1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

09 липня 2019 року

Київ

справа №766/10437/17

адміністративне провадження №К/9901/63116/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АРІС ЛТД» на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 8 червня 2018 року (суддя Морська Г.М.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року (судді: Бойко А.В. (головуючий), Осіпов Ю.В., Скрипченко В.О.) у справі № 766/10437/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АРІС ЛТД» до Антонівської селищної ради м. Херсона Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АРІС ЛТД» (далі - позивач, ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД») звернулось до суду з позовом до Антонівської селищної ради м. Херсона Херсонської області (далі - відповідач) про витребування у відповідача Положення про податок на майно, протокол пленарного засідання Антонівської селищної ради від 10.03.2017 та копію рішення Антонівської селищної ради від 10.03.2017 № 169 «Про внесення змін до рішення Антонівської селищної ради від 30.06.2015р. № 705 «Про внесення змін і доповнень до рішення Антонівської селищної ради від 07.07.2011р. № 116 «Про податок на майно» зі змінами і доповненнями щодо визначення ставок податку», визнання протиправним (незаконним) та скасувати рішення Антонівської селищної ради м. Херсона Херсонської області від 10.03.2017 № 169 «Про внесення змін до рішення Антонівської селищної ради від 30.06.2015р. № 705 «Про внесення змін і доповнень до рішення Антонівської селищної ради від 07.07.2011р. № 116 «Про податок на майно» зі змінами і доповненнями щодо визначення ставок податку».

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії І-ХС № 001196 виданим 25.12.1998, позивачу надано у постійне користування 1 га землі, за адресою: Херсонська обл., смт. Антонівка, вул. 9 Східна, 64 , за категорією є землями промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер 6510165300 : 04:002: 0002. Рішенням Антонівської селищної ради м. Херсона Херсонської області від 10.03.2017 № 169 вирішено внести зміни до Положення про податок на майно, зокрема п. 4.5.2.1. викладено в новій редакції, в результаті чого ставка податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановлюється у розмірі 5 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Пунктом 2 цього рішення Антонівської селищної ради вирішено ввести оскаржуване рішення в дію з 1 січня 2017 року. Позивач вважає рішення незаконним, прийнятим всупереч п.п. 12.3.4 п. 12.3, п. 12.4 ст. 12 Податкового кодексу України, оскільки рішення, прийняте 10 березня 2017 року не могло набути чинності з 1 січня 2017 року. Крім того, Антонівська селищна рада не виконала вимоги податкового законодавства та не оприлюднила у встановлені строки своє рішення та не подала органу ДПІ рішення щодо ставок земельного податку. При винесенні оскаржуваного рішення Антонівська селищна рада не прийняла до уваги, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 8 червня 2018 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку щодо відсутності підстав для визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 10 березня 2017 року № 169 «Про внесення змін до рішення Антонівської селищної ради від 30.06.2015 № 705 «Про внесення змін і доповнень до рішення Антонівської селищної ради від 07.07.2011р. № 116 «Про податок на майно», зі змінами і доповненнями щодо визначення ставок податку», крім того, до оскаржуваного рішення відповідача не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» відповідно до Закону України від 20.12.2016 № 1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» та Закону України від 21.12.2016 № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД» подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 8 червня 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2018 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД» у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що згідно державного акту на право постійного користування землею серії І-ХС № 001196 від 25.12.1998 ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД» надано у постійне користування 1 га землі за адресою: Херсонська обл., смт. Антонівка, вул. 9 Східна, 64. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; кадастровий номер 6510165300 : 04 :002:0002.

На підставі рішення Антонівської селищної ради від 30.06.2015 № 705 ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД» сплачувало податок за земельну ділянку, яка перебуває у постійному його користуванні, в розмірі 1 відсоток від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Антонівська селищна рада м. Херсона Херсонської області на ХХІІІ сесії селищної ради VІІ скликання прийняла рішення від 10.03.2017 № 169 «Про внесення змін до рішення Антонівської селищної ради від 30.06.2015р. № 705 «Про внесення змін і доповнень до рішення Антонівської селищної ради від 07.07.2011р. № 116 «Про податок на майно» зі змінами і доповненнями щодо визначення ставок податку», яким, серед іншого, визначено, що ставка податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановлюється у розмірі 5 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Пунктом 2 рішення від 10.03.2017 № 169, зокрема, передбачено введення його в дію з 1 січня 2017 року.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги ТОВ «ВКФ «АРІС ЛТД» цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено відповідачем при встановленні з 1 січня 2017 року (згідно з пунктом 2 рішення від 10.03.2017 № 169) ставки податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) у розмірі 5 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанції окремих положень статей 12, 274, 284, 285, 287 Податкового кодексу України, Закону України «Про систему оподаткування», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.

8. Відповідачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.

9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Підпункт 4.1.9 пункт 4.1 статті 4.

Стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

10.2. Підпункт 12.3.7 пункту 12.3 статті 12.

Не дозволяється сільським, селищним, міським радам та радам об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

10.3. Підпункт 12.4.3 пункту 12.4 статті

................
Перейти до повного тексту