Постанова
Іменем України
03 липня 2019 року
м. Київ
справа № 372/5906/14-ц
провадження № 61-38690св18
Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Кузнєцова В. О. (суддя-доповідач), Жданової В. С., Ігнатенка В. М.,
учасники справи:
позивач - прокурор Київської області в інтересах держави в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області,
відповідачі: Обухівська районна державна адміністрація Київської області, Управління Державного земельного агенства в Обухівському районі Київської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7,
представник відповідача Обухівської районної державної адміністрації Київської області - Нещерет Людмила Василівна,
представники відповідача ОСОБА_1 : ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11,
представник відповідача ОСОБА_3 - ОСОБА_12,
треті особи: ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_11 на рішення Обухівського районного суду Київської області від 01 березня 2016 року у складі судді Болобана В. Г. та постанову Апеляційного суду Київської області від 08 травня 2018 року у складі колегії суддів: Фінагеєва В. О., Кашперської Т. Ц., Яворського М. А.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У листопаді 2014 року прокурор Київської області, діючи в інтересах держави в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області (далі - Козинська селищна рада) звернувся до суду з позовом до Обухівської районної державної адміністрації Київської області (далі - Обухівська РДА), Управління Державного земельного агентства в Обухівському районі Київської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, треті особи: ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, про визнання недійсними розпоряджень, державних актів на право власності на земельну ділянку,
Позовна заява мотивована тим, що в ході проведеної прокуратурою перевірки було встановлено порушення Обухівською РДА норм земельного законодавства при передачі земельних ділянок у приватну власність ОСОБА_15, ОСОБА_17, ОСОБА_27, ОСОБА_20, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства.
Розпорядженням Обухівської РДА від 28 вересня 2009 року № 1204 затверджено матеріали попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 159-ти громадянам (зокрема і відповідачам) для ведення індивідуального садівництва та ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.
Пунктом 1.3 розпорядження Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року № 1692 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено ділянки загальною площею 12,3637 га.
15 березня 2010 року на підставі зазначеного розпорядження ОСОБА_15 ., ОСОБА_13, ОСОБА_27, ОСОБА_14 ., ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 отримали державні акти на вказані земельні ділянки, а у подальшому, відповідно до договорів купівлі-продажу земельних ділянок, ОСОБА_13 відчужив земельну ділянку ОСОБА_1, ОСОБА_14 - ОСОБА_3, а ОСОБА_15 - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Позивач вважає передачу спірних земель у власність громадянам незаконною через те, що передача зазначених земельних ділянок здійснювалася відповідно до проекту відведення, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Геоверв", яке, насправді, проект не розробляло; спірні земельні ділянки знаходяться в межах селища Козин Обухівського району Київської області, відтак право розпоряджатися вказаними землями має лише відповідна сільська рада, в той час як фактично рішення про виділення громадянам землі було прийняте районною державною адміністрацією; земельні ділянки, передані єдиним масивом, площею 12,3637 га, є землями водного фонду і законом не передбачено право органів влади безоплатно надавати землі водного фонду для ведення особистого селянського господарства; не можуть передаватися з державної у приватну власність земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів.
З урахуванням наведеного, прокурор просив визнати незаконними та скасувати розпорядження Обухівської РДА Київської області від 28 вересня 2009 року № 1204 в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_15, ОСОБА_13, ОСОБА_27, ОСОБА_14, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 ; визнати недійсними пункти 1, 3 розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 21 грудня 2009 року № 1692 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність семи громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради"; визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ОСОБА_15, ОСОБА_17, ОСОБА_27, ОСОБА_14, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_4 ; витребувати спірні земельні ділянки на користь територіальної громади в особі Козинської селищної ради; визнати за територіальною громадою право власності на спірні земельні ділянки.
Справа розглядалася судами неодноразово.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 01 березня
2016 року позов задоволено частково.
Визнано недійсним і скасовано розпорядження Обухівської РДА від 28 вересня 2009 року № 1204 "Про затвердження матеріалів попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 159-ти громадянам для ведення індивідуального садівництва та ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради", в частині затвердження матеріалів попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам: ОСОБА_15 ., ОСОБА_13 ., ОСОБА_27 ., ОСОБА_20, ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_28 . Визнано недійсними пункти 1, 3 розпорядження Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року №1692 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність семи громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради". Визнано недійсними спірні державні акти на право власності на земельні ділянки. Витребувано із незаконного володіння відповідачів та третіх осіб на користь територіальної громади в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області спірні земельні ділянки.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем доведено факт порушення інтересів держави оскаржуваними розпорядженнями, оскільки передача спірних земельних ділянок із земель запасу Козинської селищної ради було проведено Обухівською РДА з перевищенням повноважень, а відведення земельних ділянок відбувалося без розробки відповідних проектів відведення земельних ділянок.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Апеляційного суду Київської області від 08 травня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 відхилено.
Рішення Обухівського районного суду Київської області від 01 березня 2016 року залишено без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що висновки суду першої інстанції повністю відповідають встановленим обставинам справи, неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судом першої інстанції не допущено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
У червні 2018 року ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_11 засобом поштового зв`язку подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить судові рішення судів першої та апеляційної інстанції скасувати, та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Касаційна скарга мотивована тим, що при винесенні постанови апеляційним судом було порушено частину першу статті 417 ЦПК України щодо обов`язковості вказівок, що містяться у постанові Верховного Суду для суду апеляційної інстанції під час нового розгляду справи, зокрема, не враховано, що саме до повноважень Козинської селищної ради належить контроль у сфері земельних відносин, прокурор звернувся до суду з цим позовом та не встановив, коли саме ця рада довідалась або могла довідатись про порушення свого права. Висновок апеляційного суду про початок перебігу позовної давності з моменту винесення постанови про закриття кримінального провадження та з дня проведення прокурором перевірки, розпочатої в травні 2014 року, є помилковим. Заявник у касаційній скарзі зазначає, що позовну давність необхідно рахувати з 05 серпня 2010 року, тобто з моменту порушення кримінальної справи за фактом протиправного заволодіння невстановленими особами земельних ділянок загальною площею 250,4934 га в адміністративних межах Козинської селищної ради.
Також заявник у касаційній скарзі звертає увагу на те, що неправильними є висновки судів першої та апеляційної інстанцій про належність спірних земельних ділянок до земель водного фонду, оскільки визначення категорій земель спірних земельних ділянок на предмет приналежності їх до земель водного фонду можливе після виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення меж, розміру прибережної захисної смуги, а таких даних матеріали справи не містять.
Неправильними на думку заявника є твердження прокурора про те, що спірні земельні ділянки знаходяться в межах селища Козин Обухівського району Київської області, навпаки в матеріалах проектної документації містяться висновки відповідних органів виконавчої влади, згідно з якими спірні земельні ділянки знаходяться в адміністративних межах Козинської селищної ради, тобто за межами селища Козин Київської області, право розпоряджатися якими належить органу виконавчої влади, а саме Обухівській РДА.
Крім того заявник у касаційній скарзі зазначає, що розпорядження Обухівської РДА від 28 вересня 2009 року № 1204 та від 21 грудня 2009 року № 1692 за своєю правовою природою є актами індивідуальної дії (ненормативним актом), яке за юридичними наслідками є виконаними в силу самого факту їх прийняття (констатує факт затвердження проекту землеустрою та містить рішення про передачу у власність), а тому є такими, що вичерпали свою дію одночасно з його прийняттям. Скасування державних актів на земельні ділянки не позбавляє права власності заявника, оскільки підставою набуття такого права є оскаржувані розпорядження.
Ухвалою Верховного Суду від 29 серпня 2018 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі та надано строк для надання відзиву.
Інші учасники справи не скористались своїм правом на надання відзиву на касаційну скаргу.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Встановлено, і це вбачається з матеріалів справи, що оскаржувані рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції ухвалені з правильним застосуванням норм матеріального права та додержанням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
Фактичні обставини справи встановлені судами
Судами встановлено, що розпорядженням Обухівської РДА від 28 вересня 2009 року № 1204 затверджено матеріали попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 159-ти громадянам для ведення індивідуального садівництва та ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради.
Розпорядженням Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року № 1692 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у межах Козинської селищної ради, вилучено з користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Лотос", Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-Плюс", Товариства з обмеженою відповідальністю "Затишне", Товариства з обмеженою відповідальністю "Дана", Товариства з обмеженою відповідальністю "ОК-Інвест", Закритого акціонерного товариства "ТІЗ-Топаз" відповідні земельні ділянки та передано єдиним масивом безоплатно у власність семи громадянам для ведення особистого селянського господарства.
На підставі розпорядження Обухівської РДА від 21 грудня 2009 року видано такі державні акти:
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1, виданий ОСОБА_15 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1,7690 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3, виданий ОСОБА_13 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4, площею 2,0000 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_5, виданий ОСОБА_27 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 2,0000 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_7, виданий ОСОБА_14 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 2,0000 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_9, виданий ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 1,8723 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_11, виданий ОСОБА_6 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 1,0781 га;
- державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_13, виданий ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 1,2973 га.
ОСОБА_15 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1,7690 га ОСОБА_29 та ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, про що на державному акті зроблено відмітку про перехід права власності.
ОСОБА_14 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 2,0000 га ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу, про що на державному акті зроблено відмітку про перехід права власності.
ОСОБА_13 відчужив земельну ділянку кадастровим номером НОМЕР_4, площею 2,0000 га ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу, про що на державному акті зроблено відмітку про перехід права власності.
Звертаючись до суду з позовом, прокурор в обґрунтування позовних вимог посилався на результати перевірки, проведеної прокуратурою Київської області, якою були виявлені порушення земельного законодавства при наданні Обухівською РДА земельних ділянок загальною площею 12,3637 га у власність семи громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради. Зокрема вказував, що спірні земельні ділянки є єдиним масивом площею 12,3637 га та віднесені до земель водного фонду, а відтак не можуть передаватися з державної у приватну власність земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів. В той же час частина спірних ділянок була штучно створена, намита. Тобто фактично були передані землі дна водного об`єкту.
Перевіряючи доводи позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що передачу спірних земельних ділянок із земель запасу Козинської селищної ради було проведено Обухівською РДА із перевищенням повноважень, відведення земельних ділянок відбулося без розробки відповідних проектів відведення земельних ділянок.
Постановою про закриття кримінального провадження Головного слідчого управління Служби безпеки України (далі - ГСУ СБУ) від 07 березня 2013 року встановлено, що під час відведення у власність вказаних земельних ділянок були допущені певні недоліки, разом з тим вся сукупність фактичних даних не дає підстави робити висновок про протиправність передачі ділянок у власність громадянам або про відсутність повноважень Обухівської РДА на прийняття розпоряджень № 1204, № 1687.
Спірні правовідносини мали місце у вересні-грудні 2009 року, прокурор звернувся до суду з цим позовом про захист порушеного права 25 листопада 2014 року.
Встановлено, що представник відповідача ОСОБА_1 - ОСОБА_11 звернулась до суду із заявою про застосування наслідків спливу позовної давності (а. с. 118-120, том 2).
Мотиви з яких виходить Верховний Суд та застосовані норми права
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (частина перша статті 155 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Статтями 13 та 14 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності українського народу, від його імені права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтями 19, 20 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі на землі водного фонду, які визначаються на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.