ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/2741/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Стратієнко Л.В.,
судді: Баранець О.М., Ткач І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Криворіжгаз",
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
(суддя - Назаренко Н.Г.)
від 19.10.2018
та постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Березкіна О.В., судді - Кузнецов В.О., Вечірко І.О.)
від 22.01.2019,
у справі за позовом публічного акціонерного товариства "Криворіжгаз",
до фізичної особи-підприємця Давидова Дмитра Володимировича,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпропетровськгаз збут",
про стягнення 523 806,96 грн,
В С Т А Н О В И В:
у червні 2018 року ПАТ "Криворіжгаз" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ФОП Давидова Д.В. про стягнення заборгованості за необлікований об`єм природного газу в сумі 521 155,07 грн та витрат на проведення експертизи в сумі 2 651,89 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані несплатою відповідачем вартості необлікованого природного газу донарахованого внаслідок виявленого порушення Кодексу газорозподільних систем щодо несанкціонованого втручання в роботу лічильника та витрат на проведення експертизи такого лічильника.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.10.2018, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 22.01.2019, відмовлено у задоволенні позову.
Приймаючи рішення, господарські суди дійшли висновків, що наявними в матеріалах справи доказами не підтверджується порушення відповідачем як споживачем природного газу Кодексу газорозподільних систем.
ПАТ "Криворіжгаз" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення і прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанції. Вважає, що ним належними та допустимими доказами доведено факт порушення відповідачем умов договору розподілу природного газу та Кодексу газорозподільних систем, що підтверджується актом про порушення №501 від 06.03.2018, актом експертизи лічильника газу.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач вважає постанову апеляційного суду та рішення місцевого суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково з таких підстав.
Як встановлено господарськими судами, відповідно до заяви-приєднання №09426Q5С2РФР016 від 01.01.2016 ФОП Давидов Д.В. приєднався до договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) на умовах типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2498.
06.03.2018 представниками позивача, за участю споживача (відповідача) була проведена перевірка стану обліку природного газу на об`єкті відповідача по вулиці Романовського, 12/7 в м. Кривому Розі, за результатами якої складено акт про порушення № 501 від 06.03.2018. У вказаному акті встановлено порушення пункту 7 глави 9 розділу Х, та пункту 3.1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем - несанкціонований відбір природного газу споживачем, шляхом несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу і його роботи в позаштатному режимі, а саме додавання стороннього предмету, який реагує на магніт, в середині корпуса лічильника біля вхідного патрубка, зупиняючи облік газу при його фактичній витраті.
Згідно з протоколом № 2138 від 06.03.2018, лічильник газу Візар G6, заводський номер 0178583 було направлено на експертизу та позачергову повірку.
07.03.2018 експертною комісією в присутності споживача, була проведена експертиза лічильника газу типу Візар G6 заводський номер 0178583, покази 27552,6 куб.м, який знято відповідно до акта від 06.03.2018 № 2138. За результатами вказаної експертизи було виявлено порушення: всередині лічильника на колекторі вимірювального механізму біля вхідного патрубка виявлено отвір у якому знаходився сторонній предмет, а саме - медичний шприц із закріпленим на ньому магнітом. Порушення здійснено прихованими заходами. Дані порушення є наслідком несанкціонованого втручання в роботу лічильника та призвели до недостовірності показів. Лічильник непридатний до подальшої експлуатації.
При проведенні експертизи лічильника газу не було виявлено пошкоджень пломб та магнітних стрічок на лічильнику.
Згідно з довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № Т-ДН-8103/18 від 07.03.2018, Державним підприємством "Криворізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" було визнано непридатним до застосування лічильник газу Візар G6 заводський номер 0178583. Зазначено, що в приладі присутній сторонній предмет.
17.04.2018 комісією з розгляду актів про порушення та визначення перерахунку (донарахування або зміну режиму нарахування природного газу побутовому споживачу та споживачу, що не є побутовим) ПАТ "Криворіжгаз" у присутності представника споживача розглянуто акт про порушення №501 від 06.03.2018 та вирішено такий акт задовольнити, здійснити нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно з пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем за період з 06.03.2017 15 годин 30 хвилин по 06.03.2018 15 годин 30 хвилин у обсязі 61 404 куб.м на загальну суму 521 155,07 грн.
Позивачем складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 17.04.2018, в якому визначено, що за період з 06.03.2017 по 06.03.2018 його вартість складає 521 155,07 грн.
На оплату вказаного обсягу газу позивачем було виставлено відповідачу рахунок №000003994 від 17.04.2018 на суму 521 155,07 грн. Вказаний рахунок, разом з актом-розрахунком від 17.04.2018 та листом від 03.05.2018 було направлено на адресу відповідача 03.05.2018.
Відповідач не здійснив оплату донарахованого обсягу природного газу, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду у цій справі та просив стягнути з відповідача 521 155,07 грн вартості необлікованого (донарахованого) природного газу.
Окрім того, відповідно до пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем позивачем було складено акт надання послуг № 332 від 07.03.2018, згідно з яким вартість проведення комплексу робіт з експертизи побутового газового лічильника складає 2 651,89 грн. Вказана сума також не була сплачена відповідачем, у зв`язку з чим позивач просив її стягнути з відповідача.
Досліджуючи обставини правовідносин сторін, суди також встановили, що лічильник газу Візар G6 заводський номер 0178583, було встановлено відповідачу 22.12.2005, згідно з актом приймання газового лічильника №1247 від 22.12.2005.
На підставі договору на виконання робіт №659/15-П&10/159823/Д.140 від 26.08.2015, укладеним між позивачем та відповідачем, 27.08.2015 позивачем було проведено чергову повірку лічильника Візар G6 заводський №178583.
28.09.2015 представниками позивача в присутності відповідача було опломбовано лічильник газу Візар G6 заводський №178583 пломбами ВРВК С23295546, ЮП6633525, ЮП6633524.
В період з 28.09.2015 по 27.01.2018 представниками позивача були проведені перевірки об`єкту газоспоживання відповідача, за результатами яких не було встановлено порушень та втручань у роботу лічильника газу Візар G6 заводський №178583 і зазначено про цілісність встановлених раніше пломб (а.с. 207-220, т. 1).
Перевіряючи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права при вирішенні спору, Верховний Суд виходить з такого.
Статтею 40 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 59 Закону України "Про ринок природного газу", суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку природного газу, зокрема є: несанкціонований відбір природного газу; самовільне під`єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання.
Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, визначені Кодексом газорозподільних систем (Кодекс ГРС), який затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015.
Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, під несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу розуміється втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.
За приписами пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу належить, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).