1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 липня 2019 року

Київ

справа №802/253/17-а

адміністративне провадження №К/9901/15545/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,



розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 01.03.2017 у складі судді Дончика В.В. та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 у складі колегії суддів: Матохнюка Д.Б. (головуючий), Сапальової Т.В., Боровицького О.А. у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції у Вінницькій області (далі - ГУНП у Вінницькій області, відповідач) щодо відмови у прийнятті та не подання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви, висновку щодо виплати грошової допомоги разом з документами, які додані до заяви,

- зобов`язати ГУНП у Вінницькій області у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви позивача подати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати йому грошової допомоги у зв`язку із встановленням йому III групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.

2. Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 01.03.2017 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.04.2017 рішення суду першої інстанції залишено без змін.

4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

4.1. Позивач проходив службу в органах внутрішніх справ. У зв`язку з набранням чинності Законом України "Про національну поліцію" ОСОБА_1 був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ та прийнятий на службу в Головне управління Національної поліції у Вінницькій області.

4.2. 21 червня 2016 року майора поліції ОСОБА_1, інспектора-чергового Козятинського відділення поліції Калинівського відділу Головного управління Національної поліції у Вінницькій області, було звільнено зі служби в Національній поліції, на підставі п. 2 ч. 1 ст. 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу - за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції).

4.3. Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №569315 від 18 серпня 2016 року позивачу встановлена III група інвалідності (захворювання, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ).

4.4. 08 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до ГУНП у Вінницькій області із заявою з додатками, в якій просив прийняти його заяву та додані до неї документи та направити до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати йому грошової допомоги, у зв`язку із встановленням йому III групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 року №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850.

4.5. Листом від 13 січня 2017 року №35/05/29-17 ГУНП у Вінницькій області повідомило позивачу про повернення наданих ним документів щодо призначення та виплати одноразової допомоги. При цьому, зазначили про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 №730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ" ГУНП у Вінницькій області не є правонаступником УМВС України у Вінницькій області, і тому не має правових підстав для застосування Закону України "Про міліцію".

4.6. Також, у листі зазначено про те, що відповідно до пункту 4 статті 100 Закону України "Про Національну поліцію", одноразова грошова допомога призначається і виплачується за останнім місцем проходження служби поліцейським. При цьому, порядок призначення та отримання поліцейським одноразової грошової допомоги, розміри та підстави за якими здійснюється призначення та виплата, регулюються положеннями статей 97-101 Закону України "Про Національну поліцію" і реалізується в порядку та на умовах, визначених наказом МВС від 11.01.2016 № 4.

5. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у прийнятті та не подання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви, висновку щодо виплати грошової допомоги разом з документами, які додані до заяви, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

5.1. Позивач вважає, що відноситься до категорії осіб, яким передбачена виплата одноразової грошової допомоги, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію".

6. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що ІІІ групи інвалідності встановлена ОСОБА_1 після проходженням служби в Національній поліції на посаді інспектора-чергового Калинівського відділу Козятинського відділення поліції ГУНП у Вінницькій області, тому не зважаючи на те, що інвалідність позивачу встановлена в зв`язку з захворюванням, пов`язаним саме з проходженням служби в органах внутрішніх справ, при зверненні до ГУНП у Вінницькій області щодо виплати одноразової грошової допомоги позивач повинен був керуватись Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженим Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.01.2016 № 4 та звертатись з пакетом документів, визначених у даному Порядку.

6.1. При цьому, суди попередніх інстанцій зауважили, що позивачем визначено, що підставою для виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, є саме норми статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20 грудня 1990 року N565-XII та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

6.2. Крім того, судами попередніх інстанцій було зазначено, що оскільки позивач був звільнений з органів внутрішніх справ та проходив службу в органах Національної поліції у статусі поліцейського, вирішення питання про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги не може бути здійснено на підставі Закону України "Про міліцію" та постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

7. Позивач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

8. Аргументи касаційної скарги зводяться до того, що судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень неповно досліджено докази і не встановлено всі обставини справи, та як наслідок неправильно застосовано норми матеріального права і порушено норми процесуального права.

9. Відповідачем подані заперечення на касаційну скаргу, в яких він просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

10. На обґрунтування заперечень вказує, що оскаржувані судові рішення постановлені на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

11. Конституція України

11.1. Відповідно до частини 2 статті 19 органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Кодекс адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15.12.2017 року)

121.1. Частиною 3 статті 2 встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

13. Закон України "Про Національну поліцію" №580 від 02.07.2015 (набрав чинності 07.11.2015)

13.1. Згідно з пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-XII.

13.2. Відповідно до пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних Закону України "Про Національну поліцію" право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію" , зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".

13.3. До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію" порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 Закону № 565-XII та Порядком №850.

13.4. Згідно з частиною 2 статті 97 Закону України "Про Національну поліцію" порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.

13.5. Відповідно до пункту 4 статті 100 Закону України "Про Національну поліцію", одноразова грошова допомога призначається і виплачується за останнім місцем проходження служби поліцейським.

14. Закон України "Про міліцію" №565-XII від 20.12.1990 (втратив чинність 02.07.2015)

14.1. Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.


................
Перейти до повного тексту