1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 липня 2019 року

Київ

справа №759/13636/16-а

провадження №К/9901/24356/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Білак М. В., Данилевич Н. А.

розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Києво-Святошинської районної ради Київської області сьомого скликання, за участю третьої особи - ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Києво-Святошинської районної ради Київської області на постанову Святошинського районного суду міста Києва від 26 травня 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Величко Т. О., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Вівдіченко Т. Р., суддів: Грибан І. О., Собків Я. М.

І. Суть спору

1. У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Києво-Святошинської районної ради Київської області сьомого скликання, за участю третьої особи - ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування рішення сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання від 27 вересня 2016 року.

2. В обґрунтування позову зазначає, що 27 вересня 2016 року о 16:05 год. до виконавчого апарату Києво-Святошинської ради Київської області від ініціативної групи депутатів Києво-Святошинської районної ради VII скликання надійшло звернення щодо продовження пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання, яке зареєстровано за № 1-395. В наведеному зверненні ініціативна група депутатів висловила свою думку, щодо незаконності дій ОСОБА_1 з приводу перенесення чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання та просить офіційно повідомити депутатів про продовження пленарного засідання чергової тринадцятої сесії о 16:00 год., у вівторок, 27 вересня 2016 року.

2.1. Вказує, що 27 вересня 2016 року о 16:07 год. до виконавчого апарату Києво-Святошинської районної ради Київської області від ініціативної групи депутатів Києво-Святошинської районної ради VII скликання надійшла пропозиція, яка зареєстрована за № 1-396, про дострокове припинення повноважень та звільнення ОСОБА_1 з посади голови Києво-Святошинської районної ради Київської області, включивши до порядку денного пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання наведене питання.

2.2. Позивач стверджує, що в той же час 27 вересня 2016 року у приміщені Києво-Святошинської районної адміністрації вже відбувалося продовження пленарного засідання сесії Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання, фактично зібрання частини депутатів, на якому головував ОСОБА_2, який займає посаду заступника голови районної ради.

2.3. За наслідками проведення такого зібрання прийнято декілька рішень, які підписані головуючим ОСОБА_2, а саме: щодо звільнення ОСОБА_1 з посади голови Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання та стосовно обрання голови Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання.

2.4. Вважаючи вищевказане зібрання, що на думку групи депутатів районної ради є продовженням пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання незаконним та таким, що порушує норми діючого законодавства, ОСОБА_1 звернувсь до суду з вимогою про скасування рішення сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання від 27 вересня 2016 року, як такого, що ухвалене групою депутатів з перевищенням повноважень.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. 22 вересня 2017 року головою Києво-Святошинської районної ради Київської області ОСОБА_1 оголошено перерву у пленарному засіданні до 12.00 год. цього ж дня. Після оголошеної перерви більшість депутатів була відсутня у залі пленарних засідань, за пропозицією депутатів, які були присутні у залі пленарних засідань провели перереєстрацію присутніх. Встановивши, що в залі 14 депутатів, за пропозицією депутата ради прийнято рішення оголосити перерву в черговій сесії на 06 жовтня 2016 року, а не перерву у пленарному засіданні, про що видано розпорядження голови районної ради від 22 вересня 2016 року № 131.

4. Депутат Києво-Святошинської районної ради VII скликання ОСОБА_6 звернувся із позовом до голови Києво-Святошинської районної ради VII скликання ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування розпорядження голови Києво-Святошинської районної ради VII скликання ОСОБА_1 № 131 та згідно з ухвалою Києво-Святошинського районного суду міста Києва від 27 вересня 2016 року у цій справі вжито заходи забезпечення позову та зупинено дію розпорядження голови Києво-Святошинської районної ради VII скликання ОСОБА_1 від 22 вересня 2016 року № 131.

5. 27 вересня 2016 року ініціативна група депутатів звернулася до Виконавчого апарату Києво-Святошинської районної ради Київської області зі зверненням про продовження пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання та просила офіційно повідомити депутатів про продовження пленарного засідання чергової тринадцятої сесії об 16.00 год., у вівторок, 27 вересня 2016 року в залі засідань за адресою: м. Київ пр. Перемоги, 126.

6. На засіданні депутатів Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання 27 вересня 2016 року прийнято рішення за підписом заступника голови ради ОСОБА_2 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання та про обрання ОСОБА_5 головою Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

7. Постановою Святошинського районного суду міста Києва від 26 травня 2017 року позовні вимоги задоволено частково.

7.1. Визнано протиправним та скасовано рішення сесії Києво-Святошинської районної ради Київської області сьомого скликання від 27 вересня 2016 року, в частині звільнення ОСОБА_1 з посади голови Києво-Святошинської районної ради Київської області сьомого скликання, та про обрання голови Києво-Святошинської районної ради Київської області сьомого скликання від 27 вересня 2016 року ОСОБА_5 .

7.2. В решті позову - відмовлено.

8. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2017 року постанову Святошинського районного суду міста Києва від 26 травня 2017 року змінено в частині мотивування. В іншій частині постанову суду першої інстанції залишено без змін.

9. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що 27 вересня 2016 року при розгляді депутатами Києво-Святошинської районної ради VII скликання, питання про звільнення з посади голови районної ради ОСОБА_1 та обрання головою районної ради ОСОБА_5 було порушено вимоги статей 25, 26 "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 4, 7, 9 Регламенту Києво-Святошинської районної ради Київської області VII скликання щодо порядку скликання та проведення пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання, а також не доведено належними та допустимими доказами вільне волевиявлення присутніх на засіданні ради 27 вересня 2016 року депутатів ради з наведених питань.

10. Зазначена позиція була підтримана і Київським апеляційним адміністративним судом, який переглянув рішення суду першої інстанції.

10.1. Водночас, змінюючи постанову суду першої інстанції в частині мотивування, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про безпідставне посилання на приписи частин першої - третьої статті 12, статей 25, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки вказані норми регулюють виключно питання, що стосуються міського голови та міської ради, тобто іншого органу, в якому порядок обрання та звільнення голови відрізняється від районної ради.

10.2. Разом з цим, суд апеляційної інстанції вказав про безпідставне посилання також на положення статті 9 Регламенту, оскільки вказана норма не має жодного відношення до продовження пленарного засідання чергової тринадцятої сесії Києво-Святошинської районної ради VII скликання, що відбулося 27 вересня 2016 року та регулює винятково порядок скликання нової сесії за ініціативи депутатів.

IV. Касаційне оскарження

11. У своїй касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким відмовити в позові.

12. В обґрунтування касаційної скарги вказує на безпідставне посилання суду першої інстанції на норми частин першої - третьої статті 12, статей 25, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", тобто норми, які регулюють винятково питання, що стосуються міського голови та міської ради, а отже кардинально іншого органу, в якому процедура обрання та звільнення голови повністю відрізняється від районної ради. При цьому, вказує, що суд апеляційної інстанції, змінивши постанову суду першої інстанції лише в частині мотивування, не врахував необхідність обов`язково зазначити дату, з якої особу поновлено на посаді.

13. В свою чергу, адвокат ОСОБА_1 - Мацкевич Д. А. у запереченні вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

14. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

15. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

16. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

17. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

20. Визначення місцевого самоврядування в Україні міститься у статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та означає гарантоване державою право та реальну здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

19. Перелік посад в органах місцевого самоврядування міститься у статті 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" та передбачає: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

20. Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

21. За змістом статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.


................
Перейти до повного тексту