1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

04 липня 2019 року

Київ

справа №855/225/19

адміністративне провадження №А/9901/176/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н. М.,

Мельник-Томенко Ж.М.,

за участі:

секретаря судового засідання Івашків Р.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Дондика О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центральної виборчої комісії

на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року (головуючий суддя - Степанюк А.Г., судді: Губська Л.В., Епель О.В.)

у справі № 855/225/19

за адміністративним позовом ОСОБА_1

до Центральної виборчої комісії

про визнання протиправною і скасування постанови в частині та зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 25.06.2019 №1317 "Про відмову в реєстрацію кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1., ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" в частині відмови в реєстрації ОСОБА_1 ;

- зобов`язати ЦВК повторно розглянути подані ОСОБА_1 документи для реєстрації кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №211 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та прийняти рішення, передбачене Законом України "Про вибори народних депутатів України";

- визнати незаконним та скасувати абзац 4 пункту 1 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затверджене постановою ЦВК від 29.05.2019 №909, зі змінами.

2. Короткий зміст рішень суду першої інстанції

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.06.2019 залишено без розгляду позовні вимоги про визнання незаконним та скасування абзацу 4 пункту 1 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затверджену постановою ЦВК від 29.05.2019 №909, зі змінами.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 24.06.2019 №1317 "Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1., ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_5, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" у частині відмови у реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_1, висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №211 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Зобов`язано Центральну виборчу комісію зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України, висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №211 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що єдиною підставою для відмови позивачу у реєстрації кандидатом у народні депутати України став висновок ЦВК про відсутність заяви про самовисування, факт наявності якої підтверджується складеною відповідачем довідкою про прийняття документів, а невірне зазначення дати заяви є неточністю та не може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатом у народні депутати на підставі п. 2 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 №4061-VI.

Судом першої інстанції на підставі ч. 5 ст. 242 КАС України враховано висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 28.06.2019 у справі №855/158/19; у постанові Верховного Суду від 18.06.2019 у справі №855/150/19; у постанові Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №855/154/19.

Крім того, суд першої інстанції прийшов до висновку про необхідність виходу за межі позовних вимог з метою всебічного та належного способу захисту прав позивача та зобов`язав відповідача зареєструвати позивача кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №211 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень)

Не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року ЦВК звернулася до Верховного Суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт вказує на те, що приймаючи постанову від 25.06.2019 №1317 "Про відмову в реєстрацію кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1., ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, тому оскаржувана постанова є законною, а підстави для її скасування відсутні. Також, на думку апелянта, суд першої інстанції при ухваленні рішення втрутився в дискреційні повноваження Центральної виборчої комісії.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечує проти доводів апеляційної скарги, просить її відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін з тих підстав, що судом першої інстанції в повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для справи і вірно застосовано норми матеріального та процесуального права.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

20 червня 2019 року, на виконання вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України", ОСОБА_1 звернувся до Центральної виборчої комісії із заявою про самовисування кандидатом у народні депутати України та просив зареєструвати його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №211.

До заяви позивачем були додані такі документи: заява про самовисування від 19 червня 2019 року; автобіографія кандидата в депутати; декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата у депутати відповідно до статті 57 цього Закону; заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини; документ про внесення грошової застави; 4 фотографії кандидата; ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України.

За результатами розгляду вказаних документів Центральною виборчою комісією 25 червня 2019 року, прийнято постанову №1317 "Про відмову в реєстрацію кандидатів у народні депутати України ОСОБА_1., ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", якою відмовлено, зокрема, ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у народні депутати України.

Вказана постанова обґрунтована тим, що ОСОБА_1 в порушення вимог п. 1 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" не подано заяву про самовисування, оскільки заява ОСОБА_1 про самовисування датована іншим днем 19.06.2019, ніж день її подання до ЦВК, а саме 20.06.2019, що суперечить вимогам абзацу 4 пункту 1 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затверджену постановою ЦВК від 29.05.2019 №909, зі змінами.

Вважаючи вищезазначену постанову ЦВК протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернулася з даним позовом до суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ

4. Конституція України

Частина 2 статті 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

5. Закон України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 №4061-VI

Частиною першою статті 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) передбачено, що депутатом може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.

Згідно з частиною другою статті 55 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею, зокрема, заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов`язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у виборах, а також із зобов`язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 60 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі, зокрема, відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону

Відповідно до частини другої статті 60 Закону №4061-VI рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику партії або кандидату в депутати, який балотується в одномандатному окрузі.

Частиною третьою статті 60 Закону №4061-VI передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих кандидатами на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Пунктом дев`ятим частини 2 статті 30 Закону № 4061-VI передбачено, що крім повноважень, визначених Законом України від 30 червня 2004 року №1932- IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі Закон №1932- IV), Центральна виборча комісія, зокрема, реєструє кандидатів у депутати.

6. Кодекс адміністративного судочинства України

Згідно з приписами частини 1 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.


................
Перейти до повного тексту