1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

09 липня 2019 року

Київ

справа №855/249/19

адміністративне провадження №А/9901/191/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів: Жука А.В., Шишова О.О.,

за участі:

секретаря судового засідання Носадчої О.Е.

представників позивача ОСОБА_3, ОСОБА_1

представника відповідача Гугуєва О.В.

представника третьої особи Сіняк Д.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Політична партія «Голос», про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2019 року (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді - Бужак Н.П., Шурко О.І.)

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

04 липня 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК, Комісія), в якому позивач просив:

- визнати протиправною бездіяльність ЦВК щодо неврахування наявної в Комісії інформації та норм зі Статуту Політичної партії «Голос» під час розгляду заяви Політичною партією «Голос» разом з рішенням третього етапу Позачергового з`їзду цієї партії від 28 червня 2019 року № 1 про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , висунутого Політичною партією «Голос» в одномандатному виборчому окрузі № 121 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;

- визнати протиправною постанову ЦВК від 29 червня 2019 року № 1376, якою скасовано реєстрацію кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , висунутого Політичною партією «Голос» в одномандатному виборчому окрузі № 121 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та скасувати її;

- зобов`язати ЦВК внести зміни до постанови ЦВК від 26 червня 2019 року № 1346 «Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року», включивши в додаток 97 відомості про кандидата в народні депутати ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що при прийнятті спірної постанови, ЦВК не дослідила законність винесення рішення третього етапу Позачергового з`їзду Політичної партії «Голос» від 28 червня 2019 року № 1 про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , висунутого партією в одномандатному виборчому окрузі № 121 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Вказує, що рішення партії щодо скасування реєстрації кандидата у депутати має бути прийнято у порядку, передбаченому статутом цієї партії. У Статуті Політичної партії «Голос» існує положення, що унормовує порядок висування кандидатів у народні депутати України, проте Статут не містить порядку про скасування реєстрації свого кандидата у народні депутати. Тому на думку апелянта, саме це мала би перевірити ЦВК та встановити незаконність вимог заяви Політичної партії «Голос» постановляючи рішення про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , оскільки такий прямий обов`язок Комісії виникає в силу пункту 2 частини п`ятої статті 61 Закону України «Про вибори народних депутатів України» та пункту 7 статті 19 Закону України «Про Центральну виборчу комісію».

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2019 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, Шостий апеляційний адміністративний суд виходив з того, що приймаючи постанову від 29 червня 2019 № 1376 ЦВК діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Судом відхилено доводи позивача щодо не дослідження Комісією законності рішення з`їзду партії, оскільки Закон України «Про вибори народних депутатів України» не наділяє ЦВК повноваженнями перевірки внутрішньопартійних дій по організації та проведенню з`їзду партії, оскільки це є ревізування внутрішньої діяльності політичної партії. При цьому, ревізування внутрішньої діяльності політичної партії є втручанням ЦВК у діяльність партії у спосіб, не передбачений законом.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції інших учасників справи

Позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2019 року, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що загальним обов`язком ЦВК є здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, і зокрема, за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі, що не є і не може бути втручанням у внутрішню діяльність політичних партій, оскільки такий контроль прямо передбачений законодавством України.

Зазначає, що виходячи з положень Закону України «Про Центральну виборчу комісію», Закону України «Про вибори народних депутатів України» ЦВК за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі народних депутатів України має прямий обов`язок перевірити відповідність рішення політичної партії про скасування реєстрації кандидата в депутати порядку, передбаченому статутом партії.

Вважає, що при прийнятті спірного рішення ЦВК всупереч вимог законодавства не дослідила правомочність прийняття Політичною партією «Голос» рішення про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 .

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач проти доводів апеляційної скарги заперечує, вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позову та просить суд відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції.

Рух адміністративної справи

Ухвалою Верховного Суду від 08 липня 2019 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 09 липня 2019 року о 11:30 год.

Представники позивача у судовому засіданні підтримали вимоги апеляційної скарги з підстав, викладених в апеляційній скарзі, просили її задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, та просив відмовити в її задоволенні.

Представник третьої особи також заперечив проти доводів апеляційної скарги та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Фактичні обставини справи

19 червня 2019 року ЦВК Постановою № 1081 зареєструвала кандидатів у народні депутати України, висунутих Політичною партією «Голос» в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 201 року, згідно з додатками 1-15.

Згідно із Додатком 6 до постанови ЦВК від 19 червня 2019 року № 1081, зокрема, кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 121 зареєстровано ОСОБА_2 .

28 червня 2019 року до ЦВК надійшла заява Політичної партії «Голос» разом з рішенням третього етапу Позачергового з`їзду цієї партії від 28 червня 2019 року № 1 про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , висунутого Політичною партією «Голос» в одномандатному виборчому окрузі № 121 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

29 червня 2019 року Комісія Постановою № 1376 скасувала реєстрацію кандидата в народні депутати України Огньова Дмитра Володимировича, висунутого Політичною партією «Голос» в одномандатному виборчому окрузі № 121 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів Верховного Суду виходить з такого.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України від 17листопада 2011 № 4061-VI «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI), Законом України від 30 червня 2004 №1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV), Законом України від 05 квітня 2001 року № 2365-III «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон № 2365-III) в редакціях, чинних на момент виникнення цих правовідносин, та підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до частини третьої статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів Ук

................
Перейти до повного тексту