору - виконавець) та Публічним акціонерним товариством "Таскомбанк", найменування якого було змінено на Акціонерне товариство "Таскомбанк" (далі - АТ "Таскомбанк", у тексті договору - замовник) було укладено Генеральну угоду № 2-12/К (далі - договір), відповідно до п. 1 якої виконавець організовує і забезпечує доставку цінних відправлень замовника на умовах, вказаних нижче. Конфіденційність і збереження доставки гарантується виконавцем.

2. Згідно з п.п. 2.1-2.2 договору виконавець забезпечує доставку відправлень замовника, зокрема, на адресу юридичних осіб з м. Києва до обласних центрів України, міст Сімферополя, Севастополя, Ялти АР Крим. Приймання відправлень здійснюється у приміщенні замовника, відділень замовника з 09:00 до 13:00 та з 14:00 до 16:00 в робочі дні тижня, за замовленням, зробленим напередодні, з виїздом офіцера фельдзв`язку автотранспортом підрозділів виконавця.

3. Пунктом 3.1 договору визначено, що виконавець приймає для доставки відправлення граничним розміром: посилки - 20х30х40 (см), вагою до 10 кг, пакети - 5х25х35 (см), вагою до 2 кг.

4. Відповідно до п. 3.3 договору на відправлення, які передаються виконавцю, замовник виписує три примірники реєстру встановленої форми (додаток № 2). Перший та другий примірники реєстру подаються разом з відправленням виконавцю, а третій, з підписом і печаткою виконавця, залишається у замовника. При оформленні реєстру замовник повинен вказувати номер цього договору.

5. Пунктом 3.5 договору визначено, що пересилці не підлягають відправлення на адресу іноземних фірм і фізичних осіб, а також предмети і речовини, заборонені для пересилання відповідно до законодавства України.

6. Виконавець зобов`язаний прийняти відправлення замовника відповідно до пунктів 2.2, 2.3 та статті 3 цього договору (п. 5.1.1 договору).

7. Згідно з п.п. 5.1.2, 5.1.3 договору виконавець зобов`язаний доставити відправлення замовника до пункту призначення в строк, передбачений пунктом 2.4 цього договору. Під час доставки відправлень замовника, виконавець зобов`язаний забезпечити їх збереження та конфіденційність.

8. Положеннями п. 5.2.1 договору передбачено, що замовник зобов`язаний оформити відправлення відповідно до п.п. 3.1-3.5 цього договору.

9. Виконавець має право у присутності представника замовника і представника компетентних органів провести перевірку вкладеного відправлення у випадку, передбаченому чинним законодавством України (п. 5.3.3 договору).

10. Відповідно до п.п. 7.1.1, 7.1.2 договору виконавець несе цивільно-правову відповідальність за прийняті від замовника відправлення тільки у межах оголошеної цінності за умови оформленого відповідно до чинного законодавства документального підтвердження вмісту вкладеного та суми нестачі за рішенням суду. Відповідальність виконавця перед замовником за збереження відправлень настає з моменту прийому їх у встановленому порядку від замовника і закінчується в момент передачі відправлень у встановленому порядку за призначенням.

11. Пунктом 7.1.4 договору встановлено, що виконавець не несе відповідальності за вміст відправлення.

12. Згідно з п. 7.2. договору замовник відповідає за вміст відправлення відповідно до п. 3.5 договору.

13. У відповідності до п. 10 договору, останній вступає в силу з дня його підписання обома сторонами, діє до 31.12.2012 та вважається подовженим на попередніх умовах на наступний календарний рік, якщо жодна із сторін не виявить письмового бажання його скасувати. Про скасування договору потрібно повідомити не менше ніж за 10 робочих днів.

14. Як стверджував позивач у позовній заяві, 22.11.2016 АТ "Таскомбанк" скористалося послугами Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку відповідно до умов договору, передавши відповідачеві з Сумського відділення № 51 АТ "Таскомбанк" для доставки до Харківського відділення № 11 АТ "Таскомбанк" цінне відправлення, у якому містилось 20 000 дол. США, що станом на дату відправлення складало еквівалент 515 676,38 грн.

15. Проте, як вбачається з позовної заяви, вказане відправлення не було доставлено у встановлений договором строк та за місцем призначення, про що АТ "Таскомбанк" дізналося з листа відповідача № 63/30-459 від 25.11.2016, в якому останній повідомив, що 24.11.2016 було здійснено груповий напад невідомих осіб на військовослужбовців Відділу УФЗ Держспецзв`язку в м. Харкові, які виконували доставку міським фельд`єгерським маршрутом цінного відправлення до Харківського відділення № 11 АТ "Таскомбанк" в порядку виконання договору, внаслідок чого викрадено цінне відправлення, яке позивач передав відповідачеві відповідно до умов укладеного договору.

16. Посилаючись на те, що відповідач порушив умови договору щодо строку доставки (п.п. 2.4, 5.1.2) та не забезпечив збереження відправлення (п. 5.1.3), позивач вважає, що Головне управління урядового фельд`єгерського зв`язку зобов`язане відповідно до умов договору (п. 7.1) відшкодувати АТ "Таскомбанк" суму грошових коштів в межах оголошеної цінності в розмірі 515 676,38 грн, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.



Обґрунтування позову

17. У січні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Таскомбанк", яке в подальшому змінило найменування на АТ "Таскомбанк" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку про стягнення 515 676,38 грн, посилаючись на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за Генеральною угодою № 2-12/К від 30.12.2011 щодо здійснення доставки цінного відправлення позивача.

18. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та відповідачем укладено Генеральну угоду № 2-12/К, за якою Головне управління урядового фельд`єгерського зв`язку (виконавець) зобов`язувався організовувати і забезпечувати доставку цінних відправлень позивача.

19. Як вказує позивач, 22.11.2016 останнім було передано відповідачеві для доставки до Харківського відділення № 11 АТ "Таскомбанк" цінну посилку, у якій містилось 20 000 дол. США, що станом на дату відправлення складало еквівалент 515 676,38 грн. Проте, зазначене відправлення не було доставлено за місцем призначення, у зв`язку з тим, що відправлення було викрадено, а тому, на думку позивача, наявні підстави для стягнення з відповідача збитків у розмірі 515 676,38 грн.



Короткий зміст рішення суду першої та апеляційної інстанцій

20. Справа розглядалась судами неодноразово.

21. 26.11.2018 рішенням Господарського суду міста Києва у справі № 910/1398/17 у задоволенні позову відмовлено повністю.

22. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у прийнятому відповідачем поштовому відправленні позивачем подано для пересилання іноземну валюту, що є порушенням вимог чинного законодавства та умов укладеного сторонами договору; надані під час нового розгляду справи пояснення позивача щодо подання відповідачеві для пересилання зношеної іноземної валюти є недоведеними, оскільки позивачем у позовній заяві вказано, що для пересилання було надано відповідачеві іноземну валюту в розмірі 20 000 дол. США, жодних доказів пересилання саме зношеної валюти матеріали справи не містять; за умовами договору відповідач несе матеріальну відповідальність за прийняті від замовника відправлення лише у межах оголошеної цінності за умови оформленого відповідно до чинного законодавства документального підтвердження вмісту вкладеного та суми нестачі за рішенням суду; протиправна поведінка позивача, який порушив умови договору та вимоги чинного законодавства, не надає йому права вимагати від відповідача відшкодування збитків.

23. 18.03.2019 постановою Північного апеляційного господарського суду у справі № 910/1398/17 апеляційну скаргу АТ "Таскомбанк" залишено без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 26.11.2018 - без змін. Матеріали справи № 910/1398/17 повернуто до Господарського суду міста Києва.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

24. 09.04.2019 АТ "Таскомбанк" подано касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 26.11.2018 у справі № 910/1398/17; прийняти нове рішення, яким позов АТ "Таскомбанк" до Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку про стягнення суми оголошеної цінності поштового відправлення (грошових коштів) за Генеральною угодою № 2-12/К від 3.12.2011 в розмірі 515 676,38 грн задовольнити повністю.

25. Скаржник вважає, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, а також допущено порушення та неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті і незаконної відмови у задоволенні позову АТ "Таскомбанк", що згідно положень статей 310, 311 ГПК України є підставою для скасування оскаржуваного рішення та постанови і прийняття нового рішення про задоволення позову АТ "Таскомбанк".

26. Скаржник вказує, що на його думку, судами першої та апеляційної інстанцій невірно застосовано, зокрема, положення ст.ст. 1, 13, 18 Закону України "Про поштовий зв`язок" та п.п. 30, 32 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 270.



Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу

27. Державна служба спеціального зв`язку та захисту інформації України та Військова прокуратура Центрального регіону України вважають доводи касаційної скарги АТ "Таскомбанк" безпідставними, рішення судів законними і обґрунтованими, тому просить Суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 26.11.2018 у справі № 910/1398/17 - без змін.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

А. Оцінка аргументів учасників справи

і висновків судів першої й апеляційної інстанцій

А. Щодо суті касаційної скарги

28. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

29. Здійснивши перевірку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення без задоволення касаційної скарги АТ "Таскомбанк" з огляду на таке.

30. Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

31. Місцевий господарський суд, даючи оцінку правовідносинам, що склались між сторонами в ході виконання даного договору правильно зазначив, що такий за своєю правовою природою є договором надання послуг, за умовами якого, відповідно до статті 901 ЦК України, одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

32. Частиною другою статті 901 ЦК України визначено, що положення глави 63 ЦК України можуть застосовуватись до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

33. Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

34. У відповідності до статей 626, 629 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. Договір є обов`язковим до виконання сторонами.

35. Таким чином, як вірно зазначено судами попередніх інстанцій, укладення Головним управлінням урядового фельд`єгерського зв`язку та АТ "Таскомбанк" Генеральної угоди № 2-12/К від 30.12.2011 було спрямоване на отримання останнім послуг з доставки цінних відправлень відповідачем, на якого, в свою чергу, покладався обов`язок організувати і забезпечити доставку цінних відправлень позивача, забезпечивши їх збереження та конфіденційність.

36. За приписами статей 509, 526 ЦК України, статей 173, 193 Господарського кодексу України (далі - ГК України) суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

37. Як правильно встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 22.11.2016 позивачем надано, а відповідачем отримано для пересилання цінне відправлення б/н на суму 515 676,38 грн, місце призначення - м. Харків, вул. Римарська, 17, одержувач - Харківське відділення № 11 АТ "Таскомбанк", відділ касових операцій, що підтверджується реєстром № 6 з відповідними відмітками відповідача, супровідним касовим ордером 1 до сумки з валютними цінностями, прибутково-видатковим касовим ордером № 2788439, квитанцією № 1675 в прийомі відправлень від СВ № 51 АТ "Таскомбанк" (а.с. 49-52, т. 1).

38. З матеріалів справи вбачається, що листом за вих. № 63/30-459 від 05.11.2016 Відділом урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в місті Харкові повідомлено позивача про те, що 24.11.2016 було здійснено напад невідомих осіб на військовослужбовців Відділу УФЗ Держспецзв`язку в м. Харкові, внаслідок чого викрадено цінності АТ "Таскомбанк", які направлялись з м. Суми до м. Харків (а.с. 22, т. 1).

39. У зв`язку з наведеними у листі обставинами, Головним управлінням Національної поліції в Харківській області відкрито кримінальне провадження № 12016220510004201, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24.11.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною п`ятою статті 186 КК України (а.с. 117, т. 1).

40. Згідно зі статтею 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.

41. Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України", державна служба спеціального зв`язку та захисту інформації України є державним органом, який призначений для забезпечення функціонування і розвитку державної системи урядового зв`язку, Національної системи конфіденційного зв`язку, формування та реалізації державної політики у сферах криптографічного та технічного захисту інформації, телекомунікацій, користування радіочастотним ресурсом України, поштового зв`язку спеціального призначення, урядового фельд`єгерського зв`язку, а також інших завдань відповідно до закону.

42. Приписами статті 5 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України" встановлено, що до загальної структури державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України входить, зокрема, головне управління та підрозділи урядового фельд`єгерського зв`язку.

43. Частиною першою статті 10 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України" визначено, що головне управління та підрозділи урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України призначені для організації і забезпечення урядовим фельд`єгерським зв`язком Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем`єр-міністра України, державних органів, органів місцевого самоврядування, органів військового управління та інших юридичних осіб відповідно до законодавства.

44. Для забезпечення виконання покладених на неї обов`язків Державна служба спеціального зв`язку та захисту інформації України має право надавати фізичним або юридичним особам на договірних засадах послуги, безпосередньо пов`язані із забезпеченням виконання покладених на Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України завдань, за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України (п. 4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України").

45. Порядком визначення вартості та надання платних послуг Головним управлінням та підрозділами урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, затвердженого наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України 29.09.2016 № 600, встановлено особливості визначення вартості та надання Головним управлінням та підрозділами урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України платних послуг державним органам, органам місцевого самоврядування та іншим юридичним особам відповідно до пункту 5 частини п`ятої та пункту 4 частини шостої статті 10 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України", Переліку платних послуг, що надаються Головним управлінням та підрозділами урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1105.

46. Положеннями вказаного Порядку визначено, зокрема, наступні терміни:

- замовник - державний орган, орган місцевого самоврядування та інші юридичні особи, яким надаються платні послуги із забезпечення урядовим фельд`єгерським зв`язком на договірних засадах;

- цінне відправлення - відправлення з оголошеною цінністю, визначеною замовником, яке прийняте для доставки Головним управлінням та підрозділами урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

47. Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1105 затверджено перелік платних послуг, що надаються Головним управлінням та підрозділами урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, серед якого зазначено, зокрема, доставка кореспонденції та/або цінних відправлень співробітником Головного управління та підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку з прийманням у приміщенні замовника за його заявою: без використання автотранспортних засобів Головного управління та підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку; з використанням автотранспортних засобів Головного управління та підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку.

48. Статтею 2 Закону України "Про поштовий зв`язок" визначено, що відносини у сфері надання послуг поштового зв`язку регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Діяльність у сфері надання послуг поштового зв`язку спеціального призначення (фельд`єгерського і спеціального зв`язку) провадиться відповідно до законодавства України.

49. Відповідно до статті 1 Закону України "Про поштовий зв`язок" поштовий зв`язок спеціального призначення - складова частина поштового зв`язку України, призначена для надання послуг поштового зв`язку окремим категоріям користувачів.

50. Статтею 1 Закону України "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України" визначено, що спеціальний зв`язок - зв`язок, що забезпечує передачу секретної та/або службової інформації шляхом застосування відповідних організаційних та технічних заходів; система спеціального зв`язку - сукупність обладнання, засобів, комплексів та систем обробки, передачі, технічного та криптографічного захисту інформації, що організаційно, технічно та функціонально поєднані в єдине ціле, призначена для забезпечення користувачів спеціальним зв`язком; засіб спеціального зв`язку - апаратний, апаратно-програмний засіб, який призначений для обробки інформації з обмеженим доступом у складі системи спеціального зв`язку, але не реалізує криптографічних перетворень інформації.

51. З аналізу наведених положень законодавства вбачається, що фельд`єгерський зв`язок входить до системи поштового зв`язку України і регулюється нормами Закону України "Про поштовий зв`язок", а діяльність у сфері фельд`єгерського зв`язку провадиться відповідно до законодавства України.

52. За змістом статті 13 Закону України "Про поштовий зв`язок" оператори надають користувачам послуги поштового зв`язку відповідно до законодавства України та провадять іншу підприємницьку діяльність в установленому законом порядку. Послуги поштового зв`язку надаються на договірній основі згідно з Правилами надання послуг поштового зв`язку, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, та повинні відповідати встановленим нормам якості.

53. Відповідно до пункту 30 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 270 (далі - Правила) у внутрішніх поштових відправленнях пересилаються предмети, не заборонені для пересилання.

54. Пунктом 32 Правил встановлено, що у внутрішніх поштових відправленнях забороняється пересилати, зокрема, національну валюту (крім нумізматичних монет та їх колекцій) та іноземну валюту.


................
Перейти до повного тексту