1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 липня 2019 року

м. Київ

справа №807/147/14

адміністративне провадження №К/9901/13560/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 807/147/14

за позовом Закарпатського прокурора з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, який діє в інтересах держави в особі Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) "Українська залізниця", в особі регіональної філії "Львівська залізниця" до Королівської селищної ради Виноградівського району Закарпатської області (далі - Королівська селищна рада) про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" (далі - Львівська залізниця)

ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.04.2016 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Бруновської Н.В., суддів Костіва М.В., Шавеля Р.М., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 15.01.2014 Закарпатський прокурор з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, який діє в інтересах держави в особі Державного територіального галузевого об`єднання "Львівська залізниця" структурного підрозділу ВП "Моторвагонне депо Королево" правонаступником якого є ПАТ "Українська залізниця" звернувся в суд із позовом, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Королівської селищної ради від 30.12.2004 № 303 "Про вилучення земельної ділянки з постійного користування".

В обґрунтування позовних вимог Закарпатський прокурор з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері зазначив, що відповідачем без згоди землекористувача вилучено з постійного користування відокремленого підрозділу (далі - ВП) "Локомотивне депо Чоп" земельну ділянку площею 2,72 га загальною вартістю 457 504 грн, на якій знаходяться основні засоби, які числяться на балансі ВП "Моторвагонне депо Королево", яке сплачує упродовж 2004-2013 років земельний податок, та яке є правонаступником

ВП "Локомотивне депо Чоп".

2. Закарпатський окружний адміністративний суд постановою від 20.03.2014 задовольнив позовні вимоги.

3. Львівський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 20.04.2016 скасував постанову суду першої інстанції, а позов - залишив без розгляду.

4. 06.05.2016 Львівська залізниця звернулась до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.04.2016, а постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 20.03.2014 - залишити в силі.

5. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 16.05.2016 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Пунктом 4 частини першої розділу VII "Перехідні положення" КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Рішенням п`ятнадцятої сесії 4 скликання Королівської селищної ради від 30.12.2004 № 303 "Про вилучення земельної ділянки з постійного користування" (далі - рішення Королівської селищної ради від 30.12.2004 № 303) згідно із статтями 12, 140 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) вилучено земельну ділянку площею 2,72 га з постійного користування ВП "Локомотивне депо Чоп", на якій знаходиться стадіон "Локомотив" по вул. Стадіонна в

смт. Королево.

Державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області 22.08.2013 на виконання листа Закарпатської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері від 04.07.2013 № 67-12791205 проведено перевірку в порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів, за результатами якої складено акт від 22.08.2013, яким, зокрема, встановлено, що рішенням Королівської селищної ради від 30.12.2004 № 303 було вилучено земельну ділянку площею 2,72 га з постійного користування ВП Локомотивного депо Чоп", на якій знаходиться стадіон "Локомотив" по

вул. Стадіонна смт. Королево, Виноградівського району. Даним рішенням за згодою начальника локомотивного депо Чоп - Масляного Я.В. від 28.12.2004 було вилучено земельну ділянку із земель транспорту - Локомотивного депо станції Королево Львівської залізниці, яке має державний акт на право постійного користування землею серії НОМЕР_1, виготовлений на підставі рішення VII сесії 22 скликання Королівської селищної ради від 17.04.1996 для розташування Королівського депо з котельнею, стадіону та свинарника на площу 12,5 га. Акт зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування від 06.04.1996 № 14.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. При цьому суд першої інстанції вказав на те, що підставою представництва у суді інтересів держави, відповідно до статті 36-1 Закону України від 05.11.1991 № 1789-ХІІ "Про прокуратуру" є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. В даному випадку, порушення інтересів держави, які полягають у неналежному регулюванні земельних відносин та незабезпеченні належним чином права на землю фізичних і юридичних осіб, раціонального використання та охорони земель.

9. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та залишаючи без розгляду позов Закарпатського прокурора з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері, виходив, зокрема із того, що останній пропустив строк звернення до суду; прокурор пред`явив позов в інтересах держави в особі Державного територіального галузевого об`єднання "Львівська залізниця" структурного підрозділу ВП "Моторвагонне депо Королево" правонаступником якого є ПАТ "Українська залізниця", яке підтримало позов та якому відомо про порушення його прав з часу прийняття оспорюваного рішення 30.12.2004.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга мотивована, зокрема, тим, що представник Львівської залізниці не був присутнім 30.12.2004 на 15-й сесії 4-го скликання відповідача під час прийняття оспорюваного рішення, а Львівська залізниця також не отримувала від Королівської селищної ради будь-яких повідомлень про вилучення з її постійного користування земельної ділянки, щодо якої виник спір.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

12. Проте такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права.

13. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

14. Відповідно до частини другої статті 2 КАС України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

15. На підставі пункту 7 частини першої статті 3 КАС України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

16. Згідно із частиною другою статті 4 КАС України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

17. Пунктом 1 частини другої статті 17 КАС України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

18. Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15.12.2017), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

19. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних або юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.


................
Перейти до повного тексту