Постанова
Іменем України
26 червня 2019 року
м. Київ
справа № 607/7052/16-ц
провадження № 61-12669св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Сімоненко В. М.
суддів: Лесько А. О., Мартєва С. Ю. (суддя-доповідач), Петрова Є. В., Штелик С. П.
учасники справи:
позивач - громадська організація "Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг",
відповідач - Комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради,
третя особа - Тернопільська міська рада,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу громадської організації "Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг" на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11 листопада 2016 року у складі судді Дзюбича В. Л. та ухвалу Апеляційного суду Тернопільської області від 24 січня 2017 року у складі колегії суддів: Ткача З. Є., Міщій О. Я., Шевчук Г. М.,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII "Перехідні положення" ЦПК України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2016 року Тернопільська міська громадська організація "Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг" (під час розгляду справи в апеляційному суді перейменована на громадську організацію "Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг" (далі - громадська організація) звернулася до суду з позовом до Комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради (далі - КП ТП "Тернопільміськтеплокомуненерго") про визнання протиправною відмову у проведенні перерахунку оплати за послугу централізованого опалення для населення та зобов`язання провести перерахунок плати за послугу з централізованого опалення.
Позовна заява мотивована тим, щопостановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2015 року № 1037 "Про запровадження перерахунку вартості послуги з централізованого опалення", яка набула чинності з 19 грудня 2015 року, для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії передбачено проведення перерахунку вартості послуги з централізованого опалення залежно від температури зовнішнього повітря.
Відповідно до положень Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630, перерахунок вартості послуги з централізованого опалення проводитися за опалювальний період, і розрахунковим періодом є календарний місяць, тому порядок перерахунку вартості послуги з централізованого опалення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2015 року № 1037 слід проводити з початку опалювального періоду, тобто з 09 жовтня 2015 року.
Усупереч указаним вимогам законодавства КП ТП "Тернопільміськтеплокомуненерго" провело перерахунок вартості послуги з централізованого опалення лише з 19 грудня 2015 року.
У проведенні перерахунку за період з 09 жовтня 2015 року до 18 грудня 2015 року, тобто за ввесь опалювальний період, громадській організації відмовлено.
За викладених обставин позивач просив суд визнати протиправною відмову КП ТП "Тернопільміськтеплокомуненерго" у проведенні перерахунку плати за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за період з 09 жовтня 2015 року до 18 грудня 2015 року, а також зобов`язати відповідача провести перерахунок плати за послугу з централізованого опалення за вказаний період.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11 листопада 2016 року у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що механізм нарахування споживачам щомісячної плати за послуги з централізованого опалення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2015 року № 1037, вступає у дію з моменту набрання чинності вказаною постановою, а саме з 19 грудня 2015 року. Оскільки нормативний акт не має зворотної дії в часі, тому підстав для проведення перерахунку вартості послуги з централізованого опалення за попередній період немає.
Короткий зміст ухвали суду апеляційної інстанції
Ухвалою Апеляційного суду Тернопільської області від 24 січня 2017 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції мотивована тим, що рішення суду першої інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, висновки суду є обґрунтованими, передбачених законом підстав для скасування рішення суду при апеляційному розгляді не встановлено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі громадська організація просить, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, скасувати судові рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити її позовні вимоги.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суди, відмовляючи у задоволенні позову, виходили з моменту набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2015 року № 1037, однак надали не правильну оцінку здійснення механізму перерахунку вартості послуги з централізованого опалення та листам Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29 грудня 2015 року № 7/10-15252 та від 05 травня 2016 року № 8/10-641-16, які містять роз`яснення щодо нарахування споживачам плати за послуги з централізованого опалення за грудень 2015 року.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Тернопільська міська громадська організація "Асоціація споживачів житлово комунальних послуг" створена на основі Закону України "Про об`єднання громадян" для здійснення громадської діяльності щодо захисту інтересів споживачів житлово-комунальних послуг (а. с. 8,9).
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 25 Закону України "Про захист прав споживачів" від 12 травня 1994 року № 1025 об`єднання споживачів мають право звертатися з позовом до суду про визнання дій продавця, виробника (підприємства, що виконує їх функції), виконавця протиправними щодо невизначеного кола споживачів і припинення цих дій.
КП ТМ "Тернопільміськтеплокомуненерго" провело перерахунок вартості послуги з централізованого опалення для населення м. Тернополя починаючи з 19 грудня 2015 року.
Громадська організація зверталась із листами щодо проведення перерахунку вартості послуг з централізованого опалення для населення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2015 року № 1037 "Про запровадження перерахунку вартості послуги з централізованого опалення залежно від температури зовнішнього повітря" за період з жовтня до 18 листопада 2015 року до Тернопільської міської ради 21 березня 2016 року № 8 (а. с. 15) та до КП ТМ "Тернопільміськтеплокомуненерго" 15 червня 2016 року № 31 (а. с. 18).
ЛистамиВиконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 квітня 2016 року № 1245/01-00 (а. с. 16) та КП ТМ Тернопільміськтеплокомуненерго" від 23 червня 2016 року № 1664/7 (а. с. 21, 22) голові правління громадської організації роз`яснено, що юридичні підстави для проведення перерахунку за послугу з централізованого опалення у жовтні - листопаді 2015 року немає.
Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29 грудня 2015 року № 7/10-15252, адресованого обласним та Київській міській державній адміністрації, надано роз`яснення щодо нарахування споживачам плати за послуги з централізованого опалення за грудень 2015 року та щодо використання при нарахуванні плати за послуги з централізованого опалення даних щодо фактичної температури зовнішнього повітря у розрахунковому періоді (а. с. 12).
Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 травня 2016 року № 8/10-641-16 у відповідь на запит громадської організації повідомлено про порядок та нарахування плати за послуги з централізованого опалення за грудень 2015 року та механізм нарахування плати за послугу з централізованого опалення (а. с. 13).
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно із частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
У частині третій статті 3 ЦПК України визначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.