1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 липня 2019 року

Київ

справа №826/16076/17

адміністративне провадження №К/9901/14781/19



Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:

суддя-доповідач Гусак М. Б.,

судді Гімон М. М., Усенко Є. А.,

за участю секретаря судового засідання Хомяка О. А.,

учасники справи:

представник позивача - Гаврилюк М. В.,

представник відповідача - Максименко А. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 8 листопада 2018 року (суддя Шевченко Н. М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 6 березня 2019 року (судді Костюк Л. О., Бужак Н. П., Мельничук В. П.) у справі № 826/16076/17 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Адвансед Трейдінг Солюшнс" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про скасування податкових повідомлень-рішень,



УСТАНОВИЛА:



Товариство з обмеженою відповідальністю "Адвансед Трейдінг Солюшнс" (далі - ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс", Товариство) є юридичною особою, зареєстрованою 29 березня 2012 року Печерською районною в м. Києві державною адміністрацією, перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві).



Головний державний ревізор-інспектор відділу спеціальних перевірок управління по взаємодії з правоохоронними та іншими органами Державної фіскальної служби у м. Києві, радник податкової та митної справи III рангу Нестеренко Яна Миколаївна на підставі направлення ГУ ДФС у м. Києві від 21 вересня 2017 року № 832/26-15-14-07-02, відповідно до підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, ухвали слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 23 серпня 2017 року у справі № 755/7227/17 (постановлена в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні № 32017100040000029, внесеному до ЄРДР 15 травня 2017 року за ознаками злочину, передбаченого частиною першою статті 205-1 Кримінального кодексу України), на підставі наказу ГУ ДФС у м. Києві від 18 вересня 2017року № 9350, провела документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо взаємовідносин із Товариством з обмеженою відповідальністю "Перший будівельний Мегаполіс" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вессанс" за період із 29 березня 2012 року по 23 серпня 2017року.



Перевірку проведено з 22 по 27 вересня 2017 року з відома (в присутності) директора ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" Маслова О. А. та головного бухгалтера Гудзь О. В.



Згідно з висновками акта перевірки від 4 жовтня 2017 року № 150/26-15-14-07-02-10/38129075 порушення позивачем приписів податкового законодавства полягають у відсутності фактичних господарських операцій між позивачем та його контрагентами.



На підставі висновків акта перевірки встановлено порушення ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" вимог: пункту 44.1 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено на 315502,00 грн податок на прибуток за І півріччя 2017 року та завищено на 2873200,00 грн суму від`ємного значення об`єкта оподаткування за І півріччя 2017 року; пункту 198.1 статті 198, пункту 198.3 статті 198, пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено на 177511,00 грн податок на додану вартість в періоді, що перевірявся.



18 жовтня 2017 року ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" подало до ГУ ДФС у м. Києві заперечення на акт перевірки.



Листом від 27 жовтня 2017 року № 33981/10/26-15-14-07-02-15 контролюючий орган залишив висновки акта перевірки без змін, а заперечення без задоволення та прийняв податкові повідомлення-рішення від 1 листопада 2017 № 2682615147, № 2672615147, № 2692615147.



ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" подало скаргу до Державної фіскальної служби України на вищевказані податкові повідомлення-рішення, за результатами розгляду якої листом від 28 листопада 2017 року № 27867/6199-99-11-01-01-25 Державна фіскальна служба України залишила скаргу без розгляду.



Товариство звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у м. Києві від 1 листопада 2017 року: № 2682615147; № 2672615147; № 2692615147.



На обґрунтування позовних вимог Товариство посилалося на те, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті з порушенням норм податкового законодавства, оскільки: всі господарські операції щодо взаємовідносин з його контрагентами підтверджуються належним чином оформленими первинними документами; ці операції пов`язані з господарською діяльністю позивача; учасники володіли спеціальною правосуб`єктністю; твердження ГУ ДФС у м. Києві про нереальність (фіктивність) операцій з контрагентами позивача та як наслідок, висновки про заниження на 315502,00 грн податку на прибуток за І півріччя 2017 року і завищення на 2873200,00 грн суми від`ємного значення об`єкта оподаткування за І півріччя 2017 року, а також заниження на 177511,00 грн податку на додану вартість, є такими, що не відповідають дійсності та не ґрунтуються на нормах податкового законодавства.



Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 8 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 6 березня 2019 року, адміністративний позов задовольнив.



Судові рішення мотивовано тим, що скасування ухвали суду, на підставі якої проведена перевірка суб`єкта господарювання, призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої, а саме, компетенції у податкового органу на прийняття актів індивідуальної дії (податкових повідомлень-рішень) та як наслідок, акт такої перевірки з викладеними у ньому висновками, є доказом, здобутим з порушенням закону, й не має юридичної значимості, а тому прийняті на його підставі податкові повідомлення-рішення не можуть бути визнані правомірними.



Не погодившись із зазначеними судовими рішеннями, ГУ ДФС у м. Києві подало касаційну скаргу, на обґрунтування якої послалося на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами при розгляді справи.



ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" подало відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на законність та обґрунтованість ухвалених у справі судових рішень та просить залишити ці рішення без змін.



Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, обґрунтованість оскаржуваних судових рішень у межах наведених у касаційній скарзі доводів, колегія суддів дійшла висновків, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.



Згідно з пунктом 1 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.



Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).



За правилами пункту 75. 1. статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.



Статтею 78 цього Кодексу визначено порядок проведення документальних позапланових перевірок.



Так, в силу вимог підпункту 78.1.11. пункту 1 цієї статті документальна позапланова перевірка здійснюється внаслідок отримання винесеного відповідно до закону судового рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки.



Про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом (пункт 78.4. статті 78 Податкового кодексу України).



Судами встановлено, що ухвалою слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 23 серпня 2017 року призначено позапланову документальну перевірку з питань дотримання вимог податкового законодавства України ТОВ "Адвансед Трейдінг Солюшнс" по проведеним фінансово-господарським операціям щодо правильності нарахування та сплати до бюджету України податку на додану вартість та податку на прибуток підприємства при здійсненні фінансово-господарських операцій з ТОВ "Перший Будівельний Мегаполіс" та ТОВ "Вессанс" за весь період взаємовідносин.



Ухвалою від 28 вересня 2017 року Апеляційний суд міста Києва апеляційну скаргу на ухвалу Дніпровського районного суду м. Києва від 23 серпня 2017 року повернув скаржнику.



Верховний Суд постановою від 25 вересня 2018 року ухвалу Апеляційного суду міста Києва від 28 вересня 2017 року скасував і призначив новий розгляд у суді апеляційної інстанції.


................
Перейти до повного тексту