1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 липня 2019 року

м. Київ

справа №699/347/17

адміністративне провадження №К/9901/12518/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 699/347/17

за позовом ОСОБА_1 до Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області (далі - Корсунь-Шевченківська міськрада) про оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Корсунь-Шевченківської міськради

на рішення Городищенського районного суду Черкаської області від 06.12.2018, ухвалене у складі судді Черненка В.О. та

постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Ісаєнко Ю.А., суддів Лічевецького І.О., Земляної Г.В., -

І. РУХ СПРАВИ

1. 25.05.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати незаконним та скасовано рішення, прийняте на двадцять п`ятій сесії VII скликання Корсунь-Шевченківської міськради від 16.05.2017 № 25-45 "Про перейменування вул. АДРЕСА_2 на вул. АДРЕСА_5".

Позов ОСОБА_1 обґрунтував тим, що 16.05.2017 Корсунь-Шевченківською міськрадою прийнято рішення про перейменування вулиці АДРЕСА_2 на вулицю АДРЕСА_5 . Цим рішенням міська рада порушила низку вимог Закону України від 24.05.2012 № 4865-VI "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" (далі - Закон № 4865-VI) та Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 989 (далі - Порядок № 989), а саме:

1) існує суттєва невідповідність звіту про узагальнення пропозицій (зауважень), що надійшли під час громадського обговорення питання про зміну назви однієї з вулиць в м. Корсунь-Шевченківський, зокрема, вул. АДРЕСА_4 на вулицю АДРЕСА_5 та оспорюваним рішенням міської ради, яким перейменовано вулицю АДРЕСА_2 на вулицю АДРЕСА_5. Громадські обговорення про зміну назви вулиці АДРЕСА_2 на вулицю АДРЕСА_5 не проводились взагалі (підпункт 3 пункту 2 статті 6 Закону № 4865-VI);

2) у поданні відсутній розрахунок та кошторис витрат, пов`язаних з присвоєнням вулиці АДРЕСА_2 нової (підпункт 2 пункту 2 статті 6 Закону № 4865-VI);

3) у поданні відсутнє письмове погодження дітей та вдови ОСОБА_11 на присвоєння його імені вулиці в м. Корсунь-Шевченківський (пункт 3 статті 6 Закону № 4865-VI);

4) подання про перейменування вулиці не містить посилання та не відповідає жодній із підстав, передбачених статтею 3 Закону № 4865-VI;

5) організатором громадських обговорень порушено термін в 14 днів для виготовлення звіту. Обговорення відбулися 23.11.2016, а протокол був виготовлений 24.04.2017 (пункт 9 Порядку № 989).

2. Городищенський районний суд Черкаської області рішенням від 06.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019, задовольнив позовні вимоги.

3. 26.04.2019 Корсунь-Шевченківська міськрада звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Городищенського районного суду Черкаської області від 06.12.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019, ухвалити нове рішення - про відмову в задоволенні позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 28.05.2019 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Суди встановили, що розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 18.05.2016 № 245, прийнятим на виконання Закону України від 09.04.2015 № 317-VIII "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Закон № 317-VIII), були перейменовані об`єкти топоніміки Черкаської області, зокрема, вулиця АДРЕСА_4 була перейменована на вулицю АДРЕСА_2.

08.12.2016 міський голова Корсуня-Шевченківського на виконання розпорядження голови Черкаської обласної державної адміністрації від 18.05.2016 № 245 звернувся до директора Черкаської філії Державного підприємства "Національні інформаційні системи", повідомивши про необхідність внесення змін до словника вулиць населених пунктів та вулиць іменованих об`єктів Державного реєстру по м. Корсунь-Шевченківському.

Листом Черкаської філії Державного підприємства "Національні інформаційні системи" від 27.12.2016 № 5657/03-04/16 повідомлено, що філія, як адміністратор Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 26.12.2016 внесла в словник вулиць населених пунктів та вулиць іменованих об`єктів Державного реєстру по місту Корсунь-Шевченківському назви перейменованих вулиць відповідно до наданого в зверненні переліку, в якому, серед інших, вулиця АДРЕСА_4 перейменована на вулицю АДРЕСА_2.

Рішенням ХХV сесії VII скликання Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області від 16.05.2017 № 25-45 вулиця АДРЕСА_4 була перейменована на вулицю АДРЕСА_5.

22.06.2017 Черкаська філія Державного підприємства "Національні інформаційні системи" своїм листом № 2319/402-22 повідомила міського голову міста Корсунь-Шевченківський про внесення 21.06.2017 змін в словник вулиць населених пунктів та вулиць іменованих об`єктів Державного реєстру по місту Корсунь-Шевченківському, шляхом зміни назви вулиці АДРЕСА_2 на вулицю АДРЕСА_5 .

Також суди встановили, що 23.10.2016 на офіційному сайті Корсунь-Шевченківської міської ради було розміщене "Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення під час розгляду питання про зміну назви однієї з вулиць в місті Корсунь-Шевченківський на вулицю ОСОБА_11", що підтверджується відповідною копією цього повідомлення, яка міститься в матеріалах справи. Серед іншого, вказане повідомлення містило інформацію про те, що пропозицію щодо розгляду питання про зміну назви однієї із вулиць в місті Корсунь-Шевченківському на вулицю АДРЕСА_5 внесли жителі окремих вулиць АДРЕСА_6 (92 чол.), АДРЕСА_7 (115 чол.), вул. АДРЕСА_4 (120 чол.) та вул. АДРЕСА_8 (32 чол.), а також, що зауваження та пропозиції подаються протягом шести місяців з моменту оприлюднення цього повідомлення.

У вказаному вище інформаційному повідомленні про проведення громадського обговорення відсутні відомості про найменування вулиці, якій пропонується присвоїти ім`я ОСОБА_5 .

До того ж суди встановили, що протокол загальних зборів мешканців будинків АДРЕСА_3 та АДРЕСА_4, виготовлений 20.09.2016 рукописно, невідомим автором, а додані до нього списки з підписами жителів завірив голова виличного комітету ОСОБА_6, почерк якого явно відрізняється від почерку автора протоколу. При цьому, кількість осіб присутніх на загальних зборах 20.09.2016 згідно протоколу, значно відрізняється від кількості жителів зазначених у доданому списку до цього протоколу, що надійшов до міської ради (згідно відбитку штампу вхідної кореспонденції) тільки 18.04.2017. Більш того, громадяни ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9, які згідно з протоколом виступили на загальних зборах та підтримали депутата ОСОБА_10 у питанні перейменування вулиці АДРЕСА_4 на вилицю АДРЕСА_5, в списках жителів, доданих до протоколу, взагалі не зазначені.

Окрім цього, судами встановлено, що згідно з протоколом №6 засідання топонімічної комісії при Корсунь-Шевченківській міськраді від 23.03.2017, комісія не погодила питання перейменування вулиці АДРЕСА_4 на вулицю АДРЕСА_5.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, керувався тим, що процедура перейменування вулиці АДРЕСА_2 на вулицю АДРЕСА_5 виконавчим комітетом Корсунь-Шевченківської міськради була проведена всупереч вимог Закону № 4865-VI та Порядку № 989, оскільки, зокрема, тривалий час виконання розпорядження від 18.05.2016 № 245, початок процедури обговорення 23.10.2016 про перейменування однієї з вулиць на вулицю АДРЕСА_5 (без зазначення, що ця вулиця розпорядженням від 18.05.2016 № 245 перейменована на вулицю АДРЕСА_2) свідчать про неналежну обізнаність громади міста Корсунь-Шевченківський із назвою вулиці, яку пропонувалось перейменувати.

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. Касаційна скарга відповідача мотивована, зокрема, тим, що позивач не надав доказів на підтвердження наявності порушеного власного права або інтересу, що є самостійною підставою для відмову у задоволенні позовних вимог. Окрім того, відповідач вказує на те, що вулиця АДРЕСА_4 мала таку назву до внесення змін щодо її назви в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, а саме до 26.12.2016. Тобто, назва вулиці, саме АДРЕСА_4 вказана вірно в інформаційному повідомленні від 23.10.2016 про проведення громадського обговорення з розгляду питання про зміну назви однієї з вулиць у м. Корсуні-Шевченківському на вулицю АДРЕСА_5 та у протоколах зборів жителів, зокрема, вул. АДРЕСА_4 від 18.09.2016 та від 20.09.2016 року.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Верховний Суду заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

9. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

11. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

12. Відповідно до статті 37 Закону 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження: підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту; підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.

13. Підстави та порядок присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій визначено Законом № 4865-VI.

14. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 8 Закону № 4865-VI сільські, селищні, міські ради присвоюють імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій юридичним особам та об`єктам права власності: юридичним особам, майно яких перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, та об`єктам права власності, які за ними закріплені, а також вулицям, провулкам, проспектам, площам, паркам, скверам, бульварам, узвозам, проїздам, майданам, набережним, мостам.

15. Приписами статті 9 Закону № 4865-VI обумовлено, що суб`єкт, який присвоює юридичним особам та об`єктам права власності імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій, попередньо розглядає подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події та документи, передбачені частиною другою статті 6 цього Закону.

Суб`єкт, який присвоює юридичним особам та об`єктам права власності імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій, може зупинити розгляд подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події у разі, якщо: подання внесено без документів, передбачених частиною другою статті 6 цього Закону; під час розгляду документів виявлені неточності; обґрунтування, що міститься у поданні, не відповідає підставам та умовам, визначеним у статті 3 цього Закону.

16. Частинами другою та третьою статті 6 Закону № 4865-VI передбачено, що до подання про присвоєння юридичній особі або об`єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події також додаються: інформаційна довідка про фізичну особу, ім`я якої пропонується присвоїти, ювілейну, святкову чи історичну дату або назву історичної події, що пропонується присвоїти юридичній особі або об`єкту права власності; розрахунки та кошторис витрат, пов`язаних з присвоєнням юридичній особі або об`єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події; узагальнені зауваження і пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення. У разі якщо у фізичної особи, ім`я якої пропонується присвоїти юридичній особі або об`єкту права власності, є родичі (діти, вдова, вдівець, а якщо їх немає - батьки, рідні брати та сестри), додається також їх письмова згода на присвоєння імені.

17. Відповідно до частини п`ятої статті 3 Закону № 4865-VI Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 989, який визначає механізм проведення громадського обговорення та основні вимоги до його організації та розгляду узагальнених пропозицій (зауважень) під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) суспільно-політичних і громадських діячів, захисників Вітчизни, воєначальників, діячів науки, освіти, культури та інших сфер суспільного життя, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій (далі - присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій).


................
Перейти до повного тексту