ПОСТАНОВА
Іменем України
12 липня 2019 року
Київ
справа №855/263/19
адміністративне провадження №А/9901/198/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Уханенка С.А.,
суддів - Бевзенка В.М., Кашпур О.В.,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 липня 2019 року (головуючий Беспалов О.О., судді Ключкович В.Ю., Парінов А.Б.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 23.06.2019 року №1201, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1, звернулася до суду з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 23.06.2019 р. № 1201 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_1, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року";
- зобов`язати відповідача повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, у народні депутати, яка балотується в одномандатному виборчому окрузі № 153, шляхом самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 р. та прийняти рішення відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 липня 2019 року позовна заява ОСОБА_1 залишена без розгляду.
Приймаючи вказану ухвалу суд першої інстанцій виходив з того, що адміністративний позов було подано з пропуском п`ятиденного строку, передбаченого частиною 6 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
В апеляційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить оскаржену ухвалу скасувати та задовольнити позов.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає про неможливість своєчасного оскарження рішення відповідача, у зв`язку з перебування за кордоном по плану політичної програми та обмеженими фізичними можливостями. Також наводить обґрунтування неправомірності оскарженого рішення ЦВК.
У судове засідання позивач не з`явився, його представник не був допущений до участі у справі з огляду на відсутність статусу адвоката. Відповідач у поданому до судового засідання клопотанні просив розглянути справу за відсутності його представника.
З огляду на приписи статті 311 КАС України справа розглядалася у порядку письмового провадження.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 23 червня 2019 року, Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 1201 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_1, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року".
Незгода з вказаною постановою ЦВК стала підставою для звернення ОСОБА_1 до суду з адміністративним позовом.
Відповідно положень частини 8 статті 12 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" рішення Комісії може бути оскаржене до суду в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
Особливості судового розгляду й вирішення окремих категорій адміністративних справ визначені §2 Глави 11 розділу III Кодексу адміністративного судочинства України.
До таких справ, з огляду на швидкоплинність виборчого процесу, законодавець відніс і провадження щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій (стаття 273 КАС України).
Відповідно до частини 1 статті 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною 6 статті 273 КАС України установлено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Відповідно до ч.1 ст. 270 КАС України на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу.