ПОСТАНОВА
Іменем України
Київ
09 липня 2019 року
справа № 805/2258/17-а
адміністративне провадження №К/9901/14539/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Ханової Р.Ф.(суддя-доповідач),
суддів: Гончарової І.А., Олендера І.Я.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року у складі суддів Ястребової Л.В., Арабей Т.Г., Компаніцєь І.Д.,
у справі №805/2258/17-а
за позовом Приватного акціонерного товариства «Єнакієвський металургійний завод»
до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби
про зобов`язання вчинити певні дії, -
У С Т А Н О В И В :
16 червня 2017 року Приватне акціонерне товариство «Єнакієвський металургійний завод» (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - податковий орган, відповідач у справі) про зобов`язання внести до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування суми податку на додану вартість за липень-грудень 2014 року та лютий-червень 2015 року в загальній сумі 462 676 805,00 грн.
28 вересня 2017 року постановою Донецького окружного адміністративного суду позов задоволено, зобов`язано внести до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування суми податку на додану вартість за липень-грудень 2014 року та лютий-червень 2015 року в загальній сумі 462 676 805,00 грн.
Апеляційний розгляд справи здійснювався неодноразово. Судове рішення, яке є предметом цього касаційного перегляду прийняте в порядку нового розгляду на виконання постанови від 21 серпня 2018 року Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, якою касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Єнакієвський металургійний завод" залишено без задоволення, касаційну скаргу Офісу великих платників податків ДФС задоволено частково, постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2018 року у справі № 805/2258/17-а в частині зобов`язання Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби внести до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні данні щодо відшкодування Приватному акціонерному товариству «Єнаківський металургійний завод» суми податку на додану вартість за серпень 2014 року 2 950 450,00 грн, за вересень 2014 року 817 676,00 грн, за жовтень 2014 року 282 714,00 грн, за листопад 2014 року 1 002 865,00 грн, за лютий 2015 року 515 091,00 грн, за березень 2015 року 30 857 209,00 грн, за квітень 2015 року 57 278 413,00 грн скасовано та в цій частині направлено справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.В решті постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2018 року у справі № 805/2258/17-а залишено без змін.
16 квітня 2019 року постановою Першого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби - задоволено частково, постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року по справі №805/2258/17-а в частині зобов`язання Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби внести до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Приватному акціонерному товариству «Єнакієвський металургійний завод» суми податку на додану вартість за серпень 2014 року 2 950 450,00 грн, за вересень 2014 року 817 676,00 грн, за жовтень 2014 року 282 714,00 грн, за листопад 2014 року 1 002 865,00 грн, за лютий 2015 року 515 091, 00 грн, за березень 2015 року 30 857 209,00 грн, за квітень 2015 року 57 278 413, 00 грн - залишено без змін.
20 травня 2019 року податковим органом подано касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, відповідач просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції про часткове задоволення позовних вимог Товариства, прийняте нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
10 червня 2019 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою податкового органу, після усунення недоліків наведених в ухвалі цього суду від 22 травня 2019 року, справа №805/2258/17-а витребувана з Донецького окружного адміністративного суду.
01 липня 2019 року Товариством наданий відзив на касаційну скаргу податкового органу до Верховного Суду, у якому позивач зазначає, що суд апеляційної інстанції безпідставно відхилив його клопотання щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи від 20 березня 2019 року про уточнення позовних вимог, в якому позивач просив стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість на загальну суму 93 704 418 грн та не дослідив зібрані у справі докази, що є підставою для направлення справи на новий судовий розгляд.
Позивач просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та направити справу на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
05 липня 2019 року справа №805/2258/17-а надійшла до Верховного Суду.
Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Верховний Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам закону судові рішення відповідають.
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Товариство є юридичною особою, включене до ЄДРПОУ за номером 00191193, перебуває на податковому обліку у Запорізькому управлінні Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, є платником податку на додану вартість.
Сума бюджетного відшкодування 93704418,00 грн виникла по деклараціям за серпень 2014 року у розмірі 2 950 450 грн, за вересень 2014 року у сумі 817676 грн, за жовтень 2014 року у сумі 282714 грн, за листопад 2014 року у сумі 1002865 грн, за лютий 2015 року у сумі 515091 грн, за березень 2015 року у сумі 30 857 209 грн, за квітень 2015 року у сумі 57 278 413 грн.
Також встановлено подання позивачем до податкового органу податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2014 року, в якій самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 19 390 435 грн, разом із заявою про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій Товариство відобразило суму бюджетного відшкодування в розмірі 19 390 435 грн, проведення податковим органом камеральної перевірки даних позивача, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість, щодо від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту та суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку за серпень 2014 року, за результатами якої складено акт від 22 жовтня 2014 року №1211/28-10-37-10/191193, яким встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за серпень 2014 року на суму ПДВ 3535229 грн, яка підлягає зменшенню та зазначено про те, що висновки щодо бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку по декларації за серпень 2014 року в розмірі 15 855 206 грн будуть здійсненні після проведення заходів передбачених Податковим кодексом України.
Також встановлено прийняття податковим органом податкового повідомлення-рішення від 25 листопада 2014 року № 0000863720, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за серпень 2014 року на 2950450 грн, яке скасовано в судовому порядку.
Позивачу 29 жовтня 2014 року відшкодовано 15 855 206 грн податку на додану вартість, та 30 січня 2015 року відшкодовано 584779 грн податку на додану вартість по декларації за серпень 2014 року на загальну суму 16439985 грн. Залишок суми бюджетного відшкодування за серпень 2014 року становить 2 950 450 грн.
Податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2014 року позивачем самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 38 238 846 грн, яку подано разом із заявою про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій відображено суму бюджетного відшкодування в розмірі 38 238 846 грн, яка була предметом камеральної перевірки результати якої викладені в акті від 19 листопада 2014 року № 1360/28-10-37- 10/191193, яким встановлено завищення податкового кредиту та від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та податкового кредиту за серпень 2014 року на суму 817676 грн та завищення суми бюджетного відшкодування за вересень 2014 року на суму ПДВ 817676 грн, цим же актом перевірки зазначено, що висновки щодо бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку по декларації за вересень 2014 року в розмірі 37 421 170 грн будуть здійсненні після проведення заходів передбачених Податковим кодексом України.
За вересень 2014 року 28 січня 2015 року позивачеві відшкодована сума бюджетного відшкодування 37 421 170 грн.
На підставі акта перевірки від 19 листопада 2014 року податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 18 грудня 2014 року № 0000983720, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у сумі 817676 грн, яке скасовано в судовому порядку, сума бюджетного відшкодування - 817676 грн позивачеві не відшкодована.
Позивачем до податкового органу подано податкову декларацію з податку на додану вартість за жовтень 2014 року, в якій самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 19 118 883 грн, одночасно з якою подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій відображено суму бюджетного відшкодування в розмірі 19118883 грн, податковим органом проведена камеральна перевірка даних позивача, задекларованих у цій податковій звітності з податку на додану вартість, результати якої викладені в акті перевірки від 19 грудня 2014 року № 1555/28-10-37- 10/191193, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування за жовтень 2014 року на суму ПДВ 282714 грн, яка підлягає зменшенню, у цьому ж зазначено, що висновки щодо бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку по декларації за жовтень 2014 року в розмірі 18 836 169 грн будуть здійсненні після проведення заходів передбачених Податковим кодексом України.
Позивачу 30 січня 2015 року відшкодовано суму податку на додану вартість 18836169 грн.
На підставі акта перевірки від 19 грудня 2014 року №1555/28-10-37-10/191193 податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 21 січня 2015 року № 0000033720, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за жовтень 2014 року у сумі 262818 грн, яке скасовано в судовому порядку. Сума бюджетного відшкодування за жовтень 2014 року у сумі 282714 грн не відшкодована.
Позивачем до податкового органу подано податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2014 року, в якій самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 50 790 584 грн, разом із заявою про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій відображено суму бюджетного відшкодування в розмірі 50790584 грн, податковим органом проведена камеральна перевірка даних позивача, задекларованих у цій податковій звітності з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт перевірки від 21 січня 2015 року № 8/28-03-40/00191193, яким встановлено завищення податкового кредиту та від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту за листопад 2014 року на суму ПДВ 1117285 грн, що підлягає зменшенню та призвело до завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2014 року на суму ПДВ 1002865 грн, яка підлягає зменшенню, висновками акту перевірки зазначено, що бюджетне відшкодування на рахунок платника у банку по декларації за листопад 2014 року будуть здійснені після проведення заходів передбачених Податковим кодексом України.
На підставі акта перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 16 лютого 2015 року №0000094000/400/10/28-03-40, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за листопад 2014 року у сумі 793981 грн, яке скасоване у судовому порядку.
Позивачу 27 лютого 2015 року відшкодовано - 49787719 грн податку на додану вартість, залишок суми бюджетного відшкодування за листопад 2014 року становить 1002865 грн.
Позивачем до податкового органу подано податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2015 року, в якій самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 33913493 грн, разом з податковою декларацією позивачем подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, у якій відображено суму бюджетного відшкодування в розмірі 33913493 грн, податковим органом проведена камеральна перевірка даних позивача, задекларованих у цій податковій звітності результати якої викладені в акті перевірки від 9 квітня 2015 року № 125/28-03-47/0019119, яким встановлено порушення позивачем вимог підпункту 14.1.8 пункту 14.1 статті 14, пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування за лютий 2015 року на суму ПДВ 1 734 576 грн. В акті перевірки зазначено, що висновки щодо бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку по декларації за лютий 2015 року будуть здійсненні після проведення заходів передбачених Податковим кодексом України.
За результатами перевірки податковим органом винесені податкові повідомлення-рішення від 03 серпня 2015 року №0000704700/1241/10/28-03-40, №0000724700/1238/10/28-03-40, які скасовані в судовому порядку, позивачу 23 квітня 2015 року відшкодовано 33 398 402 грн податку на додану вартість, залишок бюджетного відшкодування за лютий 2015 року становить 515091 грн.
Позивачем до податкового органу подано податкову декларацію з податку на додану вартість за березень 2015 року, в якій самостійно визначено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку 30 867 209 грн, разом з податковою декларацією по