ПОСТАНОВА
Іменем України
11 липня 2019 року
м. Київ
справа №766/17303/16-а
провадження №К/9901/18201/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого-судді Єзерова А.А.,
суддів Саприкіної І.В., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Осіпова Ю.В., суддів Золотнікова О.С., Скрипченка В.О.)
у справі №766/17303/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до Херсонського міського суду Херсонської області із позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в м. Херсоні, в якому просив суд:
зобов`язати відповідача відновити з 02.06.2015 року виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ від 05.11.1991 без обмеження її граничного розміру та без оподаткування;
визнати протиправним та скасувати рішення №215 від 14.12.2016 року Управління ПФУ в м. Херсоні та зобов`язати відповідача здійснити обчислення, перерахунок та виплату йому пенсії за вислугу років відповідно до ст.50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 року № 1789-ХІІ у розмірі 90 % від суми місячної (чинної) заробітної плати, згідно довідки прокуратури Херсонської області від 07.12.2016 року №18/445 вих-16 про заробітну плату, починаючи з 01.01.2016 року, без обмеження її граничного розміру, безстроково (довічно) та без оподаткування.
2. Постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 06.03.2017 позовну заяву ОСОБА_1 задоволено частково:
зобов`язано Управління ПФУ в м. Херсоні відновити з 02.06.2015 року виплату раніше призначеної йому пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 року №1789-ХІІ без обмежень її граничного розміру та без оподаткування;
визнано протиправним та скасовано рішення № 215 від 14.12.2016 року Управляння ПФУ в м. Херсоні та зобов`язано відповідача здійснити обчислення, перерахунок та виплату йому пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 року №1789-ХІІ у розмірі 90% від суми місячної (чинної) заробітної плати, згідно довідки прокуратури Херсонської області від 07.12.2016 року за №18/445 вих-16 про заробітну плату, починаючи з 01.01.2016 року, без обмежень її граничного розміру, безстроково (довічно) та без оподаткування.
3. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2017 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
4. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) з 26.05.1998 працює в органах прокуратури Херсонської області, а з 18.07.2016 - на посаді прокурора відділу нагляду за додержанням законів територіальними органами поліції при впроваджені оперативно-розшукової діяльності управління нагляду у кримінальному провадженні прокуратури Херсонської області.
6. 26.04.2010 позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру" №1789.
7. 08.12.2016 у зв`язку із підвищенням посадових окладів працівників органів прокуратури позивач звернувся до відповідача з заявою про здійснення перерахунку розміру обчисленої пенсії, визначеної у довідці прокуратури Херсонської області від 07.12.2016 року №18/445 вих-16.
8. 14.12.2016 Управління ПФУ в м. Херсоні відмовило ОСОБА_1 у здійснені такого перерахунку.
9. 14.12.2016 позивач звернувся до Управління ПФУ в м. Херсоні із запитом про надання інформації про причини припинення виплати йому пенсії за вислугу років з квітня 2015 року, призначеної з червня 2010 року відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" №1789.
10. 19.12.2016 відповідач своїм листом №28279/12 повідомив ОСОБА_1, що оскільки він є працюючою особою, то виплата пенсії йому припиняється.
11. Вважаючи зазначені дії та рішення Пенсійного органу незаконними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.
12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що виплата пенсії позивачу припинена всупереч нормам чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства. Окремо суд першої інстанції зазначив, що позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" №1789.
13. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що з 01.04.2015 набув чинності закон, яким обмежено виплату пенсії працюючим пенсіонерам. Вказані норми на час виникнення спірних правовідносин були чинними та у встановленому законом порядку не визнавалась неконституційними.
14. Щодо вимог про перерахунок пенсії, суд апеляційної інстанції зазначив, що у зв`язку з тим, що на момент звернення до пенсійного органу з проханням про перерахунок пенсії позивач є працюючим пенсіонером та йому взагалі припинена виплата пенсії за вислугу років на час перебування його на посаді, а тому відповідно, відсутні належні підстави для перерахунку йому пенсії.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
15. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для поновлення виплати пенсії позивачу, оскільки з 01.06.2015 дія Закону, на який послався суд апеляційної інстанції, на позивача не розповсюджується.
16. Щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 стверджує, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" №1789.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.
Щодо вимог позивача про поновлення виплати йому пенсії з 02.06.2015.
18. На час призначення позивачеві пенсії пенсійне забезпечення працівників прокуратури визначалося статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-XII (далі - Закон №1789-ХІІ).
19. 01 квітня 2015 року набрав чинності Закон України від 02 березня 2015 року №213-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" (далі - Закон № 213-VIII).
20. Згідно зі статтею 50-1 Закону № 1789-ХІІ в редакції Закону N 213-VIII, тимчасово, у період з 01 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року:
особам, на яких поширюється дія цього Закону (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії/щомісячного довічного грошового утримання у порядку та на умовах, передбачених, в тому числі Законом № 1789-ХІІ, пенсія, призначена відповідно до цієї статті, не виплачується.
21. Після звільнення з роботи виплата пенсії відповідно до цього Закону поновлюється.
22. Також Законом № 213-VII внесено зміни до статті 47 Закону № 1058-IV та визначено, що тимчасово, у період з 01 квітня по 31 грудня 2015 року: у період роботи особи (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") на посадах, які дають право на призначення пенсії або щомісячного довічного грошового утримання у порядку та на умовах, передбачених, зокрема, № 1789-ХІІ, пенсії, призначені відповідно до цього Закону, не виплачуються.
23. Водночас пунктом 5 Прикінцевих положень Закону № 213-VIIІ передбачено, що у разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до вищезазначених законів.
24. Оскільки до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, прийнято не було, то, відповідно, з вказаної дати скасовано норми пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються, зокрема, відповідно до Закону № 1789-ХІІ.